Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Johannabacken

okonserverad mercruiser - vad gör jag nu?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag hann inte få sjövattendelen körd med glykol i höstas. Har försökt haft en frostvakt i motorrummet men det har funnits dagar då den varit av och det blivit -6 grader i motorrummet.

Vad bör jag göra nu innan sjösättning?

Tacksam för tips

///Johan

Mercruiser 4.3 MPI, slutet sötvattensystem (med bra glycol i),

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad man kan göra medan båten är på land är väl att ordna kylvatten med  muff eller balja och kör motorn länge så den blir ordentligt varm. Sedan är det bara att kolla oljan så den inte blivit missfärgad och leta efter yttre vattenläckage i motorrummet. Om motorn är sötvattenkyld med glykolblandning i är det väl snarast avgaslimpor och sjövattenpumpen som varit i farozonen.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack,

Prova om det funkar alltså.

Sjölvattenpmumpen kan vara problem. Försökte se hur man byter impeller i sjövattenmumpen men det verkar oerhört svåråtkomligt på en mercruiser. Något som vet hur man gör? Kan inte hitta något på nätet så det kasnke inte är något man gör själv?

Kan avgaslimporna verkligen vara ett problem? Går sjövattnet ignenom dom?

Hur är det med värmeväxlaren? Något man borde kontrollera innan man provkör?

Mvh

///Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har färskvattenkylning så ska det inte vara nån fara med själva motorn, utan det gäller bara de vägar som sjövattnet tar, där det står vatten kvar ifall man inte tömmer systemet innan vintern. Men det är mycket nog.

Ja, sjövattnet tar vägen ut via avgaslimporna, och det är mycket vatten som står där. Iaf på min vp 4.3, som är samma chevamotor i grunden. Och avgaslimporna är det närmaste sjövattnet kommer motorns inre. 

Om du har Bravo-drev har du sjövattenpumpen frampå motorn, driven av kilremmen. Med Alphadrev sitter den tydligen nere i drevet, men då ska det inte vara nån fara för just den delen, för där rinner det ju ut av sig själv som på utombordare.

Jag skulle göra följande:

1. Öppna tömningsventilern på avgaslimporna. Där ska det vara rejält med vatten kvar, annars har nåt hänt så att det runnit ut fel väg.

2. Öppna och töm värmeväxlaren. Kolla så att det inte kommer ut färskvatten (glykol) i sjövattendelen. Gör det det så har nåt hänt med kanalerna.

3. Öppna och kontrollera sjövattenpumpen, ifall det är modellen som sitter frampå motorn.

4. Om allt verkar ok, anslut spolmuff och provkör, kolla efter läckage, varmkör och kolla hur temperaturen beter sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På babords sida, fram, längst ned, sitter ett hus i plast, den brukar då spricka.

Ser du när du kör motorn...

Annars om du har otur kan huset kring impellern på styrbords sida nedtill, fått  sig en spricka. Drivs av remmarna fram.

Men du kanske ändå skall ta loss den och byta impeller? Kika på den då. Den är inte svår att byta, bara jätteknöligt då den sitter illa till.

Du? På den motorn är det lätt att tömma sjövattnet, lätta på lite skruvar, samt pumpa med medfäljande pump, kan dock skilja lite på modeller, men allt står i motormanualen....

 

Lycka till!



Senast ändrad av Rammsee | 23 april 2011 | 13:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...