Skobedo 0 Postad 17 April , 2011 Jag ska byta impeller och såg att impellerhuset smält. Varför har det smält? Kan något annat tagit skada än impellern? Impellern var skadad och nån liten del var lös, men inte så farligt än då. Vart köper jag nytt impellerhus billigast? Ca pris? Motorn är en Yamaha V4 115BETO -99 som jag köpte i somras. Edit: Vid vattenkanalens utgång ser det ut som fett. Men det är smält plast. Samt har plåthuset flyttat sig så det är inte centrerat i pumphuset. Jag har hela tiden haft en fin stråle! Senast ändrad av Skobedo | 17 april 2011 | 18:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 April , 2011 Du har förmodligen haft läckage på avgastätningen och de heta avgaserna har smält huset, speciellt eftersom det är vid vattenutloppet som det smält då det är på andra sidan det som avgaserna går ut. Det är nr 8 o 9 på denna sprängskiss som förmodligen har läckt. http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1999/S115TLRX/LOWER CASING DRIVE 2 115 130/parts.html Jag brukar handla mina delar av Boats.net som jag länkat sprängskissen ifrån. Mycket billigare än att handla i Sverige trots att tull, moms o frakt tillkommer. Yamaha Scandinavia har en prispolitik som jag hoppas de snart tvingas omvärdera då fler o fler köper sina delar i USA istället för att betala deras hutlösa priser. Senast ändrad av jarb | 17 april 2011 | 19:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 April , 2011 Det är svårt att se skicket på din tätning då du lagt impellerhuset över den på din bild men hittade en bild på min egen motor där man ser tätningen, markerad med röd ring. Kolla även ytorna som tätningen möter så de är fina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 17 April , 2011 Tack för hjälpen! Den var mjuk och fräsch men det är nog lika bra att byta den. Så här såg det ut: Däremot tycker jag packningen runt axeln var lite torr. Är den bara att ta upp och byta eller är det mer jobb? Samt, är det samma delar till min 115BETO som S115TLRX du hade länkat till på boats.net? Har hittat komplett kit med impeller, impellerhus med plåtkorg, o-ringar mm på eBay för 45 dollar så ja...trist att Yamaha har så dyra priser i Sverige. 455kr för enbart impellern! Senast ändrad av Skobedo | 17 april 2011 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 April , 2011 Den ser ju bra ut så läckaget verkar inte ha varit där om det nu är avgaser som bränt impellerhuset. Hur ser det ut om du kollar upp i avgasstacken? Har du nån bild på impellerhuset så man ser mer exakt var det är bränt? Blir lite skum på det här, det är inte tecken från gamla synder som hänt motorn? Om det är impellern som gått utan vatten o gjort huset så varmt att det smält är det knappast impellern på bilden som gjort det.. Den där biten som ser lite sprucken ut runt drivaxeln är inte tätningen i sej utan en skyddskåpa för tätningarna som sitter under den. Hade du inte vatten i växelhusoljan så är tätningarna OK. Visst kan man byta dom själv men man ska ha ett specialverktyg vid återmonteringen som man iofs kan svarva till själv. Det är nog inget för den normale hemma-mekaren o en servicemanual är definitivt bra att ha till hands. Jänkarna har lite andra beteckningar på motorerna än vi har i Europa men oftast är det samma prylar. Förmodligen motsvaras din motor av denna men helt säker kan man inte va. Yamaha i Europa publicerar tyvärr inte sprängskisser med reservdelsnummer som de gör i USA.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 18 April , 2011 Jag gjorde ett impellerbyte för ett par veckor sedan på min yamaha 60hk 2-takt men kan inte riktigt se var det har smält på din? Här har du en bild på den lilla hullingen som impellern ska träs på. Satt den fastträdd på denna på din? Den har inte legat och slirat om den inte satt på den? Vet du om den förra ägaren precis gjort ett impellerbyte och kanske satt på den fel, alternativt, har du kört motorn utan kylarvatten? Gör man det går impellern snabbt sönder. Senast ändrad av Rolle85 | 18 april 2011 | 10:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 18 April , 2011 Jag har bifogat en bild på enbart impellerhuset. Man kan se att koppen inuti flyttat sig mot utloppet där det troligtvis blivit för varmt. Det ska vara 3 år sedan impellern byttes senast så nu var det verkligen dags. Kan ju vara något gammalt innan dess. Impellern borde ju varit mer sliten för att åstadkomma detta. Skyddskåpan för tätningarna? Är den lätt att byta? Kilen satt kvar för impellern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 18 April , 2011 Jag funderar på om impellern kunnat värma upp koppen och fått det att smälta utanför den. Är koppen helt cirkulär, inte oval på något sätt? Om impellern konstant tagit i någonstans skapar de värme. Alternativ två är att koppen kommit snett, för tittar man på koppen är hålet för axeln inte i centrum utan precis bredvid centrum. Jag kan tänka mig att om man monterar koppen felaktigt så kommer impellern istället ligga och rotera mot koppens insida och skapa enorm värme. Samtidigt tänker jag att hela pumphuset utsätts konstant för vatten som kyler så de kan inte heller stämma... En sak jag tänkte på när jag tittar på din första bild är att du verkar sakna en grön packning som ska ligga på metallytan (titta på min bild). Jarb, ser du detsamma? Enda jag kan tänka mig förövrigt är torrkörning, kanske att tidigare ägare fått skit i vatteninsugen alternativt gegga och så har motorn körts utan kylning. Min impeller byttes senast 2005, nu 6 år senare bytte jag och den var ändå rätt fin. Killen innan mig hade 2005 klätt in koppen med marinfett. Detta gjorde jag nu igen också för att underlätta rotation. Kan va ett hett tips! Senast ändrad av Rolle85 | 18 april 2011 | 20:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 April , 2011 Det jag hade velat se var en bild från utsidan av huset på vattenutloppet. Ett ev avgasläckage bränner ju främst utsidan på huset. Är huset inte bränt överhuvudtaget på utsidan kan du nog utesluta nån form avgasläckage som orsak. Hur ser huset ut om du pillar ut slithylsan? Det fattas ingen packning. Slitplattan tätar med en packning mot växelhuset o den finns där. Huset tätar mot slitplattan med O-ring o den ser jag oxå på bild. Slithylsan tätar oxå mot huset med en O-ring. Däremot är det inte omöjligt att alltihop beror på nån felmontering tidigare men den nuvarande impellern ser lite för bra ut för att ha gått så varm att huset smält.. Det normala förfarandet enligt servicemanualen vid byte av drivaxeltätningar är att man lossar hela lagerhållaren, användandet av specialverktyget kräver oxå det. Jag tror nog det finns risk att du skadar de underliggande tätningarna om du försöker pilla upp bara skyddskåpan men samtidigt är ju lagerhållaren lite nerfräst i förkant så kanske kan man pilla in en skruvmejsel här o bända upp den. Har inte pillat med det här själv så jag vågar inte ge några direkta råd om genvägar eller om det är lämpligt att köra vidare. Ser dock inte nåt direkt problem om du inte har vattenläckage ner i växelhuset, men som sagt jag vet inte säkert. 9 O-ring 10 Oil seal cover 11 Oil seal 12 Needle bearing 13 Drive shaft housing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 18 April , 2011 Det är inte skadat på utsidan...men på insidan har det smält ihop. Se bild med demonterad innerkopp! 3500kr ville den lokala handlaren ha för impellerhus med kopp, impeller och lite packningar...hehe sanslöst dyrt! Senast ändrad av Skobedo | 18 april 2011 | 22:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 April , 2011 Känns detta bättre? http://www.simyamaha.com/Yamaha_Water_Pump_Repair_Kit_p/6n6-w0078-02-00cmprbkt.htm SIM är en annan bra USA-leverantör med mycket bra service, något dyrare än boats.net. Han har satt ihop ett komplett vattenpumpkit o som du ser kostar det mindre än hälften.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 18 April , 2011 Rolle85 skriver: Om impellern konstant tagit i någonstans skapar de värme. Alternativ två är att koppen kommit snett, för tittar man på koppen är hålet för axeln inte i centrum utan precis bredvid centrum. Jag kan tänka mig att om man monterar koppen felaktigt så kommer impellern istället ligga och rotera mot koppens insida och skapa enorm värme. Det är väl ändock så att impellern måste ta i hela tiden om pumpen ska fungera och att axeln inte ska sitta i centrum. Sitter den i centrum blir det ingen pumpverkan om det inte är ett pumphus med en förträngningsklack i. På något sätt måste man få impellervingarna att arbeta. En impellerpump är ingen centrifugalpump utan arbetar genom att volymen mellan vingarna varierar. Vattnet kyler sedan pumpen och förhindrar varmgång. En kortare provkörning utan vatten kan vara förödande for pumpen p.g.a. värmeutvecklingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 April , 2011 Helt riktigt Excel319, impellerpumpen funkar precis som du skriver o är väl att betrakta som en deplacementpump. Bilden är från en gammal manual jag har där man torrkört på mellan 1 500 - 2 000 rpm i 30 - 90 sekunder.. Då huset inte är bränt på utsidan kan du utesluta avgasläckage. Det ser helt klart ut som impellern gått varm o bränt huset. Men jag är mycket tveksam till att det är den nuvarande impellern som varit med om detta. Jag tror det är ett gammalt haveri o att man av snålhet struntat i att byta huset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 19 April , 2011 Jo det var därför jag funderade mer på torrkörning men de kanske snarare är såsom jarb beskriver, något har gått snett tidigare och därför har man gett sig på ett impellerbyte men struntat i att byta huset. Dock undrar jag fortfarande vad som orsakade smältningen i första haveriet...? Så här monterades impellern jag tryckte i: Senast ändrad av Rolle85 | 19 april 2011 | 08:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 19 April , 2011 Delar är nu beställda i tyvärr 2 omgångar hehe Första köpet på eBay är piratdelar med hus, impeller, kopp, skruvar, o-ring mm för 407kr inkl frakt. Troligtvis var detta fel detaljer jag beställde häromdagen så jag gjorde en ny beställning nu ifrån SIMYAMAHA också för att vara på säkra sidan. 850kr för ett komplett kit! Billigt jämfört med 3500kr i Sverige! Frakt tillkommer dock! Blev en ny propeller också ;-) Återstår att se om det kommer fram också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 April , 2011 Att det kommer fram behöver du nog inte va ororlig för. Däremot tillkommer ju moms o tull oxå, ca 28% totalt, o till sist postens lilla 100 lapp för besväret att ta ut tull o moms.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 April , 2011 Jag har beställt marinprylar vid två tillfällen från USA via Ebay men har klarat mig ifrån moms och tull varje gång. Däremot är www.ebay.co.uk bra att köpa ifrån (England) för då slipper du oroa dig för moms och tull och priserna är avsevärt mkt bättre där än här hemma. Det finns handlare på ebay som enbart säljer originalprylar, något annat vågar jag inte använda i dessa sammanhang, de måste bara funka och då lägger jag hellre några kronor extra. Original impellern köpte jag från England för 272kr via ebay inkl frakt, på Yamahacenter i Göteborg ville de ha 704kr...galet. Senast ändrad av Rolle85 | 20 april 2011 | 15:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 6 Maj , 2011 Delar har kommit och är monterade. Funderar dock på om det ska sitta en packning där axeln går upp i motorn? På sid 59 här sitter det en packning: http://www.simyamaha.com/category_s/1992.htm Men på min ser jag ingen packning och inte heller på sprängskissen på boats.net. Senast ändrad av Skobedo | 06 maj 2011 | 22:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 Maj , 2011 Det är drivaxelbussningen och som du ser på nr 35 på sprängskissen så är det bara modellen med Ultra Lång rigg som har den. Får vi hoppas att det funkar bra oxå! http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1999/S115TLRX/UPPER CASING/parts.html Senast ändrad av jarb | 07 maj 2011 | 06:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 7 Maj , 2011 Tack för hjälpen Då blir det att montera drevet och sjösätta idag! Soligt ute nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser