Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Frost37

Förtöjningsproblem vid pir!

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Har just fått i båtplats och nu även skaffat båt(Yamarin 59 Dc). Vår plats är längs med en stenpir och jag vill därför ha tips på vad jag ska använda för typ av förtöjningsutrustning. Eftersom vattenståndet kan ändras är det mycket viktigt att det är en lösning som kan följa med den skiftande vattenståndet.

 

Jag ser fram mot en massa bra tips

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som aldrig kan upphöra med att fundera på grejer som inte finns har tänkt på att det är brist på en tilläggningsstång. Eller Mooring Bar som man kan kalla den i Sverige om man ska marknadsföra den här.

Den ska fungera som en förtöjningsfjäder med lina men istället för att hålla in båten mot bryggan ska den göra tvärtom också. Som en stel förtöjningstamp med fjädring

T.ex en gasfjäder men längre. Ska ha dubbel verkan så att den även fjädrar om båten dras ut från bryggan.

Stången håller ut båten från den hårda bryggan. I akterna en vanlig boj eller stolpar.

Den som lägger sig längs med brygga kunde också ha nytta av stången.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ursäkta jag lägger mig i men vad är det för fel när man ligger längs med en kaj att förtöja med för och akter tamp samt för och akter spring och massor med fendrar?

Är linorna bara slaka nog så klarar man även detnlilla tidvattenskillnad som blir i Sverige på västkusten.

Forgus, det är många som har funderat i samma banor med Stänger men de kommer med stor sannolikhet att krökas när det gungar till ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligga längs med kaj är ju något som vi bohuslänningar gillar - åtminstone jag.

Har sett på vissa ställe att de har haft som Forgus skriver, men då har det varit telestolpar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tampar och fendrar är helt OK för mig med. Medan det för en del ses som en risktilläggning. Eller man tror att fendrana nöter mot bordläggningen.

Eller när:

Piren är ojämn och kräver jättefendrar.

Man låter båten ligga över vintern sidledes brygga. Båten har legat nära bryggan och när isen lägger sig slipas båten mot kajen när isen höjs och sänks. Bordläggningen är inte vacker efter några månader. Med en stång skulle isen lägga sig även mellan båt och kaj och fungera som en fender.

Bryggan saknar brädskoning. Man fendrar av mot en liggande träpåle som kräver konstant vattennivå. Har sett exempel på båtar som lämnats några dagar i gästhamn och när vattnet sjunkit undan kilas fast under bryggan och fastnar där.

Sidledes tilläggning och lite vågor gör att fendrarna kan ploppa upp, eller fendersnörena går av.

Ett annat exempel är när ankaret draggar när man har akterankare och fören mot bryggan. Det har väl alla råkat ut för. Nån hjälpsam person står och räddar fören mot att gnagas sönder mot bryggan. Den personen kunde ersättas av en eller helst två Mooring Bars. Med en enkelverkande stång som håller ut båten med fjäderkraft o som och den vanliga förtöjningstampe kan man vara minst lika säker. Jag åker ganska ofta ut till  båten för att kolla att fören inte ligger mot bryggan. Ändå har det nya peket fått några skrap och bulor.

Vattennivån på västkusten varierar kanske mer än på ostkusten. Här kan det bli kring en meter och i hård västlig och lågtryck ännu mer. Lägger man båten i lågvatten med sträckta rep och hoppavstånd till bryggan ligger man risigt till när vattnet höjer sig.

Men mest är det ju kul att klura ut lösningar på I-landsproblem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips. Vattenståndet är ju en sak, sedan tillkommer en ständig nordvästlig vind rakt in i båten, detta gör att det faktiskt kan skilja en hel del mellan båtens lägsta och högsta läge. Jag får prova mig fram med olika typer av förtöjningslösningar!

Borde självklart berättat att hamnen ligger vid ett alltid blåsigt Öresund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Forgus!

Det är rätt det du säger, tänkte inte på att alla kajer inte är släta och fina och inte heller att båten skall ligga kvar och frysa in.

Har man en fast plats  och det är ojämnt så nog skulle jag spika på ett par lodräta bräder på lämpliga ställen.

Det där med mooring bar, det blir enorma brytkrafter och de skall fästas någonstans på båten åsså. Kardanskt? å fjädra teleskopiskt? det blir kraftiga grejer. Sedan måste man nog ha för och aktertamp i alla fall, paralellogramet som de bildar med båten kan vinkla in sig annars mot kajkanten i alla fall.

Frågan är om man har både tampar och spring, om det då skulle räcka med en ensam bom mot masten? Men sjunker vattnet en meter och det går vågor in mot kajen så vete fabian om jag skule vilja ligga där annat än för korta tider.

I skyddade vatten, bla i Florida i kanaler, har jag sett en sorts metspön  som håller ut båten från bryggan. Men där var det som sagt inga vågor och vindar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte båt för några år sen var min stora båtplats för liten för den nya båten. Hade turen att jag fick en plats i den hamnen jag vill. Dock den sämsta platsen i hamnen när det gäller påverkan av väder och vind och svall från alla motorbåtar. Ur seglingsynpunkt är det dock den bästa. Man kan egentligen segla ut och in från/till platsen i alla läge.

Den ligger längst ut på bryggnocken och det finns bara en Y -bom på insidan. På det sättet blir ju platsen hur bred som helst. Det finns en bo jen bit ut som hör till platsen. Fast linan från bojen brukar jag bara lägga på när det blåser redig med vind runt öst.

En tanke. Kunde inte trådskaparen ha ett par boja på utsidan med linor som höll ut båten?

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte så lätt att hitta en bra lösning på förtöjningsstången. Den ska givevis vara ledad så den inte får böjkrafter. Man en hård ände kan skada båten om den lossnar.

Nån form av avlång gummistång. Uppblåsbar meterlång fender t.ex. krökt som en banan kanske. Med olika lufttryck får man mjuk eller hård utputtning.

Eller bladfjäderliknande i kolfiber. Som pilbåge ungefär.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I USA används stänger liknande VHF antenn för att hålla ut båtarna från bryggan. Man gör fast båten som vanligt och hänger i linorna från spöna helt enkelt. Används visserligen i lugnare vatten med din båt väger inte så mycket och dessa finns till stora båtar. Har dock inte sett dessa säljas i Sverige.

post-10001937-1394236681,0627_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med

man kanske inte skall komplicera det för mycket

min skuta låg i 2 vintrar. bankade dit 2 reglar på bryggan och satte fendrar på olika höjder. fendrarna förankrade jag på land och då var mitt problem löst.

personligen tycker jag att kulfendrar av stort format är bäst. jag hade inte vågat mig på stängerna för kommer det en fartdåre så kan jag se hur de har gått av och torpederat skrov mm.

eller kopiera barken vikings lösning med hydraliska stänger. fast dyrt kanskeblush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med vikter. på förtöjningarna.

Måste båten ligga med sidan mot kajen?

Prova med att förtöja med fören mot kajen och ett rejält sänke i aktern. Ha en fast märkning på tamparna i fören som du efter inmåttning av hög och lågvatten markerar.

I aktern med en relativt lång tamp till sänket som du också markerar sätter du en bra vikt som löper i  en (ex) rostfri karbinhake. När båten är fastsatt i sina markeringar så skickar du ut vikten en bra bit på aktertampen. Nu har du en ryckdämpare och en självjusterande förtöjning som vid rätt monterat, klarar mer än en meter i höjdnivå.

Oj höll på att glömma vikten. 5 kg bly använder jag i naturhamnar och det funkar bra. Du ligger ju i ett blåshål har jag förstått. Prova dig fram. 10 kg men ta inte så mycket att du inte orkar dra in båten..



Senast ändrad av orven | 15 april 2011 | 08:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kreativa ideér när det gäller mitt förtöjningsproblem. Nu är det så att båten måste ligga med sidan mot piren och både framför och bakom ligger det båtar. Det går inte heller att lägga någon boj på utsidan då det är ont om plats.

 

/F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa lösningen är att ha en kaj som är vadderad. Fendrar ploppar upp vid tryck mot kaj och rörelser i höjdled. Antingen det är svall eller is eller sidvind som trycker in båten mot kajen.

Utan fender mellan båt och kaj av sten blir det det värsta slitaget.

Trä däremot är mjukare än plasten och gör inga märken som regel. Däremot åker relingslister och annat utstickande sin kos.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...