Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Mattans

Dundertabbe - tvåkomponentfärg

Rekommendera Poster

Skulle idag lacka sittbrunn med tvåkomponentfärg - Jotun Topgloss. Råkade ha thinnner i en liknande burk som härdaren och lyckades - utan att märka det - blanda basfärgen med thinner i motsvarande mängd som härdaren.

Målade sedan hela sittbrunn med gott resultat och först när jag skulle rengöra penslarna noterade jag misstaget. Katastrof! Ringde färgaffären som rekommenderade att omgående torka bort allt med thinner och trasa.

Såg dock att det som var kvar i färgtråget höll på att härda, så jag avvaktade, och nu ser det ut som att allt jag målat har härdat ordentligt.

Här någon en vettig förklaring till detta? Jag förutsatte att allt skulle bli ett enda kladd.

Jag skall på ett liten yta testa att måla ett andra skikt med korrekt blandad färg. Funkar inte det får jag nöja mig med resultatet som det är.

//Hans-Olav

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det var tinner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det verkligen var thinner du tillsatte i st.f. härdare har färgen inte härdat, utan bara torkat. Härdningen pågår även efter torkningen och ger den där extra hårdheten och motståndkraften mot olika lösningsmedel. Är övertygad om att den färg du har strukit löser sig i thinner, vilket inte en genomhärdad polyuretanfärg skall göra. Det skulle möjligen kunna fungera med ett lager till med dubbel mängd härdare, men med tanke på färgkostnaden skulle jag inte chansa utan torka bort med tinner före nästa målning.

;Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SeaManiac hade rätt. Färgen hade torkat.

Blandade ny färg med korrekt mängd härdare och har lagt två skikt ovanpå det ursprungliga. Färgen har härdat och resultatet blev bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...