Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Danisch

Max motorstyrka

Rekommendera Poster

Tjenare tjenare allt båt folk :). Nu är det dags för båt säsong här igen :) Riktigt härligt eller vad säger ni ;). Har en liten fundering på min örnvik 500 flamingo. Det sitter ju en 60hk motor på nu en tråkig fyrtaktare tyvärr. Och i sommar vill jag leka med lite vattenskidor och ringar o tube o allt vad det heter.. Jag undrar nu.. Vad kan man sätta dit för motor, alltså max gränsen. Står ju på båten att max är 60hk men tycker det är lite väl lite. Föregångaren hade ju 75hk max motorstyrka.. Skulle vara tacksam för den hjälpen :) Mvh Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det max 60hk så är de det som gäller. Har själv en båt som har rekommenderad maxstyrka 50hk men har satt på 90hk. Funkar bra för mig men ingenting jag rekommenderar. Man får dessutom problem med försäkringsbolagen som inte låter dig ha en försäkring.

Men vill du nu så gärna ha en starkare motor så är det nog bäst att prata med någon som är riktigt duktig som kan säga om den klarar av mer och om inte så kanske förstärka aktern så den klarar det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej! :) Tycker det är lite skumt för att föregångaren Örnvik 500 CLX commander eller vad den heter. Den har ju faktiskt en 75 hästare på sig. Dock oftast 2taktare o den väger ju ganska mycket mindre, eller?. Lite mer kräm vore faktiskt inte fel. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hitta en mercury 75 elpto till mig då ;) För en bra peng och som inte gått 3miljoner timmar ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på min får man ha max 100hk
jag har 140hk den väger mindre än äldre modellen av 90 och årets 100/115

har inte hunnit testa
ska bli kul att sjösätta den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle rekommendera dig att byta båt istället för att klabba med större motor än rekommenderat även om båten klarar det. Du får strul med försäkring och andrahandsvärdet när du säljer.

Dock så skall du först prova att köra vattenskidor med det du har. 60hk och den båten klarar galant att dra upp en skidåkare trots att det är en fyrtaktare. Man skall inte underskatta förmågan bara för att det inte är 100 hästar och 6 meter. Dessutom, bara ett byte från original trebladig aluminiumpropp till en fyrbladig i rostfritt gör underverk för skidåka. Enligt min erfarenhet mer än 10-20 extra hästar där bak.

Senast ändrad av ziggemannen | 24 april 2011 | 21:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej :) Jo det känns lite så faktiskt :/. Har varit inne på att skaffa en 4 bladig stålpropeller. Är det värt dem pengarna? Och vad är fördelarna med det?. Ungefärligt peng på en vettig stålpropeller vore inte fel att få svar på :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...