CalleBr 0 Postad 18 April , 2011 Hej! Jag lurar på att skaffa en GPS/plotter till min lilla styrpulpet. Kanske med Ekolod? Vad skall man välja?. Som sagt, en liten båt men det måste ju funka // MVH Calle i Götet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 18 April , 2011 IPAD. Test i praktiskt båtägande. Senast ändrad av sunerotting | 18 april 2011 | 18:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 April , 2011 Fiskar du mycket är det kul en plotter med ett bra ekolod tex Lowrance 5 eller 7 HDS. Har en kompis som använder den för vertikal-fiske och det är jättehäftigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelskorv 0 Postad 18 April , 2011 En ipad kanske inte gillar vattenstänk i en liten öppen styrpulpetare,så skaffar du en sådan så tänk på vattenskyddet. Ett annat alternativ är en handburen plotter som garmins 620 som funkar både i bil & båt. Själv har jag en liten handburen 78csx som funkar bra i en liten segelbåt som gör 5 knop och har bra batteritider, fast i högre farter så är nog den lilla 2,2 tums skärmen i minsta laget. En fastmonterad har ju större skärm så man ser mer runtomkring och i starkt solljus brukar de plottrarna som är tänkta för ändamålet vara bättre. Kombinationen med ekolod verkar vettig som någon nämde ovan. Se bara till att få en modell som fungerar med s57 baserade sjökort(fast mycket är ju gamla mätningar där också men man borde ju slippa de överföringsfel som varit hittils så nu ska det stämma lite bättre där det är rätt mätt åtminstone). Garmins nyaste 2011 kort är ju det men ej deras äldre och Navionics ska också släppa nya kort baserade på s57 data om de inte redan gjort det har jag hört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser