edvin333 0 Postad 17 April , 2011 Jag kommer att byta min motor. Av olika skäl behöver jag göra det medans båten ligger i, Går det och var är naktdelarna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 721 Postad 17 April , 2011 Hade varit bra med lite mer information om vilken typ av båt och motor det gäller. Från din profil ser jag att det antagligen gäller en H-R segelbåt. Motorer med rak axel eller segeldrev går väl utmärkt att byta i sjön. Gäller det axeldrift är det kanske rent av en fördel eftersom inriktningen av motorn mot axeln blir korrekt när båten flyter gentemot om den kanske står snett uppallad på land. Kom ihåg att stänga kylvattenkranen bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 17 April , 2011 Jag bytte motor på en sådan segelbåt (HR31 Monsun) i somras men då stod den på land. Det som är besvärligt är att lyfta ur motorn. Den går inte upp genom sittbrunnsluckan utan måste tas genom nedgången. Alltså ska man baxa fram den i kajutan från motorrummet och det är typ 0,1 mm på vardera sida om motorn för att få ut den. Vi fick koppla om lyftet 3 ggr för att kunna baxa ut den. Ligger båten då i sjön gungar alltihopa fram och tillbaka och det kommer förmodligen att bli väldigt besvärligt. Vi skulle bara reparera backslaget och satte tillbaka motorn igen efter rep, samma väg och med tre omkopplingar i lyften. Ny motor är förmodligen mindre och kan tas ner i sittbrunnsluckan. Jag skulle starkt rekommendera att du lyfter ur motorn på land. Motorfästena var helt genomrostiga och vi fick skära loss dom med kapskiva där det gick, på ena sidan fick vi skruva loss hela skenan som motorn stod på. Passa på och byt bottenventilerna, de är garanterat omöjliga att stänga om de är original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 17 April , 2011 Oj det var tråkigt att höra att motorn inte går ut genom sittbrunsluckan, provade du att skruva av tankröret som är i vägen eller att skruva loss hela backslaget ? är det en MD2B ? Ska nog lyfta ur motorn på land för att sen lyfta i båten och sisst lyfta in nya motorn. Blir det inte att det blir problem att klocka in axeln om båten ligger i eller att man vill se hur axeln rör sig vid efter cutlesslagret ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 17 April , 2011 Det går förmodligen inte att få loss backslaget utan att ta ur motorn, det var just därför vi gjorde det. Backslaget skulle renoveras och en bult undertill var helt rundrostad och fick kapas när man lyft motorn. Vi ägnade 1,5 dagar åt att få loss motorn från skrovet (inkl el, slangar och vajrar) och själva lyftet tog 2 man två timmar med hydraulkran på lastbil. Kan bli problem med ilyftandet också, vi skulle aldrig montera i motorn med båten i vattnet. Senast ändrad av Paliswe | 17 april 2011 | 21:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser