Gäst R Hansson Postad 17 Oktober , 2004 Funderar på att köpa segelbåt 36 - 39 fot men de flesta saknar rullstor. Vad är ungefärlig kostnad för att byta till en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mandus 0 Postad 17 Oktober , 2004 Hej! Mellan 75'-110' beroende på fabrikat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst R Hansson Postad 17 Oktober , 2004 Måste man alltid byta segel eller kan man sy om dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mandus 0 Postad 17 Oktober , 2004 Nja, inte genua ifall du behåller samma längd på masten och förstaget passar, storen är ju stående lattor i oftast så där är nog att föredra nytt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 18 Oktober , 2004 Om rullmekanismen till ett storsegel som rullas in i masten kärvar vid hårt väder, hur får man ner seglet? Allt slits och blir gammalt som bekant. Personligen skulle jag lägga några hundringar på ett par Lazy Jacks istället, men det är jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mandus 0 Postad 18 Oktober , 2004 Storen får du enklast ner med kniven utifall att det skulle kärva i hårt väder.. Som med all teknik så krävs underhåll oavsett om det gäller rullstor, rullfock eller motor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst R Hansson Postad 18 Oktober , 2004 Jag har testat och det är otroligt smidigt. Rullstor är på de senast tillverkade båtarna så vanligt att man får nog bedömma tillförlitligheten som mycket stor. I medelhavet har i stort alla nya rullstor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Sondén Postad 18 Oktober , 2004 Vi har haft rullstor i två år nu och det är mycket bekvämt och säkert. Det som är speciellt trevligt är att utan större besvär trimma till rätt segelyta vid vindändring. Mer underhåll blir det ju. Har inte lärt mig hur jag ska smörja rätt ännu. Blir till att ta isär och sätta ihop några ggr och göra rent/smörja in. Masten blir något tyngre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 18 Oktober , 2004 Håller med skribent Hansson! Jag har själv planer på att skaffa rullstor, och med tanke på Medelhavet så kan inte alla dessa mängder av segelbåtsägare ha fel,likaså med tanke på mistralvindar och stormar som finns i tex. i lejonbukten. Bekvämt och bra. Mvh Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 19 Oktober , 2004 En nackdel är att rullstor är ganska mycket sämre seglingsmässigt. Har seglat en ny Hanse 37 med rullstor och det var inte rock'n'roll precis. Det är bara att föredra om man enbart prioriterar bekvämlighet och struntar i seglingsegenskaperna. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 19 Oktober , 2004 Vad kommer det sig?? (Dum fråga kanske, men jag är okunnig och nyfiken...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 19 Oktober , 2004 Är båten rätt riggad och seglen är rätt satta så är det marginell skillnad på seglingsegenskaperna om du pratar familjesegling. Pratar vi kappsegling så spelar det ju ingen roll iallafall för då har kunnande och segelkvalite betydligt större roll, jag menar, du vinner ingen kappsegling bara för att du en traditionell rigg...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Styrman Postad 19 Oktober , 2004 Är man ute på segelsemester betyder knappast en knop hit eller dit något, utan de flesta föredrar nog bekvämlighet framförallt. Visst är det roligt när det går undan ibland men kopplar man av på samma vis, speciellt när man har många båtar omkring sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 19 Oktober , 2004 Skulle tro det. Det är väl som med kameror - en duktig fotograf tar bättre bilder med en dålig kamera än en dålig fotgraf med en bra kamera... (Usch det var en sliten klyscha.) Det du menar är hur som helst att den lilla nackdelen i seglingsegenskaper spelar ingen som helst roll sett i relation till fördelarna med manövreringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Styrman Postad 19 Oktober , 2004 Exakt visst finns det alltid möjligheter att få en segelbåt att gå fortare genom att lägga ner litet extra, men det får inte bli en kamp för våran del så länge det inte är kappsegling på gång. Bara tanken på att trycka på en knapp när det blåser upp och man skall reva känns bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 19 Oktober , 2004 Det finns olika varianter, men den i särklass vanligaste är att storseglet saknar lattor för att man ska kunna rulla in det i masten. Det innebär dels att seglet står sämre men framför allt att man förlorar 20-30% av segelytan jämfört ett normalt segel. Det finns också system med stående lattor men dem har jag ingen erfarenhet av. Det är mycket vanligt med rullstor i Medelhavet men jag har aldrig sett någon med stående lattor. På Hansen jag seglade i två veckor i Medelhavet var skillnaden mycket markant. Ägarna hade provseglat en båt med vanlig rigg men köpt med rullstor. De var nog ganska besvikna med valet. I hård vind är skillnaden inte stor men i svaga vindar gjorde det säkert ett par knop. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Styrman Postad 19 Oktober , 2004 Det är nog helt klart med visst bortfall, men man kanske kan kompensera detta med en meter högre mast om man har en rejält styv seglare eller? I mitt fall en Comfort 34. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 19 Oktober , 2004 Jag kan tillägga att jag inte upplevde det som särskilt mycket mer bekvämt med rullstor. När det blåser rejält böjer sig profilen som seglet rullas upp på och det blir trögt att rulla in seglet. Vi var ofta tvungna att använda vinsch för att rulla in det. Har man motorer så man bara behöver trycka på en knapp blir det förstås lättare, men å andra sidan kan man ju ha elektriska vinschar till fallet på en vanligt segel också. Enda fördelen som jag kunde se med rullstor var att seglet är ur vägen när det är inrullat, så man slipper lägga på ett segelkapell. Ett vanligt storsegel med lazyjacks och snabbrev är bara marginellt bökigare att använda. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kapten Postad 19 Oktober , 2004 Jag håller helt med tidigare skribenter om att seglingsegenskaperna är betydligt sämre med rullstor. Att mastvikten ökar är också av stor betydelse då all vikt som befinner sig långt från rörelsecentrum i båten är negativ ur många aspekter, det gäller faktiskt även kölen även om det är en annan sak. Så att öka mastlängden får samma negativa konsekvens och viktproblemet ökar än mer. En annan aspekt är att seglet slits mot mastens ränna, om rullen sitter dold. En viktig detalj om man långseglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 19 Oktober , 2004 Dessutom tror jag inte man vinner så mycket segelyta på en högre mast om man inte har lattor. Utan akterrunda är den översta snibben minimal och en höjning med en meter ger inte många extra kvadratdecimeter. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Styrman Postad 19 Oktober , 2004 Ja ..många negativa inslag, finns det inte någon på panelen som har något gott att säga om rullstor? Jag börjar nästan tveka på köp,men en meter högre mast måste väl ändå göra sitt utan att gå in på närmare beräkningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 20 Oktober , 2004 Antag att mastliket är 15 m och bomliket 4.5 m, och att seglet är triangelformat. En meter högre mast ger en ökning från 33.75 kvm till 36 kvm, dvs knappt 7% större. Mina erfarenheter är övervägande negativa men bygger som sagt bara på en båt. Försök att få provsegla själv för att blida en egen uppfattning . Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik Postad 20 Oktober , 2004 Samma visa som när Rullfocken kom, allt utvecklas även inom den konservativa seglingen. Jag har en 30 fotare med Rullstor, toppen förlorat 1,5 kvm mot en vanlig stor, viket kompenseras med en effektiv Rullgenua som man har som gaspedal. Det räcker med att hissa storen 1 gång om året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mandus 0 Postad 20 Oktober , 2004 Instämmer fullständigt! Det är som golf...spela kort och rakt istället för långt och snett..Det kan aldrig vara fel att underlätta för sig om det dessutom blir funktionellt.. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mandus 0 Postad 20 Oktober , 2004 1. Det finns ingen anledning att köpa högre mast. 2. Köper du en seldén rullmast med stående lattor så får du ett lysande resultat, Har själv en Najad med en ny seldénrigg inkl rullstor och stående lattor, båten seglar minst lika bra som innan att du smidigt seglar båten själv... Gamla rullmaster med sk kassetter påsatta var inte bra, alldeles för topptunga vilket självklart inte är bra, så är det inte idag. Ring seldén och fråga om vikten på masterna så förstår du vad jag menar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Styrman Postad 20 Oktober , 2004 Tack för tipset, jag ringer och hör mig för. Alltid trevligt med positiva förslag, tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 21 Oktober , 2004 Jag ser mig inte som särskilt konservativ när det gäller segling, tvärtom. Bra nymodigheter anammar jag utan betänkligheter. Jämförelsen med rullgenua är inte bra av flera skäl. Rullgenua är en stor fördel av framför allt tre anledningar. För det första slipper man släpa upp seglet ur ruffen, ta ur det ur säcken, och fästa det på på förstaget varje gång man ska använda seglet. Sedan ska det vikas och packas ner igen när det inte används längre. För det andra kan det hanteras enkelt av en person från sittbrunnen vilket är särskilt smidigt när det ska rullas in. Ett vanligt försegel rasar sällan ner i däck hela vägen om man släpper på fallet utan det krävs en person på fördäck som hjälper till. För det tredje kan man reva rullgenuan och slipper därmed byta försegel för att ändra segelyta (om man inte kappseglar). Med ett vanligt storsegel har man inte problemet med att packa upp det och packa ihop det. Om man har en fullattestor, lazyjacks och smörjt travarna ordentligt så rasar segelet ner snyggt och prydligt och lägger sig på plats på bommen utan hjälp från besättningen. Ett vanligt storsegel går att reva enkelt med snabbrevssystem från sittbrunnen. Med andra ord, de tre stora fördelarna med rullgenua finns inte med rullstor. Den enda fördelen är att man slipper hissa seglet samt att man slipper lägga på ett kapell. För mig är det inte det värt nackdelarna med rullstor. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bj Postad 21 Oktober , 2004 Här är en länk med synpunkter på rullfock men en del gäller generellt för rullsegel. http://www.sxk.se/tekniska/btf/rigg/rirullf.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik Postad 24 Oktober , 2004 Snälla Johannes, du får ingen hjälp med att hissa storen, det måste du göra varje gång. Sedan tycker jag att det inte är trovärdigt att utala sig om Rullsstor om man inte har prövat det. Jag har seglat 40 tusen dist med alla sorters storsegel en gång Rullstor alltid Rullstor. Patrik :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mandus 0 Postad 24 Oktober , 2004 Hej alla vänner av rullstor och övriga..! Kan bara instämma med föregående talare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser