Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Capitan_Bobo

Installera septitank med en skrovgenomföring???

Rekommendera Poster

Hej!

Ska ta med tjejen för första gången på båten och då behövs det tydligen septitank för hon vill inte ränna i skogen... =)

Jag har redan en Jabsco -08 men den går rakt ut i havet, så jag tänkte sätta dit en 42 liters rostfri septitank som jag tänkte jag placera precis bakom toan i samma höjd som vattenlinjen , och då är min fråga om det fungerar rent praktiskt att göra hela operationen med bara EN skrovgenomföring(den befintliga). . På det sättet slipper jag borra hål i skrovet och kan göra installationen efter sjösättning då den ska i redan om en vecka...

Så här har jag tänkt...

Från toan kopplar jag en 38mm slang med backventil till en Y-kran så jag kan välja mellan att skicka skiten ut i havet eller till tanken. Från tanken en avluftningsslang med odörfilter till avluftningsventilen.

Från tanken ett Y-rör med 38mm slang som går till sugtömning med en däckförskruvning uppåt och 38mm slang som går till manuell tömningspump med trevägs kulventil precis vid den enda genomförningen i skrovet.

Går det att lösa med tanke på baksug, praktiskt med alla ventiler, sugtömning i samband med pump osv?

Bifogar en ful och hastigt ritad paintbild på min idé. Hoppas ni förstår…

Tacksam för svar=)

Snälla hjälp mig!

post-17455-1394236680,0858_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, men slangen direkt till havet är onödig och krånglar bara till det. Ändrade lite på din skiss och ritade in hur jag skulle kopplat.

tommy

post-945-1394236680,1212_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tommy!

Tack för svaret!

Det var en tanke jag också hade men jag ville gjärna ha möjligheten att spola ut direkt i havet om man inte gör dom tunga grejerna. Men det är som du säger mycket enklare och sparar mig en tusenlapp om jag struntar i Y-kranen och dom extra dragningarna...

Jag tänkte köpa alla tillbehör på hjertmans, dom verkar billiga och har allt som kan behövas. Känner du/någon till om det finns något bättre ställe att införskaffa dessa saker?

Tack igen=)

Aaron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till. Orkar toapumpen pumpa ut avfallet om tanken ligger lite högre än toan?

Jag tror den hamnar ca en meter ovanför pumpen. Kommer allt rinna tillbaka?

Funderar på att sätta dit en backventil men har hört att dom brukar krångla... Annars tänkte jag sätta dit en kulventil högst upp på slangen eller längst ner beroende på vad som passar bäst=)

Vad sägs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Capitan Bobo.

Som jag ser det så har du ju tanken klart ovanför vattenlinjen, borde då inte rinna ut av sig självt från tanken?

I så fall behöver man bara en kulventil vid bordsgenomföringen. Samt jag skulle sätta en kulventil även efter pumpen på själva toan. Backventiler litar jag inte på i detta sammanhang. Räcker att lite papper fastnar så sipprar det tillbaka. Vid tankens utlopp behöver du bara en T /Y förgrening upp till däcket.

Har jag tänkt rätt så borde det bli enklare, du spar in en pump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har ungefär det arrangemang som Kalman föreslår, men ännu enklare:

Slangen från toan ansluter till slangen från tanken till skrovgenomföringen med ett t-rör. Ingen slang till överkanten av tanken.

Lättare att pumpa, mindre lyfthöjd. Med skrovgenomföringen stängd - använder tanken, med den öppen - ut i havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag handlar mycket på Hjermans och har ungefär samma uppfattning om prisbilden som du. Fast jag brukar handla det som jag behöver på deras Julrea. 

Det jag behöver under året bruka jag handla hos Nordens skeppshandel som inte är speciellt myckt dyrare än Hjertmans normalpriser. Biltema är inget alternativ för mig - långa resor kostar både tid och pengar, och så har dom ett begränsat sortimen och kunskapsnivån när det gäller båtgrejor är inte speciellt hög.

Att ha en tank som sitter högre än toan och vattenlinjen är ju ingen ovanlig lösning. Har haft det själv på en båt. Den hade ingen pump utan man öppnade bottengenomföringen och så rann skiten ut i havet. Installerade utag för sugtömning på den tanken, ungefär som du ritat på din skiss.

Pumpen orkar nog trycka upp skiten mm. Backventil är jag lite frågande till, kanske tom väldigt mycket frågande till. På min anläggning fanns en kulventil, en liten bit över toan,  som man stängde när man pumpat toan tom.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kulventil är inte nödvändigt, men rekomenderas (skulle jag bygga om skulle jag montera kulventil eller tvist n lock pump)

Att ansluta i botten på tanken skulle jag inte rekomendera om tanken sitter ovanför toan.
Om du skulle få strul med backventilen och missa att stänga kranen blir det INTE kul.

Ansluter du i toppen på tanken så får du bara ner det som står i slangen och det bör rymmas i stolen, inte så mysigt det heller, men lätt att åtgärda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för goda råd och synvinklar!

Jag tror jag gör som kalmna och kör en kulventil efter toapumpen till övre delen på tanken, sen ett självfall med kulventil i bordgenomföringen samt 3vägs kulventil i utloppet så jag kan köra sugtömning också...

Hoppas att allt funkar som det ska nu=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste ju också då tacka alla fast jag inte skrivit i denna post men det v ar exagt dom funderingarna jag har haft och nu fått svar på så tackar så välldigt

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Men min fråga är då...

Hur högt ovanför vattenlinjen bör tanken sitta för att självtömning ska ske utan problem?

Som det ser ut nu finns risken att botten på tanken kommer ligga precis där snobbranden börjar, alltså precis vid vattenlinjen...

Fungerar självtömning då eller är det bäst att gå på det säkra före det osäkra och sätta dit en pump?

Aaron

Senast ändrad av Capitan_Bobo | 13 april 2011 | 13:12

Senast ändrad av Capitan_Bobo | 13 april 2011 | 13:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min satt nog en aning högre.

Om utloppet sitter lägre än tanken borde det fungera. Jag skulle nog testat utan pump. Det går ju att eftermontera utifall att.

Undvik dock att göra som jag. Glömde tömma tanken inför upptaget en höst. När jag sjösatt och upptäckte att tanken var full gick bottenkranen av skjutventiltyp inte att öppna Det var därför jag monterade sugtömning. Ett äventyr i sig -. men det fungerade. Efter sugtömningen gick det att öppna bottenkranen.. smiley

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår toatank har fritt fall ner i sjön. Det har aldrig stoppat.

Nu slänger vi visserligen papperet i separat påse ombord och röret från toan går upp i samma hål som tömningen. Så ev. stopp fixas med en spolning (spolning rensar hålet) plus att det aldrig hinner sedimentera just i detta hål.

En konstruktion som har sin nackdel om backventilen i toan inte stänger helt samtidigt som nån glömt stänga kranen. Då fylls toan sakta med allt innehåll i tanken. Hände en gång men aldrig mera. Hoppas den oförbätterlige optimisten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis samma arrangemang och erfarenhet. Spolar även papper, tycker att det ska funka som hemma.

Betr. nivån - du har ju segelbåt, på den ena kryssbogen blir det stor nivåskillnad och på den andra sköljs tanken ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...