Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Twisted

Johnson 90hp Oceanrunner Vilken Prop?

Rekommendera Poster

Hej!

Nybliven ägare till en Ryds 510GT med en Johnson 90hp -98.

Jag skall köpa en extra propeller till båten och funderar på vilken jag skall välja.

Förre ägaren bytte propeller i fjol till en med lägre stigning då dom ofta var ganska många i båten och han var ute efter bra acceleration, farten sänktes då från ca 40 till 37knop.

Vi kommer vara 2 vuxna och en 1 åring i båten så det är ingen last att tala om.

Ser hellre att motorn varvar lite mindre vid marschfart och att maxfarten ökar än att jag har tok acceleration.

Tar tacksamt emot alla tips och råd.

/Melker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten! Så länge ingen med exakt samma riggning svarar vad denne kör på så krävs det lite mer uppgifter för att kunna ge några tips. Nuvarande propeller, fabrikat, typ, stigning o diameter och vid vilket varvtal toppfarten 37 knop nås.

Det enklaste är ju förmodligen att köpa en sån propp som förre ägaren hade tidigare. Så länge det rör sej om standard 3-bladiga orginal aluproppar brukar det bara bli två stigningar som är akltuella om man ska hålla sej inom rekommenderade varvtal, o det ska man såklart. En som ger lite högre toppvarv o därmed bättre ax o en som ger lite lägre toppvarv med lägre bränsleförbrukning o högre fart så förmodligen ska du bara gå upp en storlek i stigning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, jag ska kolla vad det är för porpeller som sitter där nu.
Ska även slå den förre ägaren en signal och kolla vad det var för propeller han bytte bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu kollat upp vilken propeller som sitter på båten.

Nuvarande prop 763463

Dia: 14 x
Pitch: 17
HP Mot Range: 60-70 HP 4strk, 60-115 HP (3CYL,V4)
Type: Alum
Blades: 3

Funderar på att byta till denna 763464

Dia: 13.2 x
Pitch: 19
HP Mot Range: 60-70 HP 4strk, 60-115 HP (3CYL,V4)
Type: Alum
Blades: 3

Visst borde marschfarten öka något med den här propen och även maxfarten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för maxvarv idag med 17? Du har helt rätt i dina antaganden men maxfarten brukar påberkas ganska marginellt. Effekten inom rekommenderat varvtalsområde håller sej nog ganska konstant men jag tycker man brukar få högst fart om man proppar till ca 5 200 rpm om man har rekommederat varv på 4 500 - 5 500 som brukar va det vanliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...