Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
DavidN

Tips för segling Sthlm-Gtb?

Rekommendera Poster

Funderar på att segla fram och tillbaka till Sthlm-Gbg i sommar och spendera någon vecka på västkusten. Har seglat sträckan förrut, men då mer som en snabb transportsegling i princip utan stopp. Därför skulle jag vilja ha tips på trevliga stopp under vägen. Spontant så kommer jag inte på något trevligt sträckan Sthlm södra - Öland/Kalmar och heller inte Öland - Falsterbo.

Diket har inte varit något alternativ för mig, men ju mer jag tänker på dessa sträckor så förefaller diket som rätt trevligt ändå (tyvärr)

Skulle också vilja ha tips på vilka sträckor som kanske är bättre lämpade att köra längre (dygn) etapper på?

Senast ändrad av DavidN | 12 april 2011 | 22:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men herregud - du har ju hela St Annas och Gryts vackra skärgårdar att segla i söder om Stockholms skärgård. Ända ner till Kråkelund är det ett pärlband av vackra öar. Västra Stendörren får du inte missa, inte heller Harstena. Passa på att segla in i Simpevarps kärnkraftverks kylbassäng vid Oskarshamn - där är det 10 grader varmare i vattnet än i havet. Öland har Byxelkrok som min favorit. Sedan har jag hört att Kristianopel är väldigt fint men där har jag inte varit själ, Utklippan, Karlskrona, Hanö. Det finns en massa trevliga småsamhällen runt Blekinges och Skåner kust. Ystad är också fint. Missa inte Abbekås med Ale stenar. Så där nu är du snart framme i Falsterbo och kan segla över till Danmark. På västkusten är jag bara familjär med Skallkroken norr om Halmstad. Där har vi sommarhus och där ligger hamnen bredvid en km-lång fin  sandstrand. Vi Kullen finns Mön, den är också fin har vi sett från bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad är det för fel på diket?  Varför inte ta det till västra sidan och runt kusten tillbaka. Stanna en stund på vägen i Vänern. Segla på dricksvatten utan trängsel, lungt och fridfullt. Men det är klart, anser du att det inte finns något att ha söder om Stockholm så kanske G-K-Vänern-G-Ä inte fyller kravspecen heller. Det kanske är bättre att stanna i Stockholmsområdet eller hyra en båt på Västkusten, då slipper du den tråkiga transportseglingen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar ju inte främmande för lite längre ben.

Byxelkrok, Christiansö eller Bornholm, Köpenhamn (längst in till vänster) eller Ven, Anholt eller Läsö och sen har du några veckor i Bohuslän för att slåss med norrmän och Göteborgare.

Eller ta Skagen och sen ett drygt dygn till Farsund med fin skärgård och gratis gästhamn med frukostbröd och tidningen. Det kan bli lite trångt i hamnarna i Bohuslän.

Vill du få ett riktigt äventyr och har spurtat runt sverige på några dagar så kan du vid vackert  väder ta Shetland ev. via Egersund. Det tar inte mer än drygt 2 dygn och du kommer aldrig att ångra dig förutsatt att Nordsjön är snäll.

Diket är inte fel heller. Men dyrt. Gillar du kanaler kan du segla i Holland nästan gratis. Men då får du tidsbrist kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som man menar med trevligt är ju olika från person till person.

Om jag tänker på trevliga och mindre trevliga stäckor, så är det väl bara stäckan Hanö till Tistllarna, bortsett från Hallands Väderö, som jag tycker är en tråkig sträcka. Svenska kusten är fantastisk. Jag vet för jag har seglat den i sin helhet. Från Haparanda till Krokstrand.

Men för mig är omgivningen och naturen det som jag uppskattar. För andra kan det ju va hålligång i hamnar och det som man i min ungdom kallade supa, spy och åka radiobil det som man tycker är höjpunkten på livet.

Sträckan från Stockholm ner till i höjd med norra Öland, är ju oerhörd fin. Kalmarsund är ju som den är men det finns väl en och annan pärla även där.

När jag seglade sträckan 2005 hade jag tänkt att gå Utklippan, Christians Ö, Bornholm och till Kåseberga. Dess värre vred vinden emot när jag kom ur kalmarsund och jag hade fått bonnkryss mot Utklippan i en alltmer ökande vind och sjö. Tröttnade på sågandet och smet in i Blekinge skärgård mellan  Torshamns udde och Långören och kryssade mig till Hanö.

Många tycker ju att rätt väg är att gå Kanalen mellan Mem och Göteborg och segla hem runt Skåne. Då har man väl, åtminsone teoretiskt, mest nytta av de förhärskande vindarna. Jag har visserligen gått större delen av kanalvägen, från mitt på Östgötadelen till Göteborg i ettapper vid olika tillfällen och med olika båtar. Då jag i regel seglar själv är inte kanalen något alternativ för mig personligen.

Grovt räknat är sträckan Stockholm - kanalen till göteborg - runtskåne till Stockholm ca 1000 distansminuter. Därtill kommer det du vill segla i Bohuslän.

Går du runt kusten bägge vägarna är det väl ca 1200 distansminuter Stockholm - Göteborg - Stockholm plus då seglatsen i Bohuslän.

Många som viill sega en aning längre än de närmsta farvattnen föredrar ju att göra långa ettapper på utvägen. Tex Stockholm - Visby - Bornholm - Falsterbokanalen, för att ta det lite lugnare på hemvägen. Sen beror det ju lite på besättningen.

Skärgården ner till Västervik är ju en pärla i sig, men har du bestämt dig för att segla till Bohuslän, så är det ju bättre att ta den delen ett annat år än att bara rusa förbi som när jag seglade hem min båt från Stockholm 2005 på begränsad tid.

Välkommen till Bohuslän. http://www.youtube.com/watch?v=siz-OdfzV94

Dessvärre är skärgården bara en bråkdel av Stockholms skärgård och det blir mer och mer båt. Förr brukade jag segla på Bohuskusten i Augusti, kanske tom nån vecka in i september. Man kunde då möta några få båtar på en treveckorsperiod. Ledigt i både i natur- och gästhamnar. Nu måste man nog in i september/oktober för att få samma förhållande.

tommy

post-945-1394236680,562_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Eftersom det är en rätt lång sträcka att segla och därmed en tidsaspekt att ta i beaktning, så vill jag ju inte göra alltför stora avstick från rumbline. Därför vill jag ju hitta de riktigt bra ställena och kanske lägga de långa benen på rätt ställen. St anna var ett bra tips, hade fått för mig att det låg lite längre upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...