Tojo1982 0 Postad 19 April , 2011 Jag har via en firma på ostkusten köpt en Sea Ray 210. Till båten följer det en amerikansk trailer. Enligt säljaren som importerat båten så är det lagligt för mig att under 1 veckas tid köra med trailern i Sverige. Personligen är jag tveksam och hoppas såldeds på hjälp från någon här på forumet, hur ser reglerna ut egentligen? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 19 April , 2011 Hej! Vad jag har hört ang Usa trailers är att dom får i Sverige bara köras i 30 km /tim (bromsarna är kopplade ihop med bromsljuset om jag inte minns helt fel.Jävligt korkat patent anser jag.Sen får inte en 30 m trailer vara fjädrad,utan då måste svetsen fram.(antagligen eftersom att det går utan problem att köra över hastighetsbegränsningen med fjädrar) Jag har själv en Usa float on trailer,och skulle aldrig svetsa på den,(jag har båtplats) Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 April , 2011 Passar kulkopplingen ? Måste man inte även byta den pga av att de har annan storlek eller är jag helt ute o cyklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 20 April , 2011 Efter vad jag hört så får den endast köras om bromsarna är bortkopplade och fjädringen borttagen. Så satans dumt !!! Jag drar och sjösatter min 3,3 ton tunga båt utan att det märks, fjädring och hydrauliska skivbromsar är en dröm. Enda problemet är att det är 60 mm handske, annars är det mycket lättare att slippa veva båten upp och ner. Mitt råd är att om du inte ska åka några enorma sträckor, kör sakta och lugnt och helst på tider som minimerar övrig trafik. Hoppas att sheriffen inte dyker upp, och om de gör det så var lagom förvånad/ödmjuk och hoppas att de inte känner till att du inte får dra den. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 20 April , 2011 I princip omöjlig att registreringsbesikta som släpfordon och därmed återstår endast efterfordon. Som efterfordon får inte hjulaxeln vara fjädrande men däremot är det inte olagligt att behålla bromsarna. Sätt fjädringen ur spel, koppla belysningen enligt Bosch-standard och montera rätt kulhandske (50 eller 60 mm) så har Du en riktigt bra båtvagn. Glöm inte att Du bara får köra 30 km/h... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 April , 2011 Det är tom en fördel med bromsar på efterfordon, bromsat efterfordon har ingen maxlast. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 22 Augusti , 2011 Vad gäller om man kopplar till en USA trailer med fjädring och bromsar bakom en traktor? Den gör ju drygt 30 knyck så det borde väl va ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 22 Augusti , 2011 Det kommer att gå hur bra som helst. Dock är det olagligt så länge som fjädringen inte är satt ur spel, bromsarna får vara kvar. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 23 Augusti , 2011 Samma regler med en jordbrukstraktor i fören då alltså? Tänkte på de fjädrade oregistrerade sädesvagnarna vi brukar dra omkring. Då är jag nog lite olaglig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 23 Augusti , 2011 Sätt dit en LGF-skylt håll 30 o KÖR, de gör jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser