boso 0 Postad 22 April , 2011 Statoil har tagit bort sin Blå Fotogen och säljer istället som ersättare Camping parrafin. Funkar detta lika bra till min wallas värmare eller finns det ngt annat tips på bra fotogen. H/b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 22 April , 2011 Någon måste väl veta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 22 April , 2011 Den fungerar lika bra. Har den i min Wallas. Har gjort som i manualen och tillsatt lite k-sprit nu på våren Senast ändrad av 666D3 | 22 april 2011 | 21:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 22 April , 2011 Parafin är bara ett annat namn på Fotogen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Siggy 0 Postad 24 April , 2011 Paraffin och fotogen är egentligen inte samma sak. Fotogen är en ren petroleumprodukt, tyngre fraktion än bensin men lättare än diesel. Paraffin är en ester, som vaselin. Däremot är engelskans paraffin eller paraffine oil samma sak som svenskans fotogen. Med det i bagaget skulle Statiols nya produkt i det närmaste bara vara ett namnbyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isaxsson 1 Postad 25 April , 2011 Köpte fotogen på OK, bara provstartat wallas ännu men det verkar då fungera som förut Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 25 April , 2011 Enl. uppgift har Statoil bara bytt namnet. är det någon som provar med annan tillverkare, ex Biltemas campingparrafin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 April , 2011 Körde hela den gångna natten med enbart en direktstrålande fotogenkamin i aktern som gick på Statoils nya. Hade en öppning i kapellet bak för extra syretillförsel och så gick ventilatorn hela natten förstås. Det luktade inget. Ingen strömförbrukning eller buller och som minst hade jag 18 grader under natten trots att kaminen gick på min. Det sitter en Wallas i båten men den ger inte lika mycket och bullrar en del varför jag ville prova detta alt. trots att den inte har något rökutsläpp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser