Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Flipperskeppare

Korrosion av prop-o-drev?

Rekommendera Poster

Köpte mig en flaska prop-o-drev men blev fundersam när jag läste på instruktionen. Får inte målas direkt på drevet utan grundfärg först pga risk för korrosion med som jag antar koppar i färgen och givetvis hänvisas till en särskild grundfärg som kostar skjortan.

Gäller detta även vid målning på redan lackat drev? Någon som drabbats av korrosionsproblem pga prop-o-drev? Är det någon skillnad på prop-o-drevs grundfärg, eller kan jag använda den burk från Volvo som jag har sedan tidigare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prop-o-drev innehåller inte metallisk koppar utan en organisk kopparförening som heter koppartiocyanat och ger därmed inte galvanisk korrossion mot aluminium. Tillverkaren uppger att den är olämplig att använda på ren metall och det beror troligen på att den inte skyddar mot korrosion och att vidhäftningen blir dålig. Dessutom vill de säkert tjäna en extraslant på sin primer.  Jag har använt PoD på drev och alupropellrar med olika färgunderlag, som t.ex. lack, epoxigrund, Volvos grundfärg etc. utan att för behandlamed PoD-primer och har aldrig haft några korrosionsproblem. I något fall har jag använt primer utanpå den blanka originallacken för att öka vidhäftningen och det har fungerat bra eftersom PoD annars gärna släpper från det blanka underlaget.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...