Mizzarrogh 0 Postad 19 April , 2011 Har tillbringat åtskilliga dagar med att plöja igenom så mycket jag kunnat hitta om mer seriös långfärds segling. Problemat är bara att jag för att vara realist, inte kommer att få ihop en halv mille inom överskådlig tid om man inte vill vänta tills pensions åldern, vill helst iväg nu, eller de närmsta åren och inte om tio år. och slippa ruta in allt efter en begränsad period (det är ett krav). Skulle vilja ha en båt som funkar som bostad och man trivs ombord så att man inte är beroende av landhugg annat än vad som är absolut nödvändigt (annat än om man känner för det). Har väl inte direkt några särskillda krav på flashig inredning eller komfort, men man måste kunna bo skapligt ombord och toa med eget rum,att det går att rigga duch (iaf en campungduch eller något) osv är ett krav (på sjön spelar det ingen roll, men antar folk i land har synpunkter om man inte duchat på ett halvår (och toan i hamnarna vill man ju helst slippa av uppenbara skäl...)... ) Annars är det väl mest någon form av sovslaf och ett enkelt pentry antar jag. Men, vad som är verkligt viktigt är att båten är gjord så att den klarar om oförutsedda stormar bryter ut, kan slå runt i en nödsituation utan att vattenfyllas osv. så att man undviker, eller i vart fall minskar risken för att hamna i situationer som är direkt farliga (det går inte att förutsäga allt sådant, utan man måste ta med det i beräkningen är i vart fall min filosofi, allt annat är bara dummt). Tänkte mig ett bukigt, långkölat (eller motsvarande) skrov. Gillar starkt tex Spray, Amel, långedrag, etc Tänkte mig 28-45 fot eller något, (mindre båtar vet jag inte (beror väl mer på typ antar jag), större är helt ok, men verkar bli fruktansvärt dyrt i längden, dessutom finns det oftast en koppling till priset om man hittar en 50 fotare till samma pris som en 40 fotare... Annars ser jag bara fördelar. (men det är ju ganska relativt) 30 kk i underhåll för enbart botenbehandling är litet över budget... Måste sy ihop det för max 5-6k/månad ute på sjön, vilket jag tror går om man snålar i land även om det måhända är precist.) Allright, so far so good, men går det alls om man sätter budget på 250 kk ( något tiotal kk så det är inte kritiskt på öret, men här någonstans ligger nog taket för vad som är realistiskt om jag säljer all skit i land och så)? Synpunkter? Tips på objekt mottages tacksamt! __ Edit: Jag kommer att ensamsegla, men man bör kunna ta med en eller ett par personer (typ kompisar och liknande). Senast ändrad av Mizzarrogh | 19 april 2011 | 12:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 19 April , 2011 Allegro 27, Storfidra eller L-28 är nog optimal om du ska segla själv. Inte så dyr i underhåll...viktigt med den budget du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 19 April , 2011 Hmm...läste inte igenom Din tråd såg jag. Trodde du skulle typ långsegla. Som ren bobåt så kanske du ska gå upp en storlek till 30-33 fot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 19 April , 2011 Var kanske otydlig, jo, just långsegling jorden runt var tanken. Men ville inte vara bunden att komma tillbaka. Verkar ligga ett par storfiddror uta på blocket, men vet ej hur mycket som återstår på dem, den med motor verkar mest prisvärd. Senast ändrad av Mizzarrogh | 19 april 2011 | 15:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 19 April , 2011 28 - 45 fot? Det är spännvid det. Hmmm, skall jag ha grillkorv eller oxfilé till middag? En budget 5-6' per månad är väldigt litet. Det går kanske men du måste satsa på minsta möjliga båt och sky allt som heter marinor som pesten. Men det finns flera tänkbara båt under 30 fot, särskilt om du kikar utomlands. Båtarna du nämde: Amel: I alla fall de större är fina långseglare men lååååångt bortom din budget, både i inköp och underhåll. Långedrag: Fina, rejäla långfärdsbåtar. Som alla stålbåtar kan de variera mellan underbar båt och rena katastrofen. Och med din budget, tyvärr det sistnämda. Spray. Ja, jösses vad skall man säga? Spray är ju den klassiska drömbåten för den fattige, mer eller mindre händige drömmaren. Massor är byggda och flertalet varierar någonstans mellan skräp och katastrof. Hembyggda av optimistiska amatörer med dåliga kunskaper i svetsning och ogenomtänkta konstruktionslösningar. Samtidigt är det en båt med fantastiska utrymmen för sin längd och du kan med tur och tålamod hitta ett hyggligt 28' eller 33'- exemplar för dina pengar. Men Spray seglar som en kossa med barnförlamning så du får budgetera för mycket diesel! Nä, följ råden du redan fått, satsa på en gammal Laurin, Allegro eller liknande runt 28'. Den båten skall inte behöva kosta mer än drygt 100', lägg till litet för utrustning, en uppfräschning och översyn och spar resten av pengarna för oförutsett. För det oförutsedda kommer att hända. Garanterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 19 April , 2011 Tackar, trodde inte det var möjligt med min budget, men mycket bra uppslag som helt klart skall undersökas närmare. Lyssnar mycket gärna på alla kommentarer eller synpunkter. En grej jag funderat på, visserligen går det ju att skifta motorer relativt enkelt även om det i praktiken är en heldel jobb och klöver med inpassning, men om det skulle gå att välja, vilka typer bör man undvika? Antar inombordare är det enda som kommer i fråga? Kriterier som är närmast givna torde vara diesel (bensin går bort i vilket fall tror jag, inget jag vill ha med i en halvtom tank ombord på en lagom varm båt... och så gott som alla är på tok för högvarviga för min smak en massa elektronik som kan krångla, även om de i övrigt är betydligt mer lättmekade (iaf om de är halvgamla) och billigare), lågvarvig, gärna lågkomp samt så litet elektroniskt skit det bara är möjligt... (funkar det inte ens på land är det inget man vill förlita sig med på sjön...) Frågan är om inte idealet vore att använda en modifierad äldre traktormotor? Fördelar, billiga reservdelar, förhållandevis lättmekad. Men blir antagligen för mycket mickel att försöka göra egna lösningar om det skall bli av och begagnade motorer är ju inte farligt dyra om de är litet äldre. En grej jag satt högt på önsklelistan är en lågvarvig råstark motor med mycket segdrag och väldimmensionerad propeller a´ la yrkesbåtar... Verkar som många gör misstaget att underdimmensionera dessa detaljer i tron att man sparar bränsle, (eller av ren snålhet) vilket inte är korrekt enligt mina erfarenheter. Mer man borde tänka på i samband med köp av båten? Om utrustning som VHF, radar, mm ingår och är vettiga grejer sparar det ju en heldel klöver, men verkar som få civila båtar i denna storlek är utrustade med radar (begagnat?), men comm, ekolod, mm brukar vara vanligare. Vindroder står klart på önsklelistan och sannorlikt leta begagnat, samt en lång lista med övriga grejer som jag gissar inte blir billig om man lägger ihop allt, så håller på att plugga om vad men kan undvara och vad man inte bör undvara av detta... Men tror på litet äldre men robusta grejer av yrkesmässig karraktär där det inte är relativt bliigt att köpa nytt så det inte motiverar begagnade grejer. Högst Spontana tankar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 19 April , 2011 Hittade en fin Laurin 70 talare , (Edit, Laurin 28 skulle det stå, ingenting annat....) på blocket som enligt vad där står skall vara gammal världsomseglare, runt 100 kk vill man ha för den, kastade mig på mailen och frågade nyss för någon minut sedan, men vad tror ni annars verkar det vettigt? Senast ändrad av Mizzarrogh | 19 april 2011 | 20:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 19 April , 2011 Var bor du? Kontakta gärna mig om du behöver gratis konsultation beträffande val av båt. Min absoluta rekommendation står dock fast. Allegro 27, L-28, Storfidra i nämnd ordning. Allegron är den bästa i mina ögon då jag själv, som erfaren seglare köpt en sådan. Sticker själv om 4 år då min dotter vuxit upp och har således själv samma planer. Fördelen med en relativt liten båt är att man har mindre tid att lägga på underhåll. Samtidigt så kostar ju nödvändigt undehåll väsentligt mindre. Allt är billigare med en liten båt. Allt ifrån ankare till segel, hamnavgifter, underhåll mm. Sen till säkerheten. En mindre båt är säkrare då det är betydligt enklare att ex.-vis reva då man sitter i ovädret men som sagt...det viktigaste är ekonomin, 27 eller 33 fot? 27 är säkert 3 ggr billigare än 33 totalt sett vad gäller löpande utgifter. Dessutom 2-3 gånger billigare i anskaffning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 19 April , 2011 Utanför Hudiksvall just nu. Tror det är en L-28 jag tittade på senast, mest för att den verkade ha en del utrustning och testats förut, men det är en gammal 73a. Annars hade jag nog också valt Allegro 27 före denna. Det var väldans hyggligt! Vet inte om min mail står i profilen, annars kan jag skicka den i PM. (men du kan få den ändå om du vill så det blir smidigare att skriva) Senast ändrad av Mizzarrogh | 19 april 2011 | 21:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 19 April , 2011 Mailat Dig just nu. Egentligen ingen hemlighet då jag gilar att prata segling. Mitt lelefonnummer är: 060-80608. Ring gärna mellan 10.00-23.00 om någon vill ha tips vad gäller långseglingsutrustning eller båtval. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 19 April , 2011 Kollade på Blocket. Ingen L-28 till salu på där??? Säker det var en L-28? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 19 April , 2011 Jag vet ej om L-28 är samma? Men tror det var denna jag tänkte på: http://www.blocket.se/sodermanland/Klassisk_Laurin_28_32989778.htm?ca=4&w=3 Verkar relativt nyservad enligt uppgift, småprylar och ankare (Stock ett Bruce) samt relativt frecha segel och annat som medföljer. Byggd 73, renoverad from 99 enligt uppgift. Ser ok ut på bilderna jag fått so far visserligen. Men, vad tror ni? Är det bra pris? Jag har ingen aning. Edit: AP eller vindroder, etc verkar inte finnas. Inte heller radar och ekolod, men VHF (sedan finns väl en del inredning som kylskåp, toa dynor mm) Senast ändrad av Mizzarrogh | 19 april 2011 | 22:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 20 April , 2011 Helt rätt! Det är en L-28. Eftersom den seglats jorden runt så lär den ha vindroder mm. Kolla om det är teakdäck, ser så ut och frågan är hur skicket är. Sen motorn och segel är avgörande för priset. Ta hjälp av någon seglingskunnig för att kolla upp prylarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 20 April , 2011 Den har inte vindroder vad det verkar då den tydligen haft en annan ägare emellan som renoverat upp den, dock har han enligt uppgift gått igenom motor och annat. (håller på att försöka ta reda på mer om detta). Men, om denna går bort av någon anledning tror jag valet faller på Allegro 27. En annan fundering, fungerar vanliga stickor för autopilot, eller behöver man mer stadiga prylar? Roderstickorna går ju att hitta för 5-6k, vilket känns rätt lagom, 10-15 kk skulle väl vara rimligt, med 30 känns litet för mycket, men går kanske att hitta begagnat? Gissar man främst kommer använda sådana prylar när det blåser relativt måttligt, eller? (skulle vara intressant med synpunkter från någon som vet vad som gäller i praktiken) Vindroder verkar nästan vara ett måste.... Känns som att detta även måste klara om det friskar på rejält emellanåt. Funderar på att leta ett begagnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 20 April , 2011 Några synpunkter från mig med... Din budget håller nog. Vi är på Kanarieöarna nu och ska snart börja segla norrut igen. Vi kommer hem till sommarn och har då varit borta i ett år. Det är ont om bra ankarplatser på vägen hit och här, så vi har legat mycket i marinor. Båten är 41 fot men peket är inräknat i längden på pappret så vi betaler för 50 fot i alla marinor! Vi är två personer och vi klarar oss på drygt 10.000:- i månaden. I det ingår: hamnavgifter (största delen), mat, nöjen, diesel, reparationer och underhåll samt helförsäkring av båten. Båttipsen du fått är bra. Det finns andrar också men typen av båt du kollar på är (tycker jag) helt rätt. Angående vindroder. Det är inte ett måste, men som ensamseglare är det mycket, mycket bra. Vi hade inte klarat oss utan vårat och vi är två. Men vi har o andra sidan ingen autopilot. Det här är våran andra båt med vindroder. På förra båten hade vi ett Monitor, ett vindroder av pendelservotyp. Det var helt enastående. Fanns det tillräckligt med vind för att segla så styrde vindrodret och det blåste aldrig för mycket för det. Nu har vi ett Autohelm, inte att förväxla med autopiloten. Det är tillverkat av samma tillverkare som gör Monitor men det är ett så kallat Auxilary rudder. Det är OK, men inte i närheten så bra som ett pendelservo. Anledningen till att vi valde det är att det är det enda som fungerar på den här båttypen (centre cockpit och hydraulstyrning). Vi tyckte också att ett vindroder var så värdefullt så att vi var beredda att lägga 45000:- på att köpa ett nytt, en ansenlig del av våra besparingar. Tumma inte på vilket du väljer. Det kanske blir dyrt, men det är din andra besättningsmedlem. Det är han som ska styra under mer än 90% av din jorden runt resa. Det är vindrodret du förlitar dig på när du är för trött för att hålla ögonen uppe eller när det blåser för mycket för att du ska kunna vara i sittbrunnen. Det är inte bara en bekvämlighetssak, det är en säkerhetsgrej för ensamseglaren eller till och med ett par. Jag har ofta hört seglare siga att: jodå, mitt vindroder fungerar bra, men inte när det blåser mer än 15 m/s !?!? Det är då man behöver det. Köp bvegagnat om du kan hitta ett, men köp nytt om du måste. Se till att det blir ett pendel-servo, gärna av något av de mer kända märkena, exempelvis Monitor eller Aries. Till en allegro eller L-28 skulle också ett Koster-vindroder fungera. Jag tror du kan få köpa ritningarna om du är med i kostersällskapet. Förutom att de gör bra grejor så har Scanmar (tillverkare av monitor och autohelm) fantastisk service. Efter att vi monterat vårat så upptäckte vi att vi hade problem med vibrationer i vindrodret vid motorgång på grund av kraftig propellerturbolens. Jag gjorde en liten film som jag skickade till tillverkaren i USA och frågade om det fanns något att göra. Två dagar senare så fick jag ett mail där de sa att nu hade de tittat på filmen flera gånger och att det antagligen berodde på att jag inte fått tillräcklig vinkel på de undre stödbenen vid monteringen, vi monterade själva. Det kunde avhjälpas med diagonala stödben som monteras mellan de övre och nedre. De sa också att med största sannolikhet så var bussningarna slitna på grund av vibrationerna och att om jag gav dem en adress så skulle de skicka stödben och bussningar. Jag gjorde så och TVÅ dagar senare hade vi gejorna från USA och det kostade oss inte en spänn! Vi var då i Norge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 April , 2011 Lycka till på hemfärden! Tänkte på de sista raderna ni skrev om serviceviljan och generositeten från tillverkaren. Med internet och ryktet får tillverkaren lättare att sälja mer. Det finns andra exempel på motsatsen som alla vet. God vind! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 20 April , 2011 Stort tack för alla synpunkter! Här är en Allegro 27 i samma prisklass (sämre motor, men nyare):http://www.blocket.se/goteborg/Allegro_27_32903970.htm?ca=4&w=3 Edit: Den är från 74 så båtarna är ungefär lika gamla. Vad tror ni? Senast ändrad av Mizzarrogh | 20 april 2011 | 12:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 20 April , 2011 De verkar väldigt likvärdiga, men Allegron behöver anpassas litet med nya rutor som är bultade iställetför de nuvarande med gummilist, maststeg (tror jag L-28an behövde också) enligt uppgift. Vindroder saknas även till den, men någon form av AP skulle finnas (tänkte höra mer om detta) etc i övrigt är de väldigt likvärdiga i mitt tycke. Är väl mest rutorna vad det verkar. Volvomotorerna vet jag är bra, och den var frech och nyservad, 99 har jag för mig, Yanmar känns inte lika tillförlitliga men skall vara frech 84. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 20 April , 2011 Har själv köpt en Allegro 27 som jag ska förse med köpt vindroder mm. Ägt Allegro 27 tidigare så jag vet dess sjöegenskaper. Ska seglas från Blekinge i början Maj upp till Sundsvall. Ifall du vill så kan du ju mönstra på ifall du vill och känna på havssegling. Inga längre överhavsseglingar men tillräckligt för at du kan känna hur det känns. Mellan Öland till Nynäshamn och Gävlebukten så blir det öppna havsseglingar. Kostar naturligtvis inget förutom att vi delar på matkostnader och ev. hamnavgifter Frugan jobbar så har gärna sällskap då man då kan segla non-stop. Allegron jag köpt är helt utrustad för jorden-runt-segling. Vindroder, nya dynor, nya fall oanvänd toalett, autopilot, nya segel, Garmin plotter, nya utanpåliggande rutor, och...viktigast: Ny motor ! Det enda som ska göras för att göra den till en perfekt jorden-runt-båt är att komplettera med maststeg. Vill du sen köpa den så är det ok...men mitt syfte är inte att sälja den, men allt har ett pris. Om du vill köpa den så har du ju definitivt inte köpt grisen i säcken Intresserad av segling? Hör av Dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 20 April , 2011 Det skall jag göra! Fick mailet med ditt nummer, hör av mig framöver. Skall se om det stämmer för mig var jag kan ta mig ned bara, om du nu inte räds att dela båt med med en fet, dryg bonnadjäkel. Lät ju klart intressant objekt, ligger den prismässigt i nivå med de andra kan det ju helt klart vara något. Senast ändrad av Mizzarrogh | 20 april 2011 | 21:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 21 April , 2011 Båten är som sagt inte tänkt att säljas men allt har ett pris. Finns en Allegro 27 på blocket just nu för 95000:-. Det är ett mycket lågt pris men frågan är hur mycket som behöver bytas/rustas upp. Bara motorbyte (om det krävs) ligger på minst 70000:- med nya motorbäddar, propeller mm. En kölbåt kan aldrig slå runt oavsett hur mycket det blåser. Den kommer till en viss gräns sen så blåser vinder ur seglen och den rätar upp sig igen. Farligt med stormar är vågorna som däremot i extrema fall kan få en båt att slå runt. Hör gärna av Dig beträffande segling norröver om du är intresserad. Du får ju garanterat en bra lektion i segling med allt vad det innebär om inte annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 21 April , 2011 Fantastiskt bra skrivet: Några synpunkter från mig med... Din budget håller nog. Vi är på Kanarieöarna nu och ska snart börja segla norrut igen. Vi kommer hem till sommarn och har då varit borta i ett år. Det är ont om bra ankarplatser på vägen hit och här, så vi har legat mycket i marinor. Båten är 41 fot men peket är inräknat i längden på pappret så vi betaler för 50 fot i alla marinor! Vi är två personer och vi klarar oss på drygt 10.000:- i månaden. I det ingår: hamnavgifter (största delen), mat, nöjen, diesel, reparationer och underhåll samt helförsäkring av båten. Båttipsen du fått är bra. Det finns andrar också men typen av båt du kollar på är (tycker jag) helt rätt. Angående vindroder. Det är inte ett måste, men som ensamseglare är det mycket, mycket bra. Vi hade inte klarat oss utan vårat och vi är två. Men vi har o andra sidan ingen autopilot. Det här är våran andra båt med vindroder. På förra båten hade vi ett Monitor, ett vindroder av pendelservotyp. Det var helt enastående. Fanns det tillräckligt med vind för att segla så styrde vindrodret och det blåste aldrig för mycket för det. Nu har vi ett Autohelm, inte att förväxla med autopiloten. Det är tillverkat av samma tillverkare som gör Monitor men det är ett så kallat Auxilary rudder. Det är OK, men inte i närheten så bra som ett pendelservo. Anledningen till att vi valde det är att det är det enda som fungerar på den här båttypen (centre cockpit och hydraulstyrning). Vi tyckte också att ett vindroder var så värdefullt så att vi var beredda att lägga 45000:- på att köpa ett nytt, en ansenlig del av våra besparingar. Tumma inte på vilket du väljer. Det kanske blir dyrt, men det är din andra besättningsmedlem. Det är han som ska styra under mer än 90% av din jorden runt resa. Det är vindrodret du förlitar dig på när du är för trött för att hålla ögonen uppe eller när det blåser för mycket för att du ska kunna vara i sittbrunnen. Det är inte bara en bekvämlighetssak, det är en säkerhetsgrej för ensamseglaren eller till och med ett par. Jag har ofta hört seglare siga att: jodå, mitt vindroder fungerar bra, men inte när det blåser mer än 15 m/s !?!? Det är då man behöver det. Köp bvegagnat om du kan hitta ett, men köp nytt om du måste. Se till att det blir ett pendel-servo, gärna av något av de mer kända märkena, exempelvis Monitor eller Aries. Till en allegro eller L-28 skulle också ett Koster-vindroder fungera. Jag tror du kan få köpa ritningarna om du är med i kostersällskapet. Förutom att de gör bra grejor så har Scanmar (tillverkare av monitor och autohelm) fantastisk service. Efter att vi monterat vårat så upptäckte vi att vi hade problem med vibrationer i vindrodret vid motorgång på grund av kraftig propellerturbolens. Jag gjorde en liten film som jag skickade till tillverkaren i USA och frågade om det fanns något att göra. Två dagar senare så fick jag ett mail där de sa att nu hade de tittat på filmen flera gånger och att det antagligen berodde på att jag inte fått tillräcklig vinkel på de undre stödbenen vid monteringen, vi monterade själva. Det kunde avhjälpas med diagonala stödben som monteras mellan de övre och nedre. De sa också att med största sannolikhet så var bussningarna slitna på grund av vibrationerna och att om jag gav dem en adress så skulle de skicka stödben och bussningar. Jag gjorde så och TVÅ dagar senare hade vi gejorna från USA och det kostade oss inte en spänn! Vi var då i Norge. Vindroder är egentligen ett krav och går inte att jämföra med autopilot som är helt ok vid motorgång inomskärs. De håller helt enkelt inte måttet funktionellt vid havssegling. Har lång erfarenhet av vindroder då jag byggde mitt första för över 25 år sedan. Det var ett kombinerat flöjel/pendel-vindroder. Har nu köpt ett Viking vindroder som jag ska bygga om till min Allegro. Tror mig veta att detta kommer att bli det absolut optimala rodret då servorodret (mått ca 700x75 mm i NACA-profil) ska monteras på originalrodret typ som vindroder av kostertyp. Skillnaden blir att kraftöverföringen överförs pneumatiskt vilket gör att mekaniken försvinner. Vidare så kommer detta servoroder att kunna lyftas av. Maxvikt på servoroder 8 kilo som enkelt kan hängas på akterpulpiten. Fördeln med den lösningen är många. Kan placeras utan att hänsyn behöver tas var vridcentrum ligger då överföringen är pneumatisk. Vikings vindroder har även fällbar flöjel vilket gör att man kan variera vinkeln beroende på vindstyrka. Vertikalt vid lätta vindar och mer bakåtfällt vid högre vinstyrkor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 21 April , 2011 Jo, jag bookmarkde detdär och har läst igenom det många gånger. Ang båtarna, (om det inte blir affär på Jansans båt dvs, om han vänligt nog vill sälja kan det ju måhända vara värt mellanskillanden om min budget fortfarnade håller... Kostar ju en vacker slant att göra färdigt de andra med menar jag...) nu har vi alltså annar en Allegro 27 och en L-28 som är ungefär samma skick, årgång och pris. (Förutom att Allegron behöver starkare rutor) Vad kostar det att fixa nya plexirutor som garranterat tål storm utskurna, och hur gör man när man bultar för att undvika framtida problem med bulthålen? (läs vatteninträngning i plasten) Maststeg, oavsett vilket av de tre alternativen det blir kommer detta sannorlikt at behöva eftermonteras innan avfärd, RF, prisnivå ca 150:- del nit, etc Alusteg av toppkvalla, ca 3 ggr detta pris. Nackdel med RF budget alternativet är att det blir förmodligen fin grogrund för galvanisk korrosion, något man vill undvika, fungerar mellanlägg och annat i längden utan att äventyra hållfasthet på masten? Var får man tag på popnit i inconel legering eller motsvarande? (vaerkar som 10k nit är minsta för specialbeställning direkt från fabrik då jag kollade). Edit: Monel skall det vara. Även om handhållen VHF medföljer känns det som att man bör ha med även en stationär och ha en som reserv, eller? Vindroder får nog anses som spikat efter att ha läst ovanstående och även fått det bekräftat, men räcker detta, eller bör man ha även tex en utosticka eller något liknande för AP navigering närmare kusten när det inte blåser? En annan grej jag funderat en del över är luckor och annat vid akterpartiet, dvs där man stiger i och ur kabinen mm, känns som att dessa måste kunna tätas ordentligt om olyckan skulle vara framme och sittbrunnen vattenfylls, eller man slår runt, som nämnts tidigare är dessa båtar visserligen extremt stabila (L-28ans ägare berättade att han försökt segla omkull med flit för att prova, men misslyckats, Allegron har ju ungefär samma grundtänk så gissar de beter sig ungefär lika), men hamnar man i en storm med 15 meters vågor hjälper det nog inte vilket båt man har, även om sannorlikheten är liten får man nog kallt räkna med att det inte bara kan utan kommer att inträffa mer en en gång att man slår runt eller blir överspolad av stormåvågor mm mm.. Senast ändrad av Mizzarrogh | 21 april 2011 | 12:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 21 April , 2011 Den båt jag har så byttes rutor förra året. Utanpåliggande i polykarbonat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 21 April , 2011 Hmm. Förmodar min text försvann i texten. Citerar den igen: Vindroder är egentligen ett krav och går inte att jämföra med autopilot som är helt ok vid motorgång inomskärs. De håller helt enkelt inte måttet funktionellt vid havssegling. Har lång erfarenhet av vindroder då jag byggde mitt första för över 25 år sedan. Det var ett kombinerat flöjel/pendel-vindroder. Har nu köpt ett Viking vindroder som jag ska bygga om till min Allegro. Tror mig veta att detta kommer att bli det absolut optimala rodret då servorodret (mått ca 700x75 mm i NACA-profil) ska monteras på originalrodret typ som vindroder av kostertyp. Skillnaden blir att kraftöverföringen överförs pneumatiskt vilket gör att mekaniken försvinner. Vidare så kommer detta servoroder att kunna lyftas av. Maxvikt på servoroder 8 kilo som enkelt kan hängas på akterpulpiten. Fördeln med den lösningen är många. Kan placeras utan att hänsyn behöver tas var vridcentrum ligger då överföringen är pneumatisk. Vikings vindroder har även fällbar flöjel vilket gör att man kan variera vinkeln beroende på vindstyrka. Vertikalt vid lätta vindar och mer bakåtfällt vid högre vinstyrkor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 21 April , 2011 Mizz...: Du skrev: Jo, jag bookmarkde detdär och har läst igenom det många gånger. Ang båtarna, (om det inte blir affär på Jansans båt dvs, om han vänligt nog vill sälja kan det ju måhända vara värt mellanskillanden om min budget fortfarnade håller... Kostar ju en vacker slant att göra färdigt de andra med menar jag...) nu har vi alltså annar en Allegro 27 och en L-28 som är ungefär samma skick, årgång och pris. (Förutom att Allegron behöver starkare rutor) Rutorna är på min Allegro utbytta mot utanpåliggande i polykarbonat(lexan) Vad kostar det att fixa nya plexirutor som garranterat tål storm utskurna, och hur gör man när man bultar för att undvika framtida problem med bulthålen? (läs vatteninträngning i plasten) Maststeg, oavsett vilket av de tre alternativen det blir kommer detta sannorlikt at behöva eftermonteras innan avfärd, RF, prisnivå ca 150:- del nit, etc Alusteg av toppkvalla, ca 3 ggr detta pris. Nackdel med RF budget alternativet är att det blir förmodligen fin grogrund för galvanisk korrosion, något man vill undvika, fungerar mellanlägg och annat i längden utan att äventyra hållfasthet på masten? Var får man tag på popnit i inconel legering eller motsvarande? (vaerkar som 10k nit är minsta för specialbeställning direkt från fabrik då jag kollade). Edit: Monel skall det vara. Problemet är löst vad gäller maststeg Även om handhållen VHF medföljer känns det som att man bör ha med även en stationär och ha en som reserv, eller? Löst. VHF kostar inte mycket nuförtiden. Fast finns. Vindroder får nog anses som spikat efter att ha läst ovanstående och även fått det bekräftat, men räcker detta, eller bör man ha även tex en utosticka eller något liknande för AP navigering närmare kusten när det inte blåser? En annan grej jag funderat en del över är luckor och annat vid akterpartiet, dvs där man stiger i och ur kabinen mm, känns som att dessa måste kunna tätas ordentligt om olyckan skulle vara framme och sittbrunnen vattenfylls, eller man slår runt, som nämnts tidigare är dessa båtar visserligen extremt stabila (L-28ans ägare berättade att han försökt segla omkull med flit för att prova, men misslyckats, Allegron har ju ungefär samma grundtänk så gissar de beter sig ungefär lika), men hamnar man i en storm med 15 meters vågor hjälper det nog inte vilket båt man har, även om sannorlikheten är liten får man nog kallt räkna med att det inte bara kan utan kommer att inträffa mer en en gång att man slår runt eller blir överspolad av stormåvågor mm mm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 21 April , 2011 Sorry, my fault... Läste om det ordentligt nu, mycket intressanta synpunkter! Är maststegen i komposit något att ha, eller blir de bara skit efter några år till sjöss? Verkar som de är infällbara och inte riskerar att komma åt segeln så de slits i onödan, förutom att de var något billigare än alustegen. Men verkar gå att sätta dem med 45cc avstånd så det går kanske inte åt så många som jag trodde. Så verkar ju bli, om än inte billigt, så i vart fall realistisk kostnad även med bättre kvalla så mans lipper äventyra masten på sikt. (kan ju vara bra att tänka på sådana detaljer i förväg så man vet hur man skall göra och framförallt vad man skall ge fanken i... (som tex RF nit/skruv i aluminium...) därav luftning av frågor här) Stormluckor (eller vad det heter) antar jag också är ett krav... Edit: Jaha, såg att det uppdaterats medan jag skrev. Skall läsa på igen... Måste säga att era synpunkter varit ovärderliga. _ Senast ändrad av Mizzarrogh | 21 april 2011 | 13:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 21 April , 2011 Mycket nu men känner mig tvingad att svara: Är maststegen i komposit något att ha, eller blir de bara skit efter några år till sjöss? Helt onödigt såvida du inte kappseglar. Bättre med syrafats...om det behövs överhuvud taget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 21 April , 2011 Mizz: Ring mig istället! Du har numret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 21 April , 2011 Ringer du så får du svar på alla frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser