Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
sy_Amiga

Tips för fastnande akterstag

Rekommendera Poster

På vår IF-båt har vi alltid haft problem med att akterstaget fastnar i fallhornet och/eller den övre lattan i storen vid slag.

För att komma runt det här problemet tänkte då innhandla en akterstagslatta http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=&xartnr=&flik=2&kampanj=&sokart=

Men denna visade vara en dryg meter lång och i allmänhet väldigt overkill. Dessutom kändes 750 kr i överkant för en glasfiberribba etc.

Istället monerade vi en aluminiumprofil i vilken ett block fästes längst ut. I detta block löper en elastisk lina i vilkens ena ände ett till block är fäst vilket sitter runt akterstaget, se bilder.

post-10014936-1394236685,054_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra där.

Jag var en idiot och köpte en i butik till våran förra båt.

Jag tror faktiskt din kommer funka braigare.

Senast ändrad av sunerotting | 22 april 2011 | 20:29

Senast ändrad av sunerotting | 22 april 2011 | 20:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som eventuellt inte kan fungera med min lösning är att spänningen på akterstaget kan visa vara sig vara för liten för att dra ut staget då det är ansatt, men normalt är inte det ett problem..

Båten sjösätts först imorgon och sen dröjer det ytterligare ett par dagar innan segel etc. är på, men det ska bli spännande och se om det fungerar...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan lite OT, men finns det / kan man göra liknande funktion på en masthead-riggad båt?

Har samma problem med översta lattan, dessutom kan jag inte hissa storseglet helt så upp som man kanske skulle vilja, ca 25cm till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eftersom akterstaget på en mastheadrigg, normalt spänns till 15% av brotthållfatheten för att förstaget skall få 20% inpänning blir i varje fall konstruktionen ovan ganska klen. Sen kan man ju spänna förstaget upp till 40% under vissa förhållanden och då blir det en avsevärd last i akterstaget. Man skulle väl kunna förlänga masttoppsbeslaget en aning längre akteröver, men då måste det bli med betydligt kraftigare doningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...