Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Eastwood

Vilken motorstyrka för deplacementbåt?

Rekommendera Poster

Vet att den här frågan varit uppe och vänt dussintals gången, men har inte hittat något entydigt svar (tycker jag...).

Till saken; jag har en Johnson 30 motorseglare på ca 5 tons vikt där det idag sitter en marinkonverterad MB 220 dieselstånka på 50 hk (OM621).

Motorns marina liv börjar närma sig 20 år och den har säkerligen tillbringat en betydande tid på landsvägarna innan den gick till sjösssmiley

Jag har börjat fundera på att byta ut motorn mot något nytt och har tittat framförallt på Beta Marine diesel, verkar vare hyffsat prisvärd, om man nu kan kalla en marindiesel för prisvärdfrown

Det jag däremot inte kan bli klok på är vilken motorstyrka jag bör välja. Beroende på vem jag frågar kan svaret bli allt från 20 till 80 hk. Jag tycker inte att det är ett självändamål med en stor motor, den får gärna vara liten, men jag vill inte tumma på manöveregenskaperna.

Någon som kan rekomendera, skall jag fortsätta med 50 hk som idag, eller räcker det med ev. vis 30 hk och i så fall varför??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt är ju en ren motorseglare, med tyngdpunkten på motor. Man brukar säga att minimum 5-7 hk per ton skall man inte gå under. Det skulle innebära 25-35 hk för din båt. Men 5 ton är en siffra jag inte riktigt tror på - jag hade en Nauticat 33 en gång. Hon skulle väga 7,5 ton men i verkligheten vägde hon 9,5 fulltankad. Och min nyvarande båt väger på papperet knappt 12 ton, i verkligheten nästan 14..

Jag skulle utgå från ett deplacement på 6 ton, minst. Då hamnar vi på 30-42 hk. Faktumet att din båt inte klarar att kryssa mot hård vind och sjö, till exempel ut från en läkust i kuling gör att jag  skulle plussa på för tuffa förhållanden och säga att de 50 hk du har idag är nog rätt lagom.

Exempelvis hade min Nauticat 80 hk - det blev nästan 8,5 hk per ton äkta deplacement. Hon var nog litet överstark och hade klarat sig med mindre. Och min nuvarande båt, som möjligen kan kallas motorseglare med betoningen på ordet seglare, har 75 hk på nästan 14 ton, alltså 5,5 hk/ton. Men hon har ett betydligt smäckrare skrov än en Nauticat eller Johnson. Och i förhållande till vattenlinjelängden på 10,6 m är marschfarten på 7 knop inte så effektkrävande.

Jag skulle satsa på en Beta 50. Eller möjligen Beta 43. Men absolut inte mindre. I en ren segelbåt kan man tala om hjälpmotor även om man numera sällan gör det. Men absolut inte i en båt som din. Och bränsleförbrukningen står mer i proportion till uttagen effekt än motorns storlek, så en större motor förbrukar marginellt mer än en mindre vid samma fart.

Senast ändrad av Eilean | 18 april 2011 | 11:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Då jag kollade på prislistan för Beta såg jag att det bara skilde 7-800 kr mellan 50 hk och 60 hk...

Det lutar nog åt en 60 hk mao. om alla mått mm stämmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Eilean om storlek på motor.

Möjlgen två synpunkter. En modern motor kan nog förväntas ge det som står i specifikationen medan din konverterade motor med tiden nog tappat bort en del hästar... av det skälet behöver man inte gå upp i storlek bara för att vara helt säker. Men skiljer det inte mer i pris så...

Sedan propeller. Jag gissar att du idag har en äldre propeller - som kan vara vänstergående?

En modern motor går åt höger. Det är nog ändå läge att fundera över propeller. Är du nöjd med den storlek och stigning du har idag. Vad är det för varv vid marchfart och ska du ha samma storlek med nästa motor... kolla in databladet noga.

En del säger att en tums ändring i stigning ska göra 200 varv men man menar då toppfart. Jag anser du ska optimera för din normala marchfart och tillhörande varvtal. Plus att man på en motorseglare nog ska ha så stor propellerdiameter som praktiskt möjligt liksom... tycker jag i alla fall. För du tänker väl ha en fast propeller och inte en ihopvikbar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...