Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
wohlfie

Inställning 2-takt

Rekommendera Poster

Jag undrar om det finns något smart sätt o ställa in dessa 2-taks motorer så man får ner gång farten, (Vill åt en bra trollings fart)

Har en johnsson motorn 30hk -96 2-takt.

Nu när man kör bara med växel i o tomgång, så går den 5sec o sen blir det som ett nys, stannar dock inte men precis som han får dålig med något. luft eller bensin.

Så de jag ute efter är o få ner tomgångs farten, Vet dock att 2-takt kan vara lite griniga.

All tips är välkommna.



Senast ändrad av wohlfie | 12 april 2011 | 12:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 20Hkr -90a med samma cylindervolym som din. Det finns en blandningsskruv du kanske kan skruva på lite och testa. Men min gillar inte hacka på tomgång länge. Den går med ganska fet blandning och då sotar stiften igen. Tvåtaktare går bäst med belastning och lite varvtal. Skaffa dig en mindre trollingmotor som du även kan ha som reservmotor vid fel på 30an.

Jag har även en 30Hkr Tohatsu 2 taktare, Den har en annan förgasare och motorkonstruktion (vändspolad bl.a.) och den går lite bättre på låga varv än Johnson 20 an.  

Men jag trollar inte så inga problem med någon.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till dålig tomgång är att tändstiften blir för kalla. Om du byter till varmare stift så förbränns oljan på stiften och soten likaså, det är soten som leder bort gnistan till godset och då hostar motorn, eftersom ingen förbränning sker. Visserligen ökar risken att de nya varmare stiften blir överhettade om du kör för hårt sen, men det är en sak du själv får välja. Som att välja mellan kolera och pest.

Trevlig sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De finns ju en massa skruvar på förgasaren. vet ej vilken som är till vad.

 

Tändstift.. kör med nu H7 för mig de hette.. dessa de rekommenderar.

 

Kanske vinner mer på skaffa en EL motor..  o sen blir det ju rätt tyst också när man trollar.. PLUS så slipper man dö av ånger:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt ett snäpp varmare stift sen länge för att förminska  igensotningen av stiften. Det hjälper till en del. Eftersom jag har en lätt båt som snabbt kommer upp i planing så blev stiften sotiga och oljiga trots maxvarvet och därmed propellern var rätt.

 Kanske Johnson 20an var dimesionerad för att sitta på en urholkad tung stock för sydligare breddgrader vilket man sett då och då på Tv.

När det gäller oljeröken så tycker dottern att Johnson luktar bättre än Tohatsun som har en skarpare lukt och verkar förbränna oljan bättre.

Som exempel på en 2 taktare som förbrännner bensinen och oljan dåligt och har hög bränsleförbrukning brukar det nämnas Johnson 2 takts 6Hkr an som var så vanlig på segelbåtar förr.  

Jänkarna kanske inte brydde sig när bensinen var billig och inte var föremål för högt skatteuttag på samma sätt som här?

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka bort mina stifft  nyss o ser att de är grymt svarta.. Kanske kan vara en ide o bara köpa nya stift?

Dock så är mtoorn inge svårt startad.. tänder på första..

 

Är inte ute efter att köra snabbt eller något sånt.

Båten är 5m lång känns mer som en pråm. Men guld värd som fiske båt.

Cresent 500  heter båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har elmotor Endura 36 som jag använder till fiske med min Seanymph 16M och nu också  Sandström basic 495. Men elmotorn har jag bara för att i medvind förflytta mig så jag kommer lagom långt ut från stränderna. Har dessumom strömsparande box till för att batteriet ska räcka hela dan till lägesjusteringarna.

Din Crescent 500 är en rätt tung båt med och det går åt massor med ström om du ska trolla med den länge. . Endura på maxgas ger 1.7knop med Seamymphen i vindstilla. Då drar elmotorn ca 40 A. Har du råd med det så inte batteriet töms för fort? Din båt går saktare med en Endura 36.

Elmotorer är väldigt bra, men batterierna sätter ofta stopp för längre turer.

Endura 36 motsvarar effekt mindre än 0,5Hkr. (500W in)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lär ju få ha med mig 3-4 batteri klara en heldag, hehe

Trollar väldigt mycket,

Kanske vinner på skaffa 4 takt i typ 15häst o ha som motor. båten kanske inte kommer plana ut .

Motorn jag kör med nu 30hk 2-takt så får jag båten o plana ut fort.

kanske abosulte bästa är o RO :P hehe

Får än ju lite motion med. hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4Hkr med mig som nödmotor. En sån duger bra att trolla med.

Varför inte en 4taktare 4Hkr som nöd och trollingmotor och sen kör du transportsträckorna med fart med 30Hkr 2 taktaren. 

Det blir ju miljövänligt med för med lite fart förbränner 2 taktarna bränslet hyfsat. Och de väger mindre på akterspegeln än en dito 4 taktare vilket också sparar bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

öppna lågfartsskruven 1/4 varv så bör det bli bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

öppna 1/4.. du menar då att man ska skruva in den helt o sen ut 1/4?

Har iallefall hitta skruven så de är progress.

 

Ha en 4hk som extra motor ja.   ända som blir då är extra bensin. plus någon av sidorna blir uptagen av en motor.. o just nu har jag trolling fästen på båten där. ja de går väll o ändra.. 

Kolla lite på en 15hk 4 takt.. men vet itne om den motorn orkar få båten att plana ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva ut skruven från nuvarande inställning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer med övrig fart när man justerar lågfartsskruven? Oförändrat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag testa lite olika... prova o dra ut den 1/4 men då börja den hosta o så lukta de massor av bensin.. drog jag in den för mycket så gick den inte alls på tomgång.

svårt o hitta ett mellan ting..

kanske förgasaren är dålig? eller rent av skit i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också skruvat på lågfartsskruven och visst blir det bättre. Men min Johnson 20Hkrare gillar inte gå på låga varv länge.  Ett av skälen jag tröttnade fort på trolling med den var att det inte var så kul att sitta i oljeröken.

Men med lite fart och varv är det en väldigt behaglig motor att köra med. Särskilt ljudnivån och tonen är betydligt trevligare än Tohatsu 30an jag har.  

Var rädd om din 30Hkr , med skippa trollingt med den!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... Detta är 2taktochel:s tråd/special-område, märks faktiskt direkt om inte annat tydligt på själva nivån på insider-tipsen. Tvivlar alltså inte ett ögonblick på dessa tips.
Tvekar därför lite att klampa in och och ev störa, men men ... :)

Men ...  just framhärdandet av tändstifts värmetal (dvs egentligen låsningen till en sorts förmodad genomsnitts-temp i cylindern/tändstiftet), kan vara förhastad? Bränsle-kvalitetens benägenhet att sota måste också vägas in.
Har själv kört den superduper-rena alkylatbensinen i åratal i min fyrtakts-stånka (förvisso utan extra motorolja, den har ju på fyrtaktares vis ett tråg för smörjningen), och innan bränslebytet stannade motorn pga sot-kortslutning i tändstiftet vid varje utdragen hamn-manöver. (Tändstiftstempen gick ner vid lite långdraget lågvarvs-manövrerande i naturhamnar, dvs följden blev irriterande motorstopp.)

Hur som helst, den dyra och svåråtkomliga alkylaten sotar ingenting - kort sagt - i jämförelse med annan bensin! Finns nog helt enkelt inga tunga sotnings-benägna kolväten i den?

Skillnaden i mitt 4taktsstånka-fall verkar faktiskt så pass stor att t.o.m. högvarviga tvåtaktare - då naturligtvis med lämplig icke-sotande olje/bränsle-inblandning - kanske också skulle få motsvarande och förvånansvärt försumbara sotning??

Skulle nog själv i wohlfie:s fall testat alkylat-bensin & bästa bensinblandande smörjolja.
(Skulle detta eventuellt funka bra, sen eventuellt funderat på dubbla tankar med tanke på prisskillnaden? Alltså en liten och lätt inkopplingsbar alkylattank för just fiske-behoven, och en större billigare för snabb-transporterna däremellan?)

Bara en fundering utifrån mina egna 4takts-erfarenheter av den rejäla skillnaden map sotning, denna då förmodligen beroende på alkylat-bränslets minimala innehåll av tunga kolväten.  

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 14 april 2011 | 19:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har aldrig varit problem med sot på mina tändstift på Johnson 20an då jag bytte till ett snäpp varmare och undvikit långa lågfartskörningar.

Jag har också en gammal -80 a , 2Hkr Johnson som nödmotor. Den är utrustad med 2 rattar på fronten där man kan ställa in både högfarts och lågfartsmunstyckena för optimal blandning  och därmed mindre risk för sotning.  Den går bra att köra sakta länge om man ställer lågfartsmunstycket rätt.

 I traditionell gammaldags 2 taktsteknik blandar man oljan i bensinen och då finns risk att det sotar vid vissa vanligen låga varvtal. Ännu värre förr då man körde med 4% oljeblandning. I lumpen hade vi nån obestämbar 2 taktssnurra som ville ha 10% olja. Det var före miljöknuttarnas tid.  

Akrylatbensin har jag lnte provat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg fart då menar ni nada gas?

Kan man mixtra med proppeler för o få lägre fart på bra varv?

Tycker dock denna motor går rätt tyst. går o föra samtal iallefall :)

Eller så får man dra på stora drag s det går tungt,, kan ju funka de med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är svårt att få till Johnson 30 an så den går bra på låga varv länge. Likaså min Johnson 20Hkr som är samma konstruktion i princip, men pluggad.

Min Tohatsu 30 går bättre på låga varv länge och har sett en >Yamaha 30a med extra tank för oljan som gick bra länge.

Skulle tro japsarnas 2 taktskonstruktioner är väsentligt modernare än Johnsons 2 taktare som verkar ha anor sen långt tillbaka.  

Men ljudnivån och tonen och vibrationerna är betydligt behagligare från Johnson.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta en Yamaha 15hk 4-takt..

Men undra om de orkar plana ut båten med 3 personer.. plus last.

30hk har nu 2 takt klara 3 personer med last utan problem... planar ut direkt.

Men för mig 4-takt är starkare.. och 2-takt är mer rapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt väger 290 kg. Jag har en Sandström 495 basic som väger detsamma. Den gick fint med Tohatsu 30 an ända tills den skar. Max ensam ca 26 knop. Men sen satte jag på gamle Johnson 20an. Det var på hösten och havstulpanerna började komma.  Men Johnson 20 an var för svag . Ibland fick jag upp båten i planing och då gjorde den ca 15 knop. Men med 2 pers och last så gick den i bara max 10 knop. 8 i motvind.

Det är dumt att ha för liten motor så man inte orkar upp i planing. Skulle tor 15Hkr är det för din båt Däremot är säkert 15 Hkr Yamman bra att trolla med i 2knop.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta en liten plåt bit på båt som det står max 20hk på..

Båten är ju 5meter lång o 1.98bred

Jag har kört 3 vuxa personer plus packning, o fått den plaan utan problem med 30hk.

Har inga trimplan som hjälper något heller.

Tycker ska man hänga på en 30 häst 4takt dom är ju så satans stora o väger dubbla mot vad en 2-takt gör.

För trolling syfte tror jag med 15hk 4-takt kan vara guld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal plåtbåt också som är mycket lättare än Sandströmaren. Det är en Seanymph 16M som väger ca 110kg . Det är till den jag haft Johnson 20an och den räcker vät till för planing . Pga problem med Tohatsu 30 an åkte Johnson på Sandströmaren förra hösten .Bra att ha reservmotorer!

Ett av problemen med 4 taktarna är att de är tunga. Då passar de inte på alla båtar för det kan bli för tungt bak. Och blir det för baktungt blir det knappast miljövänligt om soppaförbrukningen ökar.

 Men kan man flytta passagerare och last förörver så vikten blir  jämnare fördelat funkar det bättre. Det gör jag alltid.

Vet ej vad du har för plåtbåt? Kanske det räcker med 15Hkr? Prova.

Jag har ingen fyrtaktare för det hade inte passat på plåtbåten. Men på Sandströmaren går det.

Men i vår vik stjäls alltid fyrtaktarna och min gamle Johnson ratade de. Inte kul att köpa ny motor som man vet troligen stjäls.  Man får vara rädd om tvåtaktarna man har så de håller så länge att 4 taktarna blir stöldsäkrare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...