Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Vince

Frågor om Mariehols cit cat med tillhörande Evinrude Selectric 60-tals motor?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en längre tid varit på jakt efter en äldre sportbåt att greja med när man lessnat lite på alla gamla bilarna man har ståendes.

Har nu hittat en Cit Cat Från Marieholms bruk i riktigt bra skick.Båten är utrustad med en 40hp Evinrude Lark 8 Selectric motor med tillhörande gasreglage.Enligt modell och serienummer ska motorn vara från -66 enligt denna sidan http://www.marineengine.com/manuals/evinrude/#e40hp

Angående motorn verkar den vara rätt ovanlig i Sverige då den mesta infon jag hittar om den finns på amerikanska sidor och forum.Fråga är ju då hur man får tag på delar i Sverige enklast eller om det finns nån som kan gå igenom motorn??

Båten i övrigt är i fint skick,det finns småskavanker givetvis men akterspegeln är fin och rötfri.Den är komplett med alla detaljer sånär som på två emblem.

Det jag är nyfiken på är såklart information om motorn,om någong har haft en liknande?

Även info om båten t.ex. ungefärlig årsmodell,om nån har en likadan,historia om modellen m.m.Går det att få tag i litteratur t.ex. instruktions/verkstads böcker om motorn??Även litteratur om båten skulle vara av intresse.

Tog även lite bilder av båten när jag var och tittade på den idag.

Bild039.jpg

Bild044-1.jpg

Bild048.jpg

Bild038.jpg

Bild032.jpg

Bild033.jpg

Bild041-1.jpg

Bild045-1.jpg

Bild036-1.jpg

Bild035-1.jpg

Bild046.jpg

MVH Micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lark såg jag bara några stycken som barn och de var inte vanliga. Motorn känns lite äldre än infon du har fått fram men det kan ju stämma ändå. En av de stora i Sthlm på Johnson och Evinrude på den tiden var Nordwall & Nord. Företaget heter idag Nordwall Marin och kanske de har sparat någon info som kan vara till nytta.

http://www.nordwallmarin.se/Historia.htm 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en sån båt en gång i tonåren. Samma färg, dock inte med alla detaljer som den på bilderna(sökare, tuta mm.) men den hade originalnredningen Och emblemen. Minns den med värme!!!

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det går inte hitta speciellt mycket info om dom så jättevanliga bör dom väll inte varit.Jag tycker också motorn känns något äldre i designen men jag vet ju inte om jag kan lita på listor och nummer över nätet.Jag ska kontakta Nordwall marin och se vad dom har att säga om saken,tack för tipset =D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är en stor anledning till att jag är intresserad av just denna båten,att den är såpass komplett,sen betvilar jag att sökare m.m. är nått originalmonterat men det är ju fortfarande tidsenligt.

Är det ingen som vet ungefärlig årsmodell på båten??Jag skulle gissa första halvan av  1960-1965 ungefär eller är jag helt ute och cyklar då tro???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kika in på www.glasfiberklassiker.se, det är en hemida och förening för personer med båtar i ditt stuk. Där finns information och kunskap i massor!

Angående reservdelar och reparation verkar Marinhallen utanför Eskilstuna ha och klara det mesta i motorväg, men kika först in på glasfiberklassiker. 

MVH
Emil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...