Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
OlgaochMats

Hur täta stora sprickor/mellanrum ?

Rekommendera Poster

Jag håller på och nåtar om mitt läckande teakdäck på en 8m ekjulle.

Dvs jag håller på att ta bort den gamla massan/nåten och upptäcker att däcket är rutten på en del ställen dvs att det är mycket fuktigt under.  Inga stora områden men 10 x 10 cm. Under finns en plywood. På dom fuktiga ställena tänkte jag borra hål så att del kan lufta underifrån och på sikt torka upp. Jag kommer att lägga i en bit/ar som jag fäster med sikaflex. Verkar det vettigt ????

Sen har jag stora sprickor/glipor  tex mellan däck brädgång/ruff där det har varit ruttet så där det ska fyllas i är det mycket. Ska jag dreva innan med drev eller bomullsgarn. Det verkar inte specielt bra att bottna med sikaflex på såna ställen det är väll bättre att luften kommer åt???

En annan fråga är om man ska olja/tjära (linolja/terpentin/tjära/ innan jag sikaflexar ?? Men då fäster väl inte tätmassan.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra  men just ligger hon och torkar sin sprickor och glipor.

Tyvärr har jag inga kort på skräpet men det kommer.

Tacksam för råd,.

Ps.  Jag har köpt 2 olika sikaflex 290dc och 291i men det borde väl gå bra att använda tillsammans??   Ds

Senast ändrad av OlgaochMats | 19 april 2011 | 19:27

Senast ändrad av OlgaochMats | 19 april 2011 | 20:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett mastodont jobb  wink

Men för många bra tips och råd gå till www.trabatsakuten.nu  (Träbåtsakuten) och köp boken träbåtsrenovering. Då har du iaf teorin klar hihi.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...