Pentamera 0 Postad 17 April , 2011 Hej! Efter sjösättningen och under färd blev motorrummet och motorn täckt till cirka hälfen med vatten, troligen p g a läckage i kylsystemet. Oljan är gråvit. Vad behöver göras, är motorn körd?! Vad bör jag göra först och främst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 April , 2011 Jag skulle byta olja och starta snarast. Köra med belastning så motorn blir riktigt varm. Kolla olja och byta igen. Är det en större dyrgrip kolla med en motorverkstad. Kanske det går på försäkringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentamera 0 Postad 18 April , 2011 Det är en inombordare VP 271 8-cyl om det gör någon skillnad? Vattenläckan upptäcktes först efter ca 10-15 minuters gång då den började överhetta. Motorn stängdes då av manuellt via tändningen. Känns riktigt surt, finns det hopp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 18 April , 2011 Det finns alltid hopp! Men dra inte ut på tiden, byt olja som forgus31 skrev, och det är snarast! Glöm inte att även kolla/byta olja i backslaget/drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 18 April , 2011 Har inte oljesticksröret varit under vatten, bör det inte komma in något vatten i motoroljan. Det kan förstås vara något läckage i någon tätning till vevhuset. Är motorn sjövattenkyld, kan det vara en frysskada. Något som alltid pajar när motorn har badat är startmotorn. Den brukar fungera ett tag, för att sedan sluta fungera. Man kan rädda den, genom att ta isär den, och torka den invändigt innan man försöker starta motorn. Drevet är det nog ingen fara med, det ligger ju ändå under vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Watermill 1 Postad 18 April , 2011 Glöm inte att byta oljefiltret också, ryms en hel del oljeblandat vatten i detta också, kör motorn ordentligt varmt, kolla oljan igen kan behöva bytas igen om den ser ut som kaffe latte, oljefiltret kan räcka om man tar ur det igen och tömmer ur latten i detta! Om den inte är sönderfrusen bör detta räcka men det är brådis vatten och luft i kombination rostar gott, men en amerikansk järn 8 knäcker man inte så lätt!! Så var vid gott mod! Watermill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentamera 0 Postad 19 April , 2011 Tack för alla tips, det är båtlivets hårda, men rättvisa skola. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 19 April , 2011 Kan tippsa om Lidl olja 5W40 kostar runt 35:-/L uppfyller kraven från WV, Porche, BMW mm perfekt olja när du ska göra flera oljebyten. :-) lär ju gå åt några liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser