Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
M_i_c_k_e

Premiärtur begagnad båt - Vågar man?

Rekommendera Poster

Hej. Har lagt handpenning på en båt i Västervik som jag ska hämta hem i början av maj.  Vad säger Ni. Vågar man ta premiärturen ända ner till Kalmar första gången man kör båten? Det är en 'rejäl' styrpulpetbåt på ca 6 meter med en 90hk johnson på. Årsmodell 95. Allt nyservat. Beräknade avståndet till ca 65-70nm.  Är inte orolig för själva båtfärden utan med för att jag inte vet hur motorn går. Samtidigt är det en bra test för att se vad ekipaget går för. Självklart får man planera in att färden blir när det är hyfsat bra väder. Tacksam för tips. / Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag va lite elak skulle jag skriva; Nej jag skulle aldrig våga lägga ut från land första gången med en båt som inte kan föra segel wink

Nu är jag inte elak.

Du får väl göra en liten provtur inom hamnområdet, innan du sticker iväg på allvar. Kollade lite på sjökortet och det går ju att smyga mycket innomskärs till att börja med, ja tom ganska långt.

Ett medlemskap i SSRS är väl något alla som äger en båt borde ha http://www.sjoraddning.se/

är ju inte fel. En av medlemsförmånerna är ju hjäp och bogsering till närmaste hamn, även om det inte är nån livshotade fara.

Det går säkert bra. Ta det bara lungt. Sen är det ju bra om du inte går när det är som värst skitväder.

tommy

post-945-1394236682,9706_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte min båt i Åkerberga norr om sthlm och tog premiärturen (förutom provkörningen) enda ner till Oxelösund. Det är ca 95Nm! Det vart en kanon resa för övrigt!! Men som Toaen skriver är ett medlemskap i SSRS att rekomendera. Även om du inte behöver hjälp så stödjer du en god sak!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

klart du ska. ge dig i väg

en stor termos kaffe, mackor och lite frukt och godis

Tjock tröja, regnkläder,  mobiltelefon och  sjökort .

och så en extra motor, (räcker med en lånad 2,5-5 hk, ett medlemskap i sjöräddningssällskapet, försäkring och en GPS så är du helt på den säkra sidan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med samtliga talare.
Skulle inte tveka en sekund.

p.s. tips till alla. Håll nere shift tangenten och enter så bytar ni bara rad, utan nytt stycke. d.s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skall man inte byta stycke. Att byta stycke ger mer luft i texten och det blir mer lättläst. När man skriver så har ju de olika delarna  vinkling åt olika håll och genom att dela in det i mindre stycke betonar man just inehållet i varje del. Även om man inte byter ämne i en textmassa  så blir texten mer lättläst om texten delas upp i stycken på ett antal meningar. Det går alltid att hitta en lämplig avgränsning.  Om du avser det faktum att jag skiftade rad efter länken till SSRS så berodde det på att om man fortsätter skriva efter att man klistrat in en läng, så blir texten integrerad i länken. Så var det i alla fall förr. Därför brukar jag byta rad när jag fortsätter skriva och sedan backa tillbaka, Det missade jag den här gången. Dessutom blev det ett syftningsfel som var ganska grovt. jag var väl lite för snabb och korrekturläsningen obefintlig. Fast några uppfattade i alla fall att ett medlemskap i SSRS  http://www.sjoraddning.se/ är ju något som alla som vistas på sjön skulle ha. Att båtar är en sjukdom som drabbar vissa hårt - mig tex - är ju något jag håller fullständigt med dig om. Hoppas du tycker denna text är mer lätt läst, då jag konsekvent avstått från att dela in den i stycke. Jag tycker det är förfärligt när man skriver så här och hade med all sannolikhet inte ens orkat läsa igenom en text som skrivits på detta viset. När man skriver ett inlägg för att ge svar på en fråga så vill man ju att inlägget skall va så lättbegripligt som möjligt. Sen kan man ju gå ett steg längre och göra inläggena på Ipon. Då tas ju även mellanslagen bort och texten blir helt oläsbar. Mvh tommy

Senast ändrad av toaen | 20 april 2011 | 08:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Min bror har handlat båt i karlskrona och ska ta den med lastbil/båtransport till Västervik max 14 dagar efter påsk har företaget lovat. Företaget finns i Kalmar och skulle således säkert kunna erbjuda en ganska billig hemtransport av din båt om du inte vill köra sträckan sjövägen. Annars kör de ju säkert den sträckan tom.

Bara ett tips! P.M:a om du är intresserad

Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så kan man trycka enter så fort man skrivit en rad.

Och tycka att det blir jättebra.

Eller så kan man ta det för som jag skrev det, ett tips för endast ny rad. Så att det slipper bli ett nytt stycke oavsiktligt.

Naturligtvis kan man trycka nytt stycke om det är menat så.

Har själv byggt dessa lösningar genom egen firma, och ibland måste man påpeka hur man använder vissa funktioner då det inte alltid är tydligt.

Eller så kan man ju skapa en egen tolkning av texten som andra skriver och inte ta det som det var, ett tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker ni kan sluta skräpa ner den här tråden med det som är helt OT. Har ni problem med hur folk skriver här på forumet skapa en egen tråd om det isåfall. Tycker det är oförskämt mot trådskaparen.

/ Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågar beror på mod eller dumdristighet. Sjöfärd kan vara allt mellan himmel och nånstans långt därnere.

Alltså vädret. Helst lite pålandsvind eller ingen alls. Driva till havs är risken. Ta med en laddad mobiltelefon.

Motorn. Kör den hårt i nån timme i skyddade vatten där det inte spelar nån roll om du får ta fram årorna. Då har du klarat av varmgångsproblem som väl är det vanligaste felet. Är motorn sliten och startar och går en timme finns stora förutsättningar att den går några timmar till på halvgas eller marschfart.

Komforthöjande och varma kläder. Vid en liknande färd med gammal Ryds 480 hade vi MC-kläder inkl. hjälm med visir. Varmt. 

Men som sagt vädret har man alla möjligheter att vara nästan säker på när det bara är några timmars färd.

Allt i övrigt .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På lördag är det dags. Vädret ser ut att bli bra. Får ta mig en rejäl funderare om det blir sjövägen eller trailer hem... 12-14 grader omkring <7m/s. Det är väl OK?. Det är trots allt mycket inomskärs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite svårspått väder så du får vänta med att bestämma dig. Men du kan ha tur att få vinden med dig och det är bekvämare. Ser ut att bli nordlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enl. den prognosen jag tittade på ser det ut att bli perfekt väder. Solsken, en aning kallt, vinden svag antingen mitt i nosen eller kranbaklvis om babord Dvs SO.

Varma kläder och smyg dig innomskärs så långt det går. DVS ner mot Dämman. Sen har du bara styvt 25 distansminuter kvar.

Du har väl tecknat medlemskap i SSRS http://www.sjoraddning.se/medlem/bli-medlem/

Tat lungt och lycka till

tommy

post-945-1394236699,4429_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ugrib lördag morgon säger nordligt och det är ju bra men tvärtom Toaens. Lågtryck över Baltikum men det kan vara nån annanstans på lördag. Torsd.fredag vet du bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har rätt i mycket Forgus. Jag brukar kolla på lite olika väderprognoser när jag skall ut och segla, så man har en viss koll. Sen blir vädret som det bli. Blåser det inte kan man ju gå för motor. Blåser det småspik får man reva. wink. Ligger still - det gör man bara när det blåser utav helsike - tvärt emot visan. Men så har jag ju aldrig haft nån grön båt heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanonväder ser det ut. Lågtrycket över Baltikum drar sig österut och ett högtryck lägger sig över östra grodhavet.

Svag till måttlig motvind på lördag och lite ostlig ännu svagare på söndag.

Kan inte bli så mycket bättre.

Du fick rätt Torsten.

God färd. Stannar motorn lördag glider ni hemåt på söndag. Varma kläder mackor och ett par termosar med varm dryck så är lyckan total.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det ser onekligen ut att bli riktigt bra väder. Det får bli sjövägen !!
Ny GPS samt sjökort inhandlat. cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla motorer lägger av förr eller senare om man inte bara bryggseglar eller aldrig sjösätter.  

Min Archimedes la av pga impellern gick 1980. Då köpte jag en liten nödmotor som jag sen dess alltid haft med. 

Den kom först till heders då Archimedesens vevaxel gick av.  Köpte sen en 20Hkr Johnson.  Den har lagt av flera gånger pga tändningsproblem.

I höstas skar 30Hkraren.

Nödmotorn har alltid gjort att jag tagit mig hem efter haveri.  

Hörde en som stod på badbryggan och körde med 4Hkr  i 2 dar hem sin Bayliner för motorn lagt av.

Har man nödmotor kan man ju köra med ordinarie tills den pajar och behöver inte byta i förtid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser med intresse och förväntan fram emot din rapport. Hoppas att du tar ett antal bilder under resans gång.

tommy

post-945-1394236701,7568_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Årets hittils finaste dag. coolEn härlig dag för en färd ner till Kalmar från Västervik. Idag var den stora dagen då jag äntligen skulle köra hem båten. Kaffe och mackor packades. Åkte 14 mil till Västervik. Bilen fullpackad med 50 liter extra bensin, sjökort, verktyg, GPS, fendrar, linor extra kläder mm mm. Väl på plats informerade säljaren mig om att batteriet var helt dött. Inga problem med det tänkte jag. Säljaren åkte iväg och köpte ett nytt batteri. Det nya batteriet monterades. Körde ner tilten och jag var så förväntansfull !!!! Säljaren vred på startnyckeln och inget hände...... Vilket antiklimax. Han ringde då till sin båtmek som hade gjort service på motorn och det dröjde bara 5 minuter innan han kom ner. Han kunde snabbt konstatera att startmotorn var kass. Jaha det var det. crying.  Nu är säljaren bortrest i veckan som kommer vilket gör att vi får göra ett nytt försök omkring den 16/5.

Blev riktigt besviken idag. Jag hade verkligen sett fram emot det här. Visst kan allt hända (Det är trots allt begagnat) och med facit i hand är det väl tur att det hände nu och inte efter ett par dagar eller tom när man är ute. Det possitiva är att nu får jag ett nytt batteri, ny startmotor samt att båten kommer att levereras av säljaren till Kalmar.

Ni som har kommit i vattnet redan ser ut att få en riktigt härlig dag i morgon. Njut !!! Hoppas vi ses på sjön om lite drygt en vecka.

/ Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taskigt, fast kanske lika bra.

Vid primiärturen brukar det ofta krångla.  Fast det hade varit en fin tur. Du får väl köra färden fram och tillbaka när du får ordning på båten.

En ö som jag missade när jag gick från Kalmar var Grimskär. Fast då visste jag inte ens att den fanns.  Gustav von Heidenstam fick sitt första uppdrag att arbeta med en fyr på ön när han började på Fyr- och Båkinrättning 1849.

Den ligger ju alldeles söder om Kalmar. Du får väl åka dit och se om man kan komma in med en segelbåt som sticker 1,5 meter, utifall att jag seglar dit bara för att kolla. wink

lycka till

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha då var man äntligen hemma. Med ny startmotor och nytt batteri gick båten som den skulle gjort för snart 2 veckor sedan.
Fick testa den rejält då det var riktigt blåsigt idag. Gick kanon !!!!

Nu hoppas vi på en riktigt härlig sommar. cool

post-10005337-1394236713,0503_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis! Då har ni fått känna på varandra rejält. Blir säkert en fin sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vad ska man säga.....
Fick båten på onsdagen den 18/5. På fredagen när jag skulle till jobbet så såg jag att den lutade en aning. Inget konstigt med det tänkte jag då det var rejält blåsigt den dagen. Men när jag kom ner till båten på kvällen så upptäckte jag att det var mycket vatten i den !?!! Trots soligt väder....
Vad f-n.....Jag har inte köpt ett renoveringsobjekt. Tog kontakt med säljaren som så klart aldrig hade märkt något. Han hade knappt haft båten i sjön....Som tur är så har jag köpt båten via en båtförmedlare som tog tag i saken. Jag tog upp båten (tillfälligt) helgen den 21-22/5 och kunde snabbt konstatera att det läcker in via regnlänsen på styrbordssida. Den 24/5 körde jag upp båten till säljaren som skulle åtgärda felet. Det har dragit ut på tiden och det har nu gått drygt en vecka sedan jag körde upp den.
Det senaste jag har hört att jag ska få den ikväll alternativ i morgon. Men jag tvivlar.

Suck....

Edit : Stavning

Senast ändrad av M_i_c_k_e | 01 juni 2011 | 08:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja båtar är båtar. Sitter bottenpluggen som den ska då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Jag har konstaterat att det är via regnlänsen det läcker in. Det var enkelt att se var vattnet rann ut när jag tog upp den.
Det är enkelt att fixa men det som stör mig är hur säljaren har agerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur menar du med tog upp båten? Rann de ut runtom röret till självlänsen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då tar väl havsvattnet sig in runtom detta. Är det ett nytt rör på bilden? På min Ryds (inte samma modell) sitter självlänsen inte sådär långt ner som på din. Det ligger över ytan, inte en havlmeter djupt i vattnet som på din.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...