Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
d_anders

Kollapsade kapellbågar

Rekommendera Poster

Har en gammal Flipper 470GT med helt ok kapell som jag iofs endast använder när båten ligger i hamn. Under vintern har dock kapellbågarna kollapsat och böjt sig så pass mycket att jag tror att det är kört att få ordning på dem igen. I och med att de är så pass böjda så är det heller inte helt lätt att veta vilken form de haft en gång och därför blir det svårt att böja till nya.

Ska jag:

1. Satsa på att köpa och böja till nya bågar (hur?)

2. Köpa ett enkelt båtöverdrag på Jula eller liknande (hur lång tid tar det att få av/på?)

3. Strunta i kapell och förlita mig på länspump tillsyn då och då när båten är i sjön?

Tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar och monterar dem så borde det nog gå att veckla ut dem så att du ser den ungefärliga formen. Jag skulle inte skippa kapellet när du ändå har ett schysst sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Bågarna  är så pass böjda att det är omöjligt att montera dem. Har tagit bort bågarna från kapellet och försöker att böja till dem till vad som borde kunna vara en rimlig form. När de väl är böjda en gång är det dock svårt att få dem rätt igen. Hade jag haft en bild på hur bågarna ska se ut så hade det kanske gått att få till något hjälpligt. Ska fortsätta försöka i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om bara nån enstaka del av ett kapellbåge-rör är hopknycklat bortom räddning så kanske man kan såga bort den biten och sen skarva? T.ex. hitta nåt rör med samma diameter att sätta kant mot kant, och sen ha en gemensam solid kärna inne i rör-skarven, en rund plugg eller liknande.

Finns f.ö. en del kapell-tillbehör på sidorna 58-66 i denna grossists katalog. (Som konsument får man nog iofs jaga fatt på en detaljist om man vill ha nån av prylarna, iaf om man inte råkar bo nära Göteborg?)
Men det är nog alltid bra med lite bilder på vilka prylar som s.a.s. finns i sinnevärlden. ;)
Finns tydligen speciella skarvdon, åtminstone för 22 mm:s rör. Även justerbara förlängare mm.
http://www.aspero.se/catalog/Aspero_Konsumentkatalog_2010_web.pdf

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lär gå att böja kapellbågar och andra alu-för om man fyller dem med sand föst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog några par timmar, men idag lyckades jag böja till rören så att de passar så bra att det i alla fall går att få i dem i fästena och få upp kapellet. Imorgon ska jag se ifall jag kan böja till dem lite bättre så att kapellet inte blir så slappt. De ställen där rören har böjt sig alltför tvärt är svåra att få rätt igen. Men mycket tålamod och våld verkar hjälpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...