Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Funkis

låst eller roterande propeller vid segling, backslag TTM35A2

Rekommendera Poster

Hej alla! Har en fråga - för jag får svävande svar när jag frågar leverantören av min nya motor.

Det är en Nanni med ett backslag som heter TTM 35A2.

Fråga: Klarar backslaget att propellern roterar eller måste jag lägga i backen och låsa proppen?

post-17093-1394236683,029_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt för noviser att ge råd, när inte ens leverantören vet. Senast jag läste en manual var till en Yanmar som satt i en HR 37. Kommer inte i håg exakta värden, men de rkommenderade roterande propeller och att man startade motorn var 10h, vid långsegling. Jag har för mig att Volvo också rekommenderar att inte låsa rotationen. Det blir stora krafter på kuggarna i backslaget. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kloka synpunkter, tack för det.

Har också hört det där... men som amatör - på backslag - så blir man fundersam när Volvo under åren verkar ha ändrat sin rekommendation från att låsa med backväxeln till att låta rotera fritt... på vissa motorer. Inte alla dock. Och de andra tillverkarna verkar säga lite olika tycker jag.

För det måste ju finnas något bra skäl att man som tillverkare / leverantör ändrar sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har egentligen samma fråga men till en  MD7A monterad på en Allegro 27.

Kan det vara så att de rekommenderar fritt roterande propeller då de får in mer pengar på renovering av backslag etc?

Lätt att vara konspiratorisk.

Någon som vet hur man ska göra med MD-7A vid segling max 6 knop?

Propeller fri eller låst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns bara en sak att göra - ställa en konkret fråga till tillverkaren av backslaget som sitter på din båt. Inte till motortillverkaren, grannen, båttillverkaren eller några som tror något på ett forum.

Sedan kan man ta sig en funderare kring om det verkligen är lönsamt att låta propellern snurra även om det är ok enligt backslagstillverkaren.
Under gynnsamma förhållanden kan det löna sig att låta propellern snurra, men långt ifrån alltid. Och man måste alltid räkna med ökat slitage och ibland buller. Och på långsegling ökad risk att propellern fiskar skräp - ett synnerligen allvarligt problem på vissa båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra råd från Eilean - som vanligt. Dvs fråga tillverkaren...

Jag upptäcker vid sökning på nätet att tillverkaren av backslaget, Kanzaki, ägs av Yanmar.

Har precis mailat Yanmar i Japan samt även till generalagenten i Sverige. Så får vi se?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra svar där Eielan: Håller inte alltid med Dig men nu var du klarsynt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så byter ni till en foldingpropeller och alltid låser den under segling?

Då undviker ni eventuella problem/kostnader med drevet och slipper förlorad fart. Fast det kostar förstås en slant idag i stället...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir uppringd av Yanmar Sweden. Det var snabbt!

Så här är det:
Backslaget tål att man låter propellern rotera.
Men då blir det ett sjungande ljud som ingen vill lyssna på.
Av det skälet så låser de flesta propellern genom att lägga i backen.

Backslaget tål de ev vibrationer som kan uppstå med låst propp.

Solklart svar, tack för det Yanmar Sweden!
Det enda man inte ska göra är att lägga i backen under gång, dvs när propellern fått fart...

Vad gäller min propeller - någon tycker jag ska byta till folding - så kan jag säga att jag bytt från folding till en rejäl fast propeller. Dels blir manöver och framförallt backverkan mycket bättre, men framförallt så räknar jag med att köra mycket för motor. Då får jag bättre fäste i vattnet tror jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...