Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
forgus31

Sjösättningen är nära.

Rekommendera Poster

Måndag går hon i. Pustar ut efter allt putsande. Bottenmåningen klar om än väldigt knottrigt. Är nog tvungen till renskrapning till hösten. Det går inte hur länge som helst att bara måla på bottenfärg. Det släpper i tjocka kakor och lägger sig på rollern och vidare till botten som grus. Vilket LYS har en knottrig Forgus?

Ska försöka få dit masten också samma dag då vädret kan bli rätt bra framåt veckan. Första seglingen är lite extra. Om än en del justerande.

Skulle behöva tips om vilket låslim jag ska ha på propellermuttern och låsskruv. Går vanlig land-Locktite att köra under vattnet eller ska det vara nån vattentåligare sak?

Kul sak är att grannbåten åker i en timme efter oss. Vi är 2500 båtar upplagda så sannolikheten är ju inte så stor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår åkte i igår och idag mastade vi på. Varför är det alltid så att man gör ALLTING veckan innan sjösättning och inte i lugn och ro under vintervilan? Att man inte lär sig...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösätta, båtar skall vara i sjön.

Vad har de på land att göra?

På vintern är skärgården som vackrast, inga sommargäster som stör idyllen.

Lite is stoppar inte mej.

post-571-1394236681,8754_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt Forgus31!

Ska tänka på dig hela dagen på jobbet. Själva står vi på förhoppningsvis torra land och bygger till maj/juni-skiftet.

Vanlig land-locktite går bra enligt min man, instrumentmakaren (inte fioler, en sorts finfin-mekaniker)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte ha en båt som heter Oden, Atle eller nått liknande! smiley

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lystalet på en Forgus 31 med dålig bottenfärg?

Bättre än en Fjord 28 CS också den med en likartad botten och med ett norskt lystal tillika SXK-tal på 1.01. Konstigt att man på kryssarklubben kom fram till exakt samma SXK-tal som det norska LYS-talet som jag skickade med ett papper på i samband med min ansökan wink

Gissar på att en Forgus 31 med knottrig botten har 1,09 i lystal.cool

Välkommen i gänget som har båten i sitt rätta element. 

tommy

LYS-mask

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använde förra säs en ekolgisk färg. Resulterade i full beväxtning av snäckor. Snacka om knottrig Forgus 31. Lys ca 1,0. Har bytt färg, räknar då med att nå upp till gällande Lys. Lägger i  nu på Lördag. Vanlig locktite skall enligt uppgift funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...