heXan 0 Postad 12 April , 2011 Hej! Vi står på Tynningö i Stockholm och ska i vattnet nu på söndag så detta är riktigt brådis. Motorn är en VP AQ271c samt drev VP DP290 som behöver servas ASAP, kan någon vänlig själ rekommendera en firma för detta? Vore även intressant att höra rimliga priser för en sådan service? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 April , 2011 Förutom att kolla gula sidorna efter Pentaverkstäder närmare Tynningö så kan jag rekommendera Lindströms Båtvarv på Dalarö. Snabbt, säkert, proffsigt. Kostar som det låter, men det är bra! Om grabbarna Lindström har tid med akutservice innan söndag är en annan femma, men ring o fråga! länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 12 April , 2011 Ska du byta bälgarna till drevet så ska du ha stor tur om du hittar nån som kan göra det innan söndag och då lär det också kosta därefter. Ska du bara byta olja i drevet och några zink anoder så gör du det själv. Skriv i sökrutan här på forumet hur byta olja i 290 drev så hittar du svar, på fjordboatclub.com kan du ladda ner servicemanualen för drevet. Motorn kan du sen serva o byta olja på när båten ligger i sjön. Hos tex marinshoppen har dom alla delar du behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 April , 2011 Där får jag hålla med. Med normal händighet och två starka personer så lyfter man ner och byter bälgar och byter drevoljan på ett 3-4 timmar en eftermiddag. (Drevoljan rinner långsamt.) Jag gör detta själv varje vintersäsong så det kan inte kräva någon större begåvning. Att få in den nya drevoljan igen kräver lite meck och smetig blir man. Jag har en liten plastkon som kan gängas fast i nedre oljehålet, på konen en slang med fastsatt tratt som räcker upp över drevet, sedan får oljan ta sin tid (30-40 minuter) att rinna in i drevet. Proffsen har nog trycksprutor som gör det på några minuter. Men det beror på hurpass självförtroende och tummen-mitt-i-handen man känner sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 12 April , 2011 heXan, du har fått mejl av mig ang en person som kanske kan hjälpa dig .... mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 12 April , 2011 Det var en mycket omtändig procedur att fylla olja i drevet. Åkerström i Söderkamn har ett bra verktyg att använda vid påfyllning. Finns nog också att köpa hos flera av oss återförsäljare. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 13 April , 2011 Omständigt ? Lossa kåpan som sitter med 2 stjårnskruv och sen lossa en insexsruv upptill och häll i oljan med hjälp av liten tratt samt lossa oljestickan så det kommer in lite luft. Alternativt göra som på Mercruserdrev gänga på en nippel nertill som är ansluten med en liten slang till en handpump som skruvas på oljeflaskan sen är det bara att pumpa in oljan men se till att inte fylla mer än till maxnivån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heXan 0 Postad 13 April , 2011 Tackar! Vi får se om något av företagen har tid till att börja med innan man försöker sig på detta själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 13 April , 2011 Det jag tyckte var omständigt var det sätt Anders_St fyller olja på. Jag uppfattar det som att han ansluter en slang i oljeavtappningshålet längst ner. Jag är servar drev ofta och fyller dom som har motorolja med en vinklad tratt som gängas i hålet vid växelmekanismen. Drev med andra oljor tryckfyller jag nedifrån. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 April , 2011 Korrekt uppfattat. (Fast jag brukar ha gott om tid när jag gör oljebytet. Drevet står hemma under vintern p g a stöldrisk. Så bytet görs med drevet stående i förvaringsbänk med god åtkomlighet inomhus, 20 grader och god belysning.) Vad är en bättre variant? Har du information om nån pump som funkar bra för tryckfyllning via nedre hålet och som går att köpa enkelt någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 14 April , 2011 Har du gott om tid och varmt så går det säkert bra som du gör. Står man ute när det är 5grader plus är det inte så lätt. Den pump jag fyller SX och DP-S dreven med (syntetolja) har jag köpt på Jula.Den fylls med olja och tryckluft sen är det bara att öppna kran och fylla på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heXan 0 Postad 15 April , 2011 Drevet är ju det mest akuta, resten kan man ju göra i sjön. Vilka verktyg bör man ha? Surt att upptäcka att det saknas ett specialverktyg i slutet av jobbet. Behöver man inget specialverktyg för att lossa en duoprop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 April , 2011 Det ska finnas verkyg med båten för att lossa din duoprop. Ser ut såhär: länk Propellrarna börjar man ju med så det behovet upptäcker man snabbt. :-) Och du måste ha verktyget, att improvisera riskerar att skada dyrbara saker. Sedan behövs Insex för övriga skruvar på drevet. Jag har Insex bits i koppar om passar på min hylsnyckelsats. Kommer inte ihåg dimensionerna med det behövs minst två olika storlekar. För att få loss och sätta fast växelvajerns spärrbleck behöver du exakt en fast 11 mm nyckel. Inget annat går eftersom det är ganska trångt. I övrigt är det standardverktyg. Att få av drevet brukar gå bra. Att få tillbaka det och passa in drivknutarna på drivaxelns splines kräver lite svärande. Brukar underlätta att ställa drevet på en garagedomkraft så man kan lyfta det till exakt höjd och slipper stå med utsträckta armar... Och, som sagt ovan, detta är en tvåmansoperation. Drevet är ganska tungt. Senast ändrad av Anders_St | 15 april 2011 | 12:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 April , 2011 En tanke är som slog mig om du har panik; lägg i båten som den är. Boka sedan en tid hos Lindströms för lyft service och kör första turen för året till varvet i lugnt tempo. Man ska inte köra hela säsongen, men visst kan man köra några timmar på den gamla oljan. Att lyfta båten kostar ju, men det kostar ju också att få uten en service-kille till där du ligger. Senast ändrad av Anders_St | 15 april 2011 | 12:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 April , 2011 Lyfter tråden av två orsaker: 1) en bättre metod att få i drevoljan: En av de fyra skruvarna på toppen av drevet är en luftskruv. Åtminstone tå varvskompisens 280-drev. Syns på att den skruvens huvud är lite större än de andra. Bara att öppna lite och hälla i oljan uppifrån utan kladdande. Smidigt. Ska kolla om samma finess finns på mitt DP-290. 2) Nyfiken hur det blev med servicen och om du kom i vattnet i söndags? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser