Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Gäst Johan Gulin

Vad har jag för propeller AQ130/250

Rekommendera Poster

Gäst Johan Gulin

Hej, jag har en AQ130 med 250 drev. Propellern har beteckningen Michigan, SMC 5-9-6. Då båten får jobba för att komma upp i plan och varvar bara 4700 varv vid 25 knop funderar jag att prova med en mindre propeller. Vet någon vad detta är stigning mm och hur vet man om det är vänster eller höger, om man drar runt motorn hur tyder man rotationen om man står bakom drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du förtöjer fast båten och låter den gå sakta på tomgång framåt så ser du vad du har för propeller om du ställer dig bakom. Roterar den åt höger när den går framåt så är den högerroterande och viseversa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Oftast är propellrar på enkelinstallerade (bara en motor i båten) Volvo Penta motorer vänstergående. Detta betyder att propellern snurrar moturs, då båten går frammåt. Av din beskrivning, att motorn varvar 4700rpm, och båten går 25kn, så tror jag du har en 14x15 propeller, och detta leder 7,38% slir, OM dina angivna värden är exakta. Det kan även vara en 14x17 propeller, men då slirar den redan 18,25%, som är för mycket. Så alltså är den högst antagligen en 14x15. Din båt är säkert runt 6m och väger 1500kg? 4700rpm är bra toppvarv för en B20:a, boken rekommenderar mellan 4700-5500rpm, beroende på båtens topphastighet. Min nyrenoverade B20 (AQ130D med 280D drev) varvade ut 5000rpm med 14x19 NY propeller och gick då gick båten 34kn, med 6% slir på propellern. Med 14x17 propeller slirade det mera, och jag varvade över 5500rpm, och båten gick bara dryga 30kn, och bränsleförbruknignen var högre. Detta på en 5,65m 1000kg Jurmo Trimaran båt. Nu kör jag med en AQ171A/290D, och 14x21 propeller, och båten toppar runt 38kn på (borde nog gå hårdare har jag kommit till). En mindre propeller ska du inte prova, det är ingen nytta att varva ut en B20:a som en galning. 4700rpm med fullgas är OK. Du får bara högre bränsleförbrukning, mera slitage och ljud, och lägre fart med mindre propeller. Trimam upp motorn, så får du det mesta för dina pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

Tack Christian och VolvoMan, jag kollade även medPropellertrim de tolka tecknen till en 15x16 och rekommenderade en 15x15. VolvoMan du får gärna räkna ut fart om man antar att jag kan varva 5000v med den propellern. Vad är bästa trim om man inte vill lyfta ur motorn, lyfta toppen i vinter och skicka den på portning,större ventiler?? Hänger mina strombergare med då eller åker jag på dubbla webrar. Jag tycker strombergarna går bra idag, något fett kanske, tänkte byta munstycken och nålar till våren. Är det någon som har en 15X15 vänster propp liggande så hör av er(250 drev). Samma om ni har en trimmad topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...