Rocketman 1 Postad 19 April , 2011 Hej! Vid min brygga så sluttar havsbotten ganska snällt till ca 2 meters djup. Där övergår det till att bli ett brant stup ner till drygt 20 m djup. I dagsläget så har jag lagt bojstenen på den flacka delen, men skulle behöva få ut bojen ett par meter till för att få till en vettig förtöjningsgeometri för en större båt. Men det är just där som bråddjupet tar över. Hur löser man det? Har funderat på att ha låååång bojkätting med bojen på 20 m djup och en extra kätting på 2 m djup som förankras i land för att få bojen bättre fixerad. Men det blir löjligt tungt med så lång kätting. Det går ju oxo att förlänga bryggan så att man kan förtöja långsides, men det känns inte heller rimligt. Nån som har en smart lösning? /Rocketman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fendra 0 Postad 19 April , 2011 Y-bommar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 19 April , 2011 Går det inte att ha en kätting mellan bojstenen och land/bryggan som håller kvar stenen i sluttningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 20 April , 2011 Jo, det skulle nog funka. Då skulle man slippa så lång kätting. Men vad händer om kättingen går av? Då drar den med sig boj och båt ner i avgrunden.... Nja, så tung bojsten ska man kanske inte ha.... Och Y-bommar är självklart en lösning. Men då måste jag bygga om bryggan. /Rocketman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 April , 2011 Som alternativ till kättning kan man använda nått som man för kallade ormlina. Rostfri eller galvad vire som är kombinerad med nylon. Ormlinan användes som trålvire och man kunde få begagnad ormlina som kasserats. Nu finns det ju nästan inga fiskebåtar kvar, så utbudet på begagnad och inte allt för dålig ormlina är nog begränsad. Har använt ormlina för akterförtöjning vid några tilfällen, men för ganska länge sen. Det finns ny att köpa. Skulle jag köpa ny ormlina skulle jag vända mig hit www.ffnorden.com/, men det finns ju på många andra ställen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser