Kenbja 9 Postad 21 April , 2011 Vi har nu efter många år i olika bobåtar bestämt oss för att skaffa en dagtursbåt och det bör vara någon typ av HT båt, vad föreslår ni på maringuiden vår budget ligger runt 150000-200000 /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 21 April , 2011 Hej! Jag har åkt olika hardtoppbåtar och har haft en själv-en Fjordling.Om jag skulle köpa en dagtursbåt skulle det bli en daycruiser.I en Ht båt har du och passagerarna dålig sikt framåt därför att du sitter lågt,långt från vindrutan och hardtoppen skymmer sikten.Det är krångligt att kliva i och ur-oftast ballanserandes på smala skarndäck.Välj en daycruiser med öppningsbar framruta och rejäl stege ner i sittbrunnen.Med ett bra kapell sitter du skyddad i dåligt väder även i en daycruiser.Du bör välja en båt som är minst 5.5 meter lång annars blir skrovet som regel för kort i vattenlinjen och båten går sämre i sjön.Jag har 2 förslag i olika prisklasser: Flipper 630 DC och Askeladden 585 DC. Mvh Optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 22 April , 2011 Jag måste vara cirkusartist som gick på skarndäcket minst 6 gånger igår med verktygslådor, 7,5 kg ankare, samtliga dynor mm och dessutom med en valp i den andra handen eftersom han inte ville lämnas ensam ens för en kort stund. Välj den båt som passar dig bäst men våran HT är inte till salu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 22 April , 2011 Jag är själv sugen på en flipper 640ht med nyare motor. Det kanske kan vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 22 April , 2011 Eftersom vi bor i ett land där det ofta kommer en skur även vackra sommardagar är en HT båt super, inte minst om man har barn med.... Bätte att ha dålig utsikt än att bli plask blöt Sjölv skulle jag slå till på en beggad Örnvik 550, 510 480, en Ryds av ngt slag (camping?) eller varför inte en Crescent 535 , med så ny motor som möjligt t.ex den här: http://www.blocket.se/alvsborg/Crescent_535_Classic_31568270.htm?ca=7&w=3 Alternativt köpa en billigt som busen. och renovera upp den. Skroven håller hur länge som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luugen 0 Postad 23 April , 2011 Bella 600, 601, 640, 641 & 642 ht finns även. Mina föräldrar har en 601. Skrovet duger för sjöar och innerskärgård och U-soffan längst bak är sjön att sitta i. Jag kan ligga raklång (1,86m lång) i v-kojen. Förarplatsen är däremot ett skämt. Ingen plats för fötterna och man når varken ratt eller reglage när man står upp så man måste antingen sitta eller halvstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser