Potsork 0 Postad 22 April , 2011 Har köpt ny Generator 70amp, har bytt ledning från 16 mm till 35 mm mellan startmotorn och generatorn, när jag slår på huvudströmbrytaren blir kabeln varm. Varför Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 April , 2011 Hade liknande problem på min 40A:s, gick tre ampere baklänges från batteriet till alternatorns D så kabeln blev varm. Eftersom det sitter likriktardioder i backriktningen så kan inte strömmen gå baklänges genom generatorns lindningshärvor, utan måste ta nån bakväg genom regulatorns elektronik istället. Kolla så att tändnyckeln bryter på rätt kabel, det finns kanske två klena anslutningar på alternatorn om den har inbyggd regulator? Skulle lossat först den ena sen den andra, och kollat om endera hjälper. (Vad har du för beteckningar på anslutningarna och vilket fabrikat, uppgifterna kan ju ev underlätta ett precisare svar?) / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 22 april 2011 | 17:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 April , 2011 Är det ledaren på 35 kvmm som blir varm är det mycket stora strömmar. Låter som kortslutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 April , 2011 Forgus har säkert rätt som vanligt, i mitt fall var det själva generatorn som blev varm av de 3 amperena (36 watt inuti generatorn). Själva kabeln var möjligen lite småvarm av spridningsvärme närmast anslutningen, om jag minns rätt. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 April , 2011 Det är riskabelt att kortsluta ett batteri. För att inte riskera att batteriet smäller eller nåt börjar brinna kan du koppla in en glödlampa mellan pluspol och plus-batterikabeln. Då lyser lampan tills du hittat rätt koppling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Potsork 0 Postad 23 April , 2011 Hej Thomas, Potsork här, den nya generatorn är av märket Iskra Tvåpolig Maringenerator med sensorkabel, det är mellan Startmotorns 30anslutning och generatorns B anslutning det blir varmt, den andra generatorn som jag hade var en enpolig 50amp generatopr. Det skal väll inte ha någon betydelse at den nya generatorn är tvåpolig, då kan jag ju ansluta jorden från minus till generatorns minus, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Potsork 0 Postad 23 April , 2011 Forgus-31Hej. Den nya generatorn som jag köpte är av märket Iskra Tvåpolig Maringenerator med batterisensor som styr späningsregulatorn direkt från batteriet. den gamla generatorn som jag hade var en enpolig 50amp generator, Det är mellan startmotorns 30 anslutning och Generatorns B anslutning som kabeln blir varm, /potsork/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 April , 2011 Nej, jag kan heller inte se nåt skäl till varför den nya tvåpoliga generatorn, med D-minus externt kopplad till höljet skulle kunna orsaka problem.Nu har du ju förvisso problem så man blir ju iofs fundersam, men tvåpol innebär väl bara att själva generatorhöljet är elektriskt isolerat från alla elledningar. Och om motorblocket som i ditt fall redan är anslutet till batteriminus, så bli ju generatorhöljet också minusjordat via sina fästskruvar. Än sen, undrar man? Som forgus påpekade så krävs det hög ström för att värma en grov 35 mm^2 kabel, eftersom dess låga resistans ger litet spänningsfall. Och eftersom förlust/värme-effekten i sin tur är produkten ström gånger spänning, så innebär ett litet spänningfall att strömmen måste vara desto större för att kunna värma kabeln.[i mitt fall utvecklades värmen inuti generatorn, och strömmen behövde bara vara 3A vid spänningen 12V, dvs 3x12=36 watt. (Skapliga lödpennor kan typiskt matas med 36W, så det är alltså inte direkt nån försumbar värme vi snackar om.). Men i ditt fall tycks värmen utvecklas i själva kabeln, och tar man som exempel just 36 watt så måste strömmen vara hela 268 ampere, för att varje meter av kabeln skall utveckla just dessa 36 watt, om jag räknat rätt. Vilken jämvikts-temperatur som kabeln sen hamnar på vid kontinuelig drift beror på kylningen, dvs omgivningstemp, luftcirkulation, kylarea etc. Detta f.ö. alltså i likhet med lödkolvsexemplet ovan, vem har inte svurit över dess usla temp ifall det råkar blåsa lite ... ] En strömstyrka av denna storleksklass kan knappast elektroniken i en regulator överleva, gissar jag? Att inget verkar ha brunnit ännu - strömmen inte blivit avbruten i ett rökmoln - är ett positivt tecken, men jag skulle inte utmana ödet genom att prova igen på samma sätt. Skulle nog i ditt fall - i brist på andra mätinstrument - tagit bort 35mm^2-kabeln och använt en pluskopplad glödlampa som testinstrument, så som forgus beskriver.När du ansluter den andra lamptåten till D lyser den antagligen fullt? Om inte, kanske gör den det när du istället gör motsvarande på startmotor-anslutningen. Kort sagt sökt mig fram till kortslutningen med hjälp av lampan som strömbegränsat och jämförelsevis säkert mätinstrument. / ThomasEdit: andra lamptåten till D menade jag naturligtvis i det sista stycket ovan. Senast ändrad av Thomas-1 | 23 april 2011 | 19:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser