Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Mizzarrogh

Funderar kring ev. båtköp, Karlskrona viggen?

Rekommendera Poster

Vet inte om detta ligger under rätt kategori, men

Skulle vilja genomföra riktig långfärds segling när ekonomin tillåter detta, som övnings objekt och temporär sommarbostad funderar jag på att slå till på en Karlskrona Viggen, båten i fråga är en liten 24 fotare och är långkölad så den borde ligga stabilt även i hårt väder vad det ser ut(?).Hon är vad jag vet byggd i slutet av 60 talet men i relativt fint skick mekaniskt (skrov och andra tekniska detaljer vad jag kan se utifrån foton och liknande so far)) och priset (strax över 10k med segel som skall vara frecha) känns rätt. Tycker om denna båt typ annars, men har just ingen särskild praktisk erfarenhet av den.

Vad säger ni,  jag vet inte så mycket om typen i fråga, är den ett bra val om man vill komma utanför skärgårdar och stilla vikar någon gång emellanåt?

Verkar det vara ett vettigt köp?

 

 

 



Senast ändrad av Mizzarrogh | 12 april 2011 | 20:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå till direkt!
En juste K-vigg för 10 lakan kan inte vara fel, men ha några tusingar ikvar i bakfickan till ev överraskningar.
Jag har köpt ett antal billiga båtar genom åren eftersom jag är lite av en pysslare. Jag kör på filosofin att jag vill ha båten i sjön så att jag kan segla och sedan pyssla lite eftersom, i takt med att ekonomin, tiden och lusten faller in rätt, med det som behöver fixas.

Viggen är en trygg och lätthanterlig båt som seglar hyfsat fort och väldigt tryggt.

Dock tycker jag att du ska kolla två saker som kan förstöra din sommar och orsaka frustration när man, glad i hågen, inhandlar en äldre båt och förväntar sig en seglingssommar.

Motorn!
Alla säljare säger att motorn går som en klocka men ack vad många snurror jag haft som trasslat. Kolla så att motorn är, åtminstone användbar. Små snurror i hyfsat skick är i det närmsate omöjliga att få tag på begagnade och de som finns är oftast fullständigt uttjänta. Om motorn är gammal så räkna med att få investera inom några år. Antingen i en rejäl renovering eller i en ny motor.
Utan en hyfsad snurra vill du inte gärna ge dig ut. Speciellt inte om du är lite orutinerad och dessutom ovan vid båten.

Kolla att seglen är i användbart skick.
Åtminstone fock och stor.
Seglingen kan bli oerhört frustrerande  med gamla lakan som bara erbjuder krängning men ingen höjd.

Generellt råd vid köp av äldre, billig båt:
Ha en buffert ekonomiskt på några tusenlappar för att kunna göra en akut investering om något visar sig vara helt kass.
Annars kan hela affären bli en källa till frustration.

En båt som ligger där som du inte kan utnyttja!

Jag köpte min julle för, löjligt låga, 5 k men tvingades investera 6 000 i en snurra direkt eftersom den gamla 70-talaren nöp efter 5 min. Storseglet lappade jag i mastliket med segeltejp och beställde ett nytt till följande säsong. Ny fock efter ännu ett år.

Men Jullen erbjöd härliga sgelturer från första stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra svar.

Jag är osäker på om motor ingår dock.

Jodå, har buffert på några kk.



Senast ändrad av Mizzarrogh | 12 april 2011 | 22:32



Senast ändrad av Mizzarrogh | 12 april 2011 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viggen är en jättetrevlig båt. Jag ägde en i 10 år och bodde faktiskt i den i tre månade när jag jobbade på annan ort. Det fungerar finfint men investera i ett vattentätt material att spänna som regnskydd över sittbrunnen. Ett sittbrunnstält är ju bäst men i frånvaro av det kan man göra ett kapell av vaxduk, öljetter och tamp. Spänn ut det med tex långa lattor som går att köpa hos båthandlare, elrör kan nog också gå bra. Tänk på att göra det så brett att det går utanför sittbrunnen och låt sidorna hänga ner lite.

Har du ett sådant skydd slipper du dra ner fuktiga kläder i ruffen när det regnar tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog rekommendera dig att titta på annat också. Går säkert att hitta en IF billigt, inte för 10.000 dock.  Seglingen blir avsevärt bättre, framför allt i hårt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett fenomen på MG:s forum som vi ser exempel på här....

Någon ställer en fråga... typ...
Jag vill ha en lösning som kostar runt 5 000 kr   och genast dyker svaren upp som innebär en avsevärt dyrare lösning.

Här gör snubben som frågar klart att hans budget ligger runt 10 000 spänn en liten buffert för oförutsedda investeringar....och han får tipset att titta på en IF!?!?

En IF för 10k ligger garanterat på botten i någon hamnbassäng!
En IF för 20k är tveksamt om den är brukbar över huvud taget!
En IF för 30k är sannolikt ett objekt för övergripande renovering!
Nästa steg är en IF för 40k som troligen kräver en del omsorg och investeringar.
DÅ börjar vi snacka 400% över frågeställarens budget!

Jag menar....

Visst är en IF, egentligen, mycket mer båt än en K-vigg men nu var ju frågan inte om en båt i 50-60 000 kronorsklassen utan runt 10 000!

Varifrån kommer fenomenet?
Det är inte bara i denna tråd.
Om någon frågar efter tips om båt runt 50k tipsas han om en Accent. Är någon sugen på en Accent så kommer snart tipset om en Scampi.
Frågar någon om Scampi så rekommenderas han att snegla på en Forgus 31!

Är det inflation kanske??? blush



Senast ändrad av Janken | 18 april 2011 | 10:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens bästa iakttagelse, även om klockan bara är kanppt 10.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nädå, jag tar inte illa upp, alltid kul att läsa om olika båtar, även om det inte är aktuellt för stunden.

Håller på att spara till en större båt som klarar riktig världsomsegling men det ligger en bit fram i tiden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns ganska många alternativ att välja på även fast en Karlskronavigg alls inte är något dåligt alternativ, snarare ett av de bättre. Tänk på att det ofta kan finnas en bra prutmån på båtar i prisklassen.

Någon man, i detta fall Mizzarrogh, bör tänka på då man letar båt i dessa prisklasser är att båten helst ska finnas i närområdet. Alltså på ett lämpligt segelavstånd från den tänkta hemmahamnen. Om båten befinner sig långt bort ställer det krav på köparen att; dels ha möjlighet att vara ledig de dagar som seglingen tar. Sedan ska man kunna lita på motorn för den lär behövas förr eller senare. Och man ska också kunna lita på resten av båten och dess utrustning.

Om man som alternativ väljer att få båten hemkörd på lastbil ska man ha någon bra bekant som kan tänka sig ta uppdraget till kompispris. Om man ska betala normal taxa uppnår man rätt fort en kostnad som överstiger båtens inköpspris.

Lycka till med köpet .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen långt bort, men Saga verkar onekligen vara ett intressant alternativ.

Någon som vet mer om hur den ser ut under vattnet jämfört med viggen?

Egentligen söker jag en 28fot eller mer som tål riktig segling utsärs, sas, men verkar svårt att hitta över 20 fot i den lägsta prisklassen.

Tänkte mig kraftigare, djupare och litet mer bukigt skrov och djupkölat, eller motsvarande stablitet så man utan problem kan ta sig utanför skärgårdar och vikar även om det blåser, inredning och bjäfs kvittar, bara den är tekniskt optimal och funkar att bo på litet längre perioder utan absolut hanberoende sas om förstås var jag vill komma.

---

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sagawind=en norsktillverkad Sunwind 20 mk1.
Här finns lite info om den, bl a en skiss som visar kölen.
Båten lär vara mycket starkt bygg, så du behöver inte vara orolig för att den har fenköl.
http://www.sunwindklubben.se/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=52:fakta-om-sunwind-20&catid=36:sunwind-20&Itemid=92

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har lite svårt att få ihop ekvationen:

Det ska alltså vara en båt som ska vara en lite stadigare byggd på minst 24 –28 fot, den ska gå att bo i längre perioder (antar att det menas veckovis) vilket då ställer krav på pentry, drägligt inomhusklimat (att det är något så när torrt) och stuvutrymmen. Den ska kunna klara sig i havssjö och under blåsiga förhållanden , detta ställer krav på att seglen är hyggliga och att motorn fungerar.

Så långt är jag med men sedan kommer problemet –den bör kosta i trakten runt 10 000:- .

Jag har svårt att få in i mitt huvud att det går att uppnå allt det önskade för den pengen. Antingen måsta man upp med en större slant eller också får man tagga ned på kraven. Det kanske går att hitta en båt som uppfyller de mesta av kraven rent materiellt men där skicket på prylarna är undermåliga och då faller det där med att segla till havs när det blåser –man riskerar att något havererar.

Rätta mig gärna ifall jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, rörde nog ihop det en aning.,

Långfärds seglaren funderar jag om det alls är möjligt om man börjar på säg 200 kk.

Inkluderat grundläggande nödvändig utrustning (alltså om vi snackar riktig ocenasegling utanför skärgården). men borde kanske med litet flyt gå att hitta något vettigt objekt att åtgå från?

Men det kanske vi skall ta i en annan tråd vad det lider om ingen råkar ha något på rakhand.


Den lille var mer tänkt att öva med till dess, budget 10-20k max i nuläget.

 

 



Senast ändrad av Mizzarrogh | 18 april 2011 | 17:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janken, även om jag inte riktigt förstår tonläget, begriper jag din invändning. Men om man söker en havsseglande båt som ska gå att bo i längre tider kanske man helt enkelt måste ompröva premisserna, i det här fallet prislappen på 10.000 sek. Alternativt skruva ner på förväntningarna, i det här fallet nöja sig med dag/helgseglare med regnskydd och skärgårdssegling.

En Viggen för 10.000 kan mycket väl vara ett vettigt köp, och det var ju det frågan gällde, men jag är ytterst tveksam till om det fortfarande är ett bra köp om man ger sig ut längre turer utomskärs i dåligt väder. Varken du eller jag gillar väl idén med en oerfaren seglarkamrat på väg till Gotland i en gammar Viggen i dåligt skick och med kulingvindar på gång, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har goda vänner som seglat till England och Baltikum med hela familjen i en Vigg på den tiden det räknades som en stor havskryssare. Håller man utrustning inkl rigg i trim och håller koll på vädret så klarar båten mycket. Upplevde aldrig Viggen som otrygg under de 10 år jag hade henne. Inte ens utomskärs i småbusigt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte heller riktigt problemet med att segla en Viggen till Gotland.
I värsta fall kan köpa en radio för 100 kr och lyssna på sjörapporten och välja att vänta ut kulingen. Det är ju inte så skitlångt till Gotland (beror iofs på var man startar...) att det borde vara ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för synpunkter.

Jo, tänkte ta det litet lugnt i början och hålla sig inom synhåll för land tills man fått upp ångan innan det blir några större utsvävningar.

Grejen är delvis den att min gamla jolle förliste under en ordentlig storm för några år sedan (låg i hamn och jag var bortrest, lånade ut den till brorsan... :D ).. Sedan köpe en nära släkting en fin motorbåt som vi får disponera sommartid,  Så tänkte man lika gärna kunde höja ribban med en litet större seglare än rena småjollar denna gång och känna på hur de känns. Har seglat en heldel genom åren med en bekant i mellanstora seglare, men hans nuvarande är mer racingbetonad så den går ju inte riktigt lika i vattnet och nu har han tyverr tvingats vara borta från sjön långa perioder pga sjukdom så behovet av egen båt har börjat göra sig mer påmmint på senare år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv ägare av en av dessa småbåtar, i mitt fall en sex meters J17 rätt stadigt byggd med långköl och den klarar faktiskt betydligt mer än man tror. Även om man inte känner sig så stursk i 18 sekundmeters kuling vilket jag har råkat ut för så fixade själva båten det bra.

En Dansk har ju för övrigt seglat till Tahiti i en Junker 20 och klarat hemska oväder på Biskaya bukten som skulle kunna sänkt betydligt större båtar så visst går det med små båtar också om de är välrustade och inte av helt olämplig konstruktion. Att det är obekvämt och spartanskt är en annan sak. Nu rekommenderar jag verkligen inte långsegling i småbåt men nog skulle jag våga gå till Gotland om jag ville. Det är ju faktiskt värre i krabba Norra Kalmarsund som är erkänt lurigt om vinden ligger på fel än på mer öppet vatten där vågorna är längre och lugnare. Kort krabb sjö som bryter är rätt obehaglig, då åker jag hellre hiss med större vågor om jag får välja.

Det är ju stor skillnad mellan kölbåt och jolle till kölbåtens fördel. En liten kölbåt klarar ju väder som folk i stora motorbåtar undviker. 10 sekundmeter och båten går prima medan du nog börjar tycka att det är lite olustigt i en lika lång styrpulpetare och i 18 sekundmeter är du nog illa ute i en liten motorbåt där segelbåten fortfarande är säker om är gungit värre men jämfört med motorbåten så stabiliserar både kölen och masten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mailade om Saga igår, litet långt emellan, men kan ju vara kul att segla åas. Måste i allafall titta närmare på den, såg ju klart frechare ut också ingår motor vad det verkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl inget speciellt tonläge i mitt inlägg! Se det som ett konstaterande.
Frågan gällde en Viggen runt 10k vilket jag inte ser som en omöjlighet att, på några års sikt ,efter några tusenlappar och ett antal arbetstimmar, ge sig ut på långfärd med.

Det är inte personligt mot just ditt inlägg. Snarare att jag konstaterar fenomenet att när någon i första inlägget frågar om något i en prisklass så har kostnaden i svaret ofta dubblats ett antal inlägg längre ner.

Någon med väldigt begränsad ekonomi som gärna vill komma ut på sjön och lära sig segla frågar om båt runt 10k, vilket det vimlar av, får svaret att kika på maxi 77:or med motiveringen att du får mycket mer båt!

Naturligtvis är det så!
Man får inte Smirinoff om man betalar för Explorer!
Om snubben sitter där med 10 tusingar på sparkontot, lever på studielån och inte kan gå till banken men suget att komma ut på sjön är outhärdligt! Vad är då tipset om Mera båt värt?

Fenomenet förekommer inte bara i den här tråden.
Det är jättevanligt!

Sen är min erfarenhet att det inte är storleken på båten som avgör om den är trygg på oceanen eller inte.

Atlanten har korsats av såväl Maxi68:or som Amigo23:or för att inte tala om havsfidrorna som har gått i skytteltrafik till Västindien. En av de minsta från Plymouth till Plymouth är väl Tinkerbelle som mätte 4,10m.

Mitt långsiktiga tips för att korsa oceaner till en låg kostnad landar alltid på Havsfidran.

Inte så Ball!
Men...
Billig!
Bullig!
Bastant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...