FjordPelle 0 Postad 21 April , 2011 Hittade ett hål i motorn som inte fanns i höstas. Det ser ut som en täckbricka (finns 6 st som sitter parallellt med respektive cylinder). En av dessa runda täckbrickor ha lossnat. Innanför är det ett tomrum där jag antar att kylvattnet flödar vid motorgång. 1) vad har brickan för funktion? 2) hur får jag fast brickan igen? (limma med ett industrilim, typ?) Bilden är från motorrenoveringen, och pilen visar vilken bricka det är som numera har lossnat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 April , 2011 Brickan är en täckbricka eller rättare en plugg. Hålet är ett renshål för att få ut sanden från gjutformen. Brrickan kallas även frostbricka då de lossnar då motorn fryser och ibland rädda blocket från att frysa sönder. Innanför hålet är det som du gissat rätt på kylkanaler. Strax innaför är cylindrarna. Troligen har motorn frusit så att brickan sprängt loss. Köp nya brickor av typ marin (rostfritt) och låna ett specialverktyg för att slå dit de nya. Verktyget är en dorn som expanderar brickan som från början är kullrig Fuskar du och använder en hylsa för att slå fast de nya är risken att du slår för djupt och brickan krymper igen. Special verktyget bottnar alltså mot kanterna runt hålet och gör att du slår tillräckligt långt. Hade det varit min motor hade jag bytt alla. För att demontera de som sitter kvar borrar man ett hål i brickan och bryter loss brickan. (alltså i mitten och när man bryter buktar centrum ut och brickan krymper lite i diameter. OBS när du borrar så du inte borrar in i väggen bakom eller förstör kanterna. Måla sedan allt med ny orginalfärg. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 21 april 2011 | 20:06 Senast ändrad av crabfish | 21 april 2011 | 20:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FjordPelle 0 Postad 21 April , 2011 Tack för ett mycket utförligt och trovärdigt svar. Känns bara lite märkligt att motorn ska ha frusit i vinter, men sannolikt är det ändå som du säger. Det blir till att ut att leta nya brickor och låne-dorn. Tack än en gång för svaret! // Pelle Senast ändrad av FjordPelle | 21 april 2011 | 21:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 21 April , 2011 Hej. Komplettering till Harrys svar. Specialverktyg till monteringen kan bli svårt att få tag på.Sådana verktyg lånar företag knappast ut. Ta en stump av en axel ex. c:a 30 mm i diameter eller en större kulhammare och håll mot nya brickan och slå med en hammare på den tills brickan blir litet plan på mitten. Slå inte in för långt för då lossar brickan igen. Slå ALDRIG direkt på brickan! Den hoppar ur sitt rätta läge av rekylen. Lägg epoxilim i falsen innan monteringen för säkerhets skull ifall falsen skulle vara skadad. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 22 April , 2011 Det händer även att det rostar i godset och att brickan trillar ut pga rosten. Det behöver således inte alltid vara frostsprängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser