Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
tegge

Från motorbåt till segelbåt

Rekommendera Poster

Efter några år med motorbåt hade jag tänkt ta steget över till segelbåt. Hade tänkt mig 20-25 fots storlek. Finns det något jag behöver tänka på när det gäller segelbåtens längd som kan påverkar något annant förutom båtplatsens längd förstås. Jag tänker på förarbevis, skatter, försäkring eller annat... eller har även här längden ingen betydelse!!!

Tacksam för respons!

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är väl ingen skillnad mot motorbåt.

Idag finns ju inget krav på nautisk kompetens, men ett förarbevis är ju ändå att rekomendera. Inte för papperet, utan för den grundläggande kunskap det ger. Samtidigt brukar man få lite rabatt på försäkringen om man har förarbevis som minst.

Skatt finns inte på båtar - ännu.

Försäkring bör man väl ha - åtminstone som skydd för andra om man skulle klanta till det rejält. Annars kan det bli dyrt.

Medlemskap i SSRS bör alla ha som vistas på sjön www.sjoraddning.se/

Det enda längden har betydelse för är farten genom vattnet. Ju längre vattenlinje en deplacemetbåt har destå mindre sakta går den wink. För båtplatsen är det ju i regel bredden som är avgörande.

En  båt som är 6,25 meter i vattenlinjen har en teoretisk maxhastighet på 6,25 knop.

Är båten 9 meter i vattenlinjen ökar den teoretiska maxhastigheten till hela 7,5 knop yes

Senast ändrad av toaen | 20 april 2011 | 19:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en oerhört stor marknad för köpare av båtar i den storleken. Du kan välja hur mycket som helst och det är köparens marknad.

Det viktigaste är att det ska vara en kölbåt, dvs ingen jolle. Då kan båten aldrig kapsejsa dvs välta som jollar kan göra. Järnkölen gör helt enkelt att båten vid en viss lutning rätar upp sig själv och vinden blåser över seglen. Jollar däremot kan kapsejsa.

Lite överpedagogiskt kanske men vet ju inte hur mycket du kan om segling.

Vad får båten kosta och kommer du att segla utomskärs mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar och att vara överpedagogisk är ju bara bra, är själv lärare, så det uppskattar jag. Har inte ägt segelbåt tidigare så jag är tacksam för alla tips. Hade tänkt mig att lägga, som första segelbåt, 15-20.000 kr. Sen vill man säkert byta upp sig. Har också tänkt att ta förarbevis sen om det blir utomskärs får vi väl se men inte till en början iaf. Finns det något båtmärke/typ/år som man bör akta sig för eller andra fallgropar som man bör undvika?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla urblåsta segel ska du akta dig för. Med sådan får du ingen fart utan bara lutning. Nya segel är också en stor kostnad (kan kosta lika mycket som båten om du hittar ett fynd). Försök hitta någon med relativt nya segel som verkar välvårdade = rena, inte mögliga och i fräscha säckar.

Kolla att tampar och fendrar är hyfsat rena och att båten ser ut att ha blivit väl omhändertagen. Det finns mindre segelbåtar som är älskade och välskötta men många är bara leksaker som ingen bryr sig om mellan som glesa segelturerna.

En fungerande utombordare är också bra - en ny kostar mycket.

Försök också hitta en båt som inte har rena plastytor i taket utan någon form av matta som isolering för mindre kondens inombords. Det är som ovan sagt köparens marknad så du kan vara petig.

Vad gäller båtmärke så titta i Curt Gelins bok 500 (eller 700) segelbåtar i test. Där kan du hitta fakta om båtarna både inredningslösningar, byggtekniskt och seglingsmässigt. Om du blir intresserad av en båttyp så kolla om det finns någon klass-klubb där du kan få veta vilka eventuella svagheter man ska titta på när det gäller just den båttypen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...