mstoltz 0 Postad 18 April , 2011 Hej Undrar om någon har erfarenhet av Reflekt Båtlack från Jula ? Länk till Reflekt Båtlack: http://www.rusta.se/batlack_0_75_lit_p10101121.html Länk till Bruksanvisningen: http://www.rusta.se/pdf/product/batlack.pdf Jag ska ha den till att lacka träskyltar som ska vara utomhus, och denna verkar bra eftersom man inte behöver spä den. Eller finns det någon annan ni kan rekomendera i samma prisklass ? Den ska helst torka snabbt med. MVH Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 18 April , 2011 Det är få lacker man måste spä. Det är en urethanlack - det är bra. Den har en torrhalt på 53% - vilket betyder att i princip innehåller den 47% lösningsmedel som inte gör någon nytta. Vad torrhalterna är på de dyrare lackerna från t ex Hempel och International vet jag inte, men den är sannolikt högre. Jämför alltså inte bara literpris, utan hur mycket lack du faktiskt får för dina pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mstoltz 0 Postad 18 April , 2011 Hej Peter_K Tackar för svaret, jättebra att du talade om detta för det visste jag faktiskt inte Så, ju högre torrhalt, destu bättre / mer lack får du för pengarna kan man säga då? Jag är ju fortfarande i prövostadiet med att behandla skyltarna, så jag vill ju inte köpa en svindyr båtlack. Så denna kan funka tror ni? Är det en mjuk pensel man ska använda då? Jag kanske tänkte mer på så att man inte river upp det målade på skylten med pensel, eftersom lacken kanske löser upp färgen i bokstäverna. Har hört någonstans att det även fanns en båtlack på sprayburk, men hurvida detta stämmer vet jag inte, samt det kanske inte blir lika bra. MVH Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 18 April , 2011 Jag vet inte vad du använder för färg till skyltarna, men förutsatt att det är en fullt uthärdad vanlig färg för utomhusbruk skall det inte vara några problem med att färgen skadas eller löser sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mstoltz 0 Postad 18 April , 2011 Hej Peter_K . Låter bra. Den färgen jag använder till skyltarna är faktiskt K-Rautas egna ( PROF ) svart matt. Det är en Alkyd färg avsed för inomhus och utomhus står det på baksidan. Men hur går dessa 2 ihop då? Jag menar mellan Alkyd och urethanalkydlack ? MVH Morgan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 18 April , 2011 Jadå, det borde funka. Men måla upp en provträbit med färgen och låt härda, stryk den sedan med lack. Bäst borde vara om du gör det under färgens öppna tid, dvs i det intervall som anges för övermålning av färgen. Det brukar stå på burken, vanligtvis typ 16-48 timmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mstoltz 0 Postad 18 April , 2011 Tack Peter_K för hjälpen. Det blir nog till att inhandla båtlacken från jula då och prova Det ända jag är lite besviken på är torktiden på den, jag vill ha en snabb torktid så att man kan hantera skylten och leverera den så snabbt som möjligt så kunden inte behöver vänta1-2 extra dagar. Finns det någon som torkar snabbare, eller det brukar ligga runt den tiden när det gäler båtlack? Det jag använder nu ( Plasti kote clear super, på sprayburk) torkar ju på en timme, och man kan lägga varv efter varv varje 5-10 minut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 18 April , 2011 Jag tror nog att det är ganska normal torktid för att var båtlack ändå. Men det går som sagt lägga tre fyra första lagren utan mellanslipning (oftast testa innan du lovar tid) med ca12h mellanrum för att sedan låta det härda ut helt och mellanslipa på de sista lagren. Då sparar du ju någon dag iallafall. mvh Makke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser