jmahler 1 Postad 12 April , 2011 Hej, Har precis köpt min första båt. En Flipper 700 från 1980. Trädetaljerna (dörrar, skåp etc) är i behov av uppfräschning (allt är original). Det är bla en del prickiga mögelfläckar på dem. Hur ska jag gå till väga? Ska jag slipa, lacka eller olja...eller ska jag göra allting? Vad är rätt och vilka produkter ska jag använda? Tacksam för hjälp. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 12 April , 2011 Hej och välkommen till MG! Och grattis till ditt båtköp. Jag vet inte om trä-detaljerna på Flipper 700 är lackade eller oljade men jag gissar att de är lackade. Om så, så ska du slipa bort all lös lack/fernissa och åtminstone rugga upp ytan på de fräschare delarna och sedan tvätta med lämpligt medel. Då bör också de mögliga delarna ha slipats/tvättats bort. Sen är det bara att lacka, först med utspädd lack och sedan med outspädd. 4-7 lager rekommenderas ofta men ibland finns inte plats för så mycket på luckor etc utan att de går i karmarna. Sen avsluta med en matt lack. Bäst tips om hur du ska göra tror jag du får om du går till en marinbutik där du också kan köpa det du behöver. Det jobbiga med detta är slipningen. Ofta är det många skrymslen och vrår som man ska in i med slippappret. Men som alltid är det förarbetet som har störst påverkan i hur slutresultatet blir. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 12 April , 2011 Grattis till en bra båt, framförallt en bra förstabåt. I original är teaken oljad och den tenderar att mögla, själv tröttnade jag på detta och lackade mina med gott resultat. Som tidigare skrivits är grundjobbet det viktiga, mitt tips är att du bestämmer dig för att göra det seriöst från början och tar konsekvensen av det. Ta loss så mycket som möjligt jobba med det hemma, dvs skruva även bort hyllor, lister osv. Slipa allt, men var försiktig så du inte slipar igenom faneret. Du kan också överväga att lägga på ett millimetertjockt lager ny faner ifall plyfan på vissa delar är bortom räddning. Sådan säljs bl a på Erlandson Trade. Lacka ca 7 gånger med blank lack och eventuellt ett sista lager med matt lack, då blir utseendet ungefär som oljat. Förtunna lacken och lägg tunna lager, efterstryk med skumgummistrykare. Slipa om det blir rinningar. Jag använde Epifanes teaklack, svindyr men med det jobb man lägger ner så är det inte värt att spara. När du är klar med detta är det läge att klä om galonet och skrovklädseln i ruffen, även detta gör du själv. Senast ändrad av Flipperskeppare | 12 april 2011 | 18:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 13 April , 2011 Det är mycket svårt att bli av med mögelsporerna. Ett medel som effektivt tar bort dom heter Micobor http://www.impregnum.se/micobor_67_proc_.html Efter tvätt med detta medel slipar man lätt på de ställen som är slitna. Eftersom teaken redan är oljad oljar man in med en torkande olja som heter Danish Oil. Den lägger man på 3-4 lager med pensel och sedan ett lager eller två med tygtrasa för att få en sidenmatt yta. Sen har man inga problem med krackelerande lacker och det är enkelt att med Danish Oil bättra på ställen som blir repade. http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/danish-oil-1218331 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmahler 1 Postad 9 Maj , 2011 Om man oljar teaken först men någon vanlig olja (alltså inte Owatrol etc) kan man då lacka den därefter? Någon sa att det inte gick att lacka efter man oljat teaken. Stämmer det? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jailbird 0 Postad 17 Maj , 2011 Jag hade samma problem som du, mina var lackade innan men jag gjorde iordning allt o sen oljade in kolla in min länk http://www.robertsson.magix.net/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmahler 1 Postad 18 Maj , 2011 Jailbird, hur gjorde du lite mer ingående för att få bort allt det svarta? Lackade du sedan när allt var borta och inoljat? Bytte du ut faneren någonstans mot ny faner? Det ser jättebra ut!!! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jailbird 0 Postad 18 Maj , 2011 Fick slipa rent all fernissa, det svarta är rötskada så på dessa ställen bytte jag ut mot ny teak. Samt bytte på de ställen där teaken var slut i sin faner Jag valde att lägga Teakolja istället för fernissa Har du väl lagt teakolja så kan man inte fernissa efter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser