Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Amanda31

Laga segel själv?

Rekommendera Poster

Skörade genuan vid spridarna i slutet på förra säsongen. En mylar/kevlar-genua och revan är ca 50 cm.. Det borde väl inte vara omöjligt att laga själv? Det finns väl självhäftande mylarduk man kan köpa? Någon som har tips på hur man kan göra detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rejält hål! Ett så stort hål skulle jag nog inte försöka tejpa själv... Det kanske är värt att få det lagat och en förstärkning där på samma gång om det är ett utsatt ställe?

Men OM du ska göra det själv...
Se till att det är torrt och rent, tejpa en sida i taget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ute i Kungshamn/Smögenområdet är vi så bortskämda att vi under en period hade tre segelmakare. Nu är det bara en kvar, Bobo Syversen, som har flyttat tillbaka sin segelmakeri till ett grannhus där Syversen hade Segelmakeri och Skeppshandel när jag var ung. Dvs ett stenkast från Smögenbryggan.

Jag har visserligen gjort nödlagnigar på segel, som jag sedan låtit Bobo kolla över och fixa till, fast han tyckt att de var ganska ok. Jag skulle aldrig kladda med att göra reparationer på ett segel om det finns tid och det finns en riktig segelmakare på inte allt för långt avstånd.

Jag tyckte kompisen sa att Bobo tog 500 kr för att fixa seglet på bilden. En reva jag förorsakade på kompisens båt pga en kontrolerad gipp. Nu kanske kompisen tog till en låg summa för att jag inte skulle känna mig taskig. Det seglat borde ju ha fått en översyn och förstärkning av sömmarna för länge sen. Å andra sidan borde inte jag gippa utan vänt genom vinden.

Fast du borde  ha lämnat in seglet i slutet av förra säsongen. Nu har segelmakarna väldigt mycket att göra med såna segel som man väntat med att lämna in för reparation och översyn wink Man kan alltid få bättre service och bättre priser, när en hantverkare inte har fullt upp att göra.

tommy

Senast ändrad av toaen | 20 april 2011 | 19:33

post-945-1394236683,4321_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...