Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Kalypso

Större teakdäck Owtrol eller vad gäller?

Rekommendera Poster

Min fundering är hur man hanterar en större båt. De flesta som har frågor kring olja och lacknng av teak kar mindre ytor men på  trawler (20 ton) handlar det om typ ca 40 kvm och då är det inte särskilt lätt att lägga Owatrrol D1 lager på lager ca 30 ggr under ett dygn och sedan lägga Owatrol D2  med 6 strykningar och under förutsättninga rinte för varmt eller kallt eller inget regn inom 48 timmar. Morsning. Svårt att uppfylla dessa krav. Någon som har ett tips om hur man hanterar detta. Vi vill ha ett teakdäck som är oljat - inte lackat. Kan Owatrol Deck Saler vara något för oss ? Tacksam för förslag, råd och tips

Senast ändrad av Kalypso | 13 april 2011 | 19:24

Senast ändrad av Kalypso | 13 april 2011 | 20:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danish Oil är lösningen. Läggs på i 3-5 lager. Kan hällas ut de första lagerna. Fast ytan ser lite lackad ut då det är en torkande olja. En gång om året tvättar du däck och lägger sedan på ett nytt tunt lager och det blir som nytt igen. Håller i många år, vilket inte D1 D2 gör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låter som om det vore ett alternativ. Men var får man tag på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag behandlade teakluckorna till min ny båt med ovatrol nån gång i början av 1970-talet. Hade tagit hem dem och stod i cyckelrummet i det hyreshus där jag bodde. Strök efter anvisningarna. Hur lång tid det tog kommer jag inte ihåg, men jag har för mig att jag strök Ovatrol minst en hel dag, med några korta pauser emellan.

Efter ett år eller om det var två hade ovatrolen släppt på vissa ställen. Luckorna såg ut som skit. Jag slipade dem rena ner till teaken och sen har jag aldrig behandlat utvändig teak utan låtit den va som är. Vackert silvergrå, med endast en avtvättning.

Nästa gång jag fick antipati mot att behandla teak var när vi delägde en segelbåt med en annan familj. Damen i den andra familjen tyckte att den vackra silvergrå teaksargen såg bedrövlig ut och fick sin man att slipa ner och lacka sargen utan att fråga vad jag tyckte. Skall man lacka teak måste man veta vad man gör. Sargen såg väl skaplig ut under nån kort period. Sen såg den anskrälig ut, med fläckvis med lack och grå teak under resten av de 10 år vi hade båten tillsammans. Jag orkade inte bry mig.

Utvändig teak skall va obehandlad.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, det är en smaksak, antingen låter man teaken åldras med värdighet och bli grått eller så behandlar man det med Danish Oil, mig veterligen det enda medel som fungerar. Ovatrol blir skit efter 2 säsonger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..ok..det blev Danish Oil och så här långt ser det väldigt bra ut...trevlig olja att jobba med. Vi får se hur den sköter sig över tid.

Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...