Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
shoei

Hur vänder man på båten? 5m lång Crescent

Rekommendera Poster

Jag försökte vända på min Crescent 500 DL idag, tillsammans med 2 kompisar. Den ligger på marken nu på 4st aluminiumrör. Vi försökte välta över den men det började knaka när den började närma sig högkant så vi var tvugna att lägga ner den igen. Kanten är väldigt tunn... båten är ju 2-delad och ihopnitad. Den delen är ju inte mer än 2cm och det blir ju ganska mycket tyngd på den lilla ytan. Så att försöka välta över båten är nog omöjligt utan att förstöra den.

Har ni något tips om hur man kan göra? Det enda jag kan komma på är att man är 8st personer, 4 på varje sida. Men det känns ändå svårt att vända båten när den är i luften.

Allt är bortmonterat från båten nu men så här ser den ut:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=395201061844P22a5

Senast ändrad av shoei | 14 april 2011 | 22:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en grovarbetare vars favoritutryck var; Många hundar är harens död

Du svarade själv på din fråga. Tre man är för lite i ditt fall, men det går kanske med färre än åtta. Det beror ju lite på vilken vana man har att hantera och lyfta skrymmande saker.

Den storleken på båtar, utan styrpulpet, har jag varit med att vända många. Såna småbåtar förvars ju i regel upp och ned under vintern.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok skönt att höra.. då vet jag att det går iaf :-) Blev lite rädd ett tag att man kanske behövde använda truck för att vända på den. Jag får försöka lura med mig lite folk ut till landet då..!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vände på min lilla 14 fot motorbåt precis som du beskrev.  Den är också 2-delad och ihopnitad. knakade lite när man fick upp den på sidan men allt höll ihop=). Vi var bara två personer men det var i minsta laget. Min båt är visserligen lite mindre än din. Men 3 personer borde räcka fast 4 är bättre, 5 är överdrivet;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risken är stor att det blir punktbelastning på relingen  vid vändning och då blir krafterna för stora.

Om inte du har tillgång till många gubbar så kanske du kan fixa en massa dynor eller tjocka madrasser att lägga vid relingen så belastningen fördelas på större yta när relingen ska ta upp båtens vikt.

Tänk på att i sjön tas vikten upp av hela bottenytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt, det var något sådant jag hade tänkt annars. Såg framför mig att det skulle gå fint om man hade haft en sådan där stor madrass som fanns i gymnastiksalen under skoltiden :-) 2 vanliga sängmadrasser kan ju gå bra annars. Ska se hur många personer jag får ihop och om jag springer på någon madrass. Kanske någon som har ett par madrasser över ute på Värmdö? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej, vänd den med några polare ca 3, när den slår över hjälp till med tex lastpallar och par bildäck och ta det försiktigt på nervägen och ta bort pö om pö.. ingen ide att vända den i luften.

dvs 2 lyfrer från relingslisten och 1 är med med och tar emot innan den vilar på tex pall och däck sedan hjälps ni åt att sänka den till marknivå

det fixar du/ni

Mvh

Senast ändrad av kad300 | 16 april 2011 | 18:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en sådan båt också..

Och jag vände båten så tog jag hjälp av en skogs maskin:)

Hissa upp båten med hjälp av 2 rep.

Sen när båten hänge i luften så tog jag ett rep på ena sidan över lyft kranen... o drog åt mot satta sida.

På så sätt så tvingar jag båten o vält. plus att den inte går i marken något.

Kanske inte smidigate sättet men vi gjorde detta på 40min ungefär..

Vi var 3 st.

Annars kanske man får jobba med gummi däck som skydd.. o säkra up med rep för när väll båten välter så går det fort..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...