Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Elpadino

rost på köl

Rekommendera Poster

Kanske inte är sämre än att bara måla på ny bottenfärg, men den där rostskyddsprimern är inte till för att skydda mot rost i saltvatten.

Det finns epoxifärger att måla på i flera lager, men då måste du först slipa bort all rost och gammal färg.

Överväg vilket arbete som är mödan värd, helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu läst runt lite på nätet angående detta och jag känner mer och mer att detta är rätt väg at gå.

Den omvandlar rosten till en mörk hård yta som sedan är målningsbar. Låter som helt perfekt!

Min båt ligger mest i insjö och något litet i östersjön så saltvattnet är jag inte så rädd för.

Egentligen skulle man ju pensla hela kölen, där det finns rost så omvandlar den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...men detta är mer än en rostskyddsfärg.

Med denna behöver du inte slipa bort rosten utan man penslar direkt på rosten sedan omvandlas det till ett hårt material som är övermålningsbart, och även skyddar för framtida rost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elp...:

Låter intressant. Har använt den på bilar på innersida skärmar osv. Ska funka bra där. Efter målning så appliceras hammarlack på och då ska de garanterat hålla i mer än 10 år (???)

Det är vad de lovar på rost på bilar. Efter hammarlack så ska man spraya med originallack.

Vore ju suveränt om det funkade. De rostfläckar jag fixat på bilen bådar gott. Rosten blir svart eller mörklila.

OBS: Innan målning med rostätaren som den heter hos Biltema  så ska man hälla över det man ska använda i separat kärl. Förmodligen för att man annars kanske förstör hela burken om den späds med orena partiklar innan användning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...