Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Gäst erik

lossa 280 drev

Rekommendera Poster

Gäst erik

hej kan någon tala om hur jag lossar drevet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa skruven på övre skölden skall när den återmonteras dras med moment!!!! Sexkantsnyckel.. Drag den uppåt när skruven är borta. Lossa luckan till växelaxeln som sitter på drevet med två skruvar om du står bakom båten. Lossa växel vajer (spara alla skruvar) På baksidan av drevet sitter en fyrkantig bricka som håller växelvajern skall också lossas två st bultar ,spar bricka och bultar Lossa kyl slangen från drevet med en slangklämmsmejsel har du ingen köp en med böjlig klinga...alla muffar skall också lossas... Lossa nu de två låsskruvarna som låser pinbultarna som håller drevet. Drevlyftet skall vara i botten(körläge) innan du gör detta.Skruvarna sitter på var sin sida av sköldens överkant..sexkants nyckel.... när dessa är lossade kan du knacka ur pinbultarna här måste man vrida drevet lite åt båda hållen med ratten mellan att man tar ut en bult i taget också måste man ha en stark kompis som tar imot drevet när det lossar. bussningar till bultar kan behövas bytas i vår(sitter i bulthålet plast) Nu är drevet loss tag hand om det byt olja måla det och sköt om propellern i vinter Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst erik

tack för hjälpen allting gick bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst daniel

Tips, för att få ut pinnbultarna så vrider du på ratten (nästan fullt åt sidorna), sen är det bara att knacka dem inåt (avsevärt mycket lättare).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra länk. :-D Slipper jag ställa en massa frågor till min lokala båt mekare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...