Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
geddan

Bottenfärg

Rekommendera Poster

Då var det dags att måla botten och sjösätta båten igen, underbart!

Val av bottenfärg känns däremot som en djungel, med tanke på hur min botten såg ut i höstas så tar jag gärna emot tips om bra bottenfärg, finns det nuförtiden?

Förutsättningarna är en HR 465 med 40 HK. Den ligger i Stockholms skärgård mellan maj-oktober. Finns tyvärr inga möjligheter till bottentvätt under pågående säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självpolerande är absolut inte att rekommendera om du kör snabbt dvs över 6 knop vilket du gör med den båten som är planande. Den slits av mycket fort!

Bästa är att höra med båtgrannar på varvet med liknande båtar vad de använder och deras erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde som sagt denna tidigare på min dåvarande Yamarin 5810 BigRide med en 100 ProV.
Toppade runt 40 knop och jag låg oftast runt 30. Inga som helst problem under säsongen. Låg i från April till Oktober med endast tre lager färg.

Att man inte kan köra snabbare än en viss hastighet är beroende på typ av tillverkare och färgens egenskaper, dvs vid vilka hastigheter som färgen slits av i hög takt, samt antalet lager färg.
Jotun rekomenderar inte denna färg (eco) till båtar snabbare än 25 knop. Gissar att du med 40 hkr och båtens storlek kommer upp över den gränsen. Men frågan är hur snabbt man oftast kör och hur lång tid samt antal lager färg.

Jag skulle själv aldrig byta bort en självpolerande mot en hård. Nuvarande båten toppar runt 42 knop och det blir en test med själpolerande även på denna.
Skulle det slita ovanlitg mycket, då blir det ett lager till under säsongen som går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med stellank...

Sen när det börjar bli varm i sjön (typ juli) drar du på dig badbyxkor och går loss med en grövre svamp. Då får du bort det mesta alger etc...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...