Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
mastenstrand

Mariner 60hk drev problem!!! någon som vet?

Rekommendera Poster

hejsan!

har en mariner 3cyl 60 hk år 86- skulle jag tro men är inte säker, 

Nu till problemet, tänkte byta impeller men får inte av drevet från motorn, har lossat dom 2 bultarna under varav en av dom sitter under anoden samt dom 2 bultarna på ovansidan. drevet glider då ner ca 5mm och sen är det stop.

någon som kan tipsa om vad jag kan göra? har försökt att bända lite lätt, slå med gummi hammare och såvidare har jag missat något?

tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog splinsen som är rostig drivaxel o vevaxel,avbryt om du inte absolut måste byta impeller annars blir du nog utan motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste lossa staget som sköter om växlingen nere i växelhuset!

Det går ner genom riggen framför drivaxeln. Finns en skarv någonstans som måste lossas. Kolla efter sprängskiss på din motor på nätet.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt fel du ska ej lossa på någon skarv det är splines på växelaxeln så den glider av själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt fel du ska ej lossa på någon skarv det är splines på växelaxeln så den glider av själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okey det var så jag också tänkte:D men hur gör jag nu då är det axeln som rostat? tycker det verkar konstigt då den rör sig lite ca 5mm, men är det våld som gäller då om den absolut måste av ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara dett axiella spelet på drivaxeln upp o ner som är helt normalt ,dra hop skiten om du vill ha motorn kvar att fungera  om kylningen fungerar .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns säkert skisser på nätet och om du inte hittar nåt så har vi en fantastisk marinverkstad i Uppsala som har skisser och kunskap för det mesta. De har sprängsskisser tom på mikrofilm men även i datorn. Se kontaktuppgifterna nedan.

Mältargatan 19, 753 18 UPPSALA. | Telefon: 018-10 74 43 | info@uppsalamarinverkstad.se  

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla den här länken som visar en sprängskiss på en Mariner 60 3-cyl.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0044519&path=MM~A0000002~M0001870~M0001880~C0044519&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Om det är fel motor så får du följa den här länken och välja ditt serienummer för att hitta rätt.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=2&pCode=M0001870&path=MM~A0000002~M0001870&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

Wanmar har rätt det finns inget som skall hålla den kvar, bara splines som kärvar.

Det kan sitta rejält, jag tog isär en motor förut som jag fick kapa axeln på.....

Efteråt provade jag att få isär splinesen men det gick inte ens men hammare dorn och skruvstycke.

Så är det inget fel på vattenpumpen så skruva ihop det igen och ta det i höst istället.



Senast ändrad av Barton3000 | 16 april 2011 | 16:51



Senast ändrad av Barton3000 | 16 april 2011 | 16:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Detta kanske är tricket? värt att kolla iaf.
ska göra samma grej själv för första gången så då har jag pratat med proffsen på marinverkstan först.

Jag har en utombordare från samma årtal och enligt de kunniga så sitter det en liten skruv under förgasaren som måste lossas först (på babordsidan), den håller växelväljarstången. Man ska inte vrida på stången efter att den är lös. Växelväljarstången går från en plasthållare (där skruven då sitter) ner till växelhuset. när den är lös så ska resten komma loss iaf i teorin.  yes

Och som sagt jag kanske är helt fel ute men värt att kolla den där skruven iallafall. Och om det nu är så skriv gärna hur det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla tips men jag struntade i det och skruvade ihop allt igen, impellern verkade funka bra när jag startade motorn :) får bli ett framtida problem

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...