666D3 64 Postad 21 April , 2011 Jag läste en artikel igår om AIS. Lasse-L har tidigare nämnt fördelar förutom att kunna se andra båtar. I artikeln skrev de att man kommer att kunna få mycket info via AIS till sin plotter. Som ex angavs vindrikting, vindhastighet, badtemp, navigationsvarningar, aktuellt säkerhetsområde vid en skjutövning, fyrar och bojars position, virituella farledsutmärkningar mm mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 April , 2011 Badtemp är nog bra, men kan AIS tala om var de snygga brudarna finns? Och hurpass fullt det är i favorit-naturhamnen? Viktiga saker. :-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 21 April , 2011 AIS, har de sjökort liknande Garmin etc. som man kan navigera efter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 April , 2011 Mja. AIS mottagaren är en metalllåda utan display som tar emot information var andra båtar är nånstans och skickar ut data i NMEA 2000 format på en serieport. Har man en plotter som kan kopplas AIS och till förstår sig på det som den skickar ut så kan man se båtarna inlagda på plotterns sjökort. Men, viss viktig information får man liksom tidigare leta efter själv. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 April , 2011 Det behöves ingen AIS till det. Enl tv-reklamen är de snygga brudarna där fredagsmyset finns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 April , 2011 Enl artikeln så har Sthlm Radio ett samarbete med AIS-bolaget True Heading och de kommer till sommaren att presentera en teknisk lösning. Som jag fattar det innefattar det också smartphones och läsplattor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 21 April , 2011 Visst finns det AIS med display. Se långt ner på min AIS sida http://lasselundell.se/page3.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 21 April , 2011 intressant ämne, sidan http://www.marinetraffic.com kan man ha nytta av även om man inte har AIS att ha koll på stora båtar via daorn är inte så dumt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 April , 2011 Ser fram emot att kunna starta vår True heading i sommar. Den ska bara kopplas ihop med plottern vilket kanske inte blir det lättaste. Redan nu kan man se större navigationsbojar odyl och om man kan få fram tex navigationsvarningar på plottern så vore det toppen. Som ovanstående påpekar är det kul att kolla på AIS-sidorna. Nu borde lite fritidsfartyg ha börjat röra på sig - måste kolla på en gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 April , 2011 Aha! Inklusive min favoritinformation om snygga brudar och hurpass fullt det är i favorit-naturhamnen? :-P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 April , 2011 När jag provmonterade mitt nätverk hemma tog det bara några minuter innan det var igång. I båten kommer det naturligtvis ta längre tid med kabeldragningar osv. Här klipp från en provkörning hemifrån. Simulatorläge med båten i sjön. Anrop kan ske direkt till okänt fartyg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 April , 2011 När det gäller överfulla naturhamnar har vi det bra här på västkusten. Det är bara att segla över till Norska sörlandet, så har vi löst problemet med överfulla Bohuslänska hamnar fullpackade med norrmän Vi får hoppas att AIS;en inte visar var det finns snygga brudar rent generellt. En av dem blir det naturligtvis svårt att missa var hon finns - åtminstone ni som seglar i de östra farvattnen - Cia. Brukade alltid säga till mina pojkscouter - akta er för tjejer - Ingen har lytt mig. En brydde sig inte om vad jag sa utan tog efter hur jag levde. Han har blivit en ännu större båtidiot än jag. Beträffande AIS är det nog inte så dumt när man seglar över till Norge och Danmark och kanske i Göteborgs hamninlopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 April , 2011 Kul att se att det var så enkelt. Hoppas det inte blir allt för svårt i båten heller. Appropå favorithamnar kan man se att en lyllos just nu lagt till i vår favorithamn på Lidö utanför Rådmansö. Man kan bli avis för mindre. För oss tar det minst tre månader innan vi är där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 April , 2011 Och det här är båten som ligger där. Här kan man spionera på folk. Tur att man kan stänga av signalen om man vill vara hemlig. Tror det är en Linjett 33. Den kom från Linjettvarvshållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser