jamtobo 0 Postad 11 April , 2011 Hej, min första vårrustning står för dörren. Har sökt runt på forumet, men hittade inget klockrent svar på min fråga om bottenfärg... Jag har en Albin Vega som är målad med CRUISER ECO BLÅ. Färgen har flagnat på vissa ställen och man kan se ett svart färglager. Är det epoxy, primer eller grundfärg? Jag började våtslipa efter inrådan från båtgrannen, men det kommer ta ruskigt lång tid. Jag tänkte nog gå och köpa en färgskrapa och ta det värsta innan jag går på slipningen igen. Jag har köpt 240 våtslippapper. Är det för fint? Jag råkade slipa igenom den svarta färgen på ett litet område (5x2 cm), hur fixar jag det? Kan jag måla bottenfärg direkt på gelcoaten? Senast ändrad av jamtobo | 11 april 2011 | 23:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 April , 2011 Jag är ju som jag är, men jag hade tagit min slipmaskin som både skakar och snurrar, satt på ett 40 slippapper, anslutit slpmaskinen till min grovdamsugare och kört bort skiten ända ner till gelcoaten. Andningsmask med damfilter på mig själv. Det svarta kan va gammal epoxytjära och jag tycker inte att det är något att be för. Under förutsättning att du inte har några böldpestskador, så hade jag lagt på de sju rekomenderade lagren med Gelshield - epoxygrundfärg. Vart annat lager grått, vartannat lager grönt. Böldpest - små blåsor som innehåller en vätska som luktar ättika om du petar hål på dem. Ingen katastrof, men en del jobb om man vill åtgärda det. Efter Gelshielden hade jag bottenmålad med den färgen jag ville ha. När jag hade båt på Svinninge marina, var man tvungen att lägga en pressänning under båten och samla upp det man skrapade eller slipade loss. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 12 April , 2011 Är det inte så lång tid kvar tills du ska i så skulle jag rekommendera att du bara tar lös gammal bottenfärg och målar på nytt och gör bottenjobbet i två steg efter säsongen. Börja slipandet i fint höstväder efter upptagningen och så får båten torka ut innan du sätter på epoxi när det blir varmt i vår. Det är ganska mycket jobb och man måste ha en viss temeperatur för att måla epoxi. Du har nog mycket annat att göra i vår för att få din nya båt fin. Grattis och välkomment till den bästa av världar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 April , 2011 Cia Du har naturligtvis helt rätt som vanligt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 12 April , 2011 Du kan ha tid att göra det nu om du får hjälp med blästringen. Annars har ciaraud helt rätt, fixa det hjälpligt nu och gör det ordentligt till hösten. Det går inte att fuska med bottenfärgen så ska du göra det.... gör det ordentligt. Jag fick hjälp med att blästra i höstas och det blev såååååå himla bra!! stort tack till StorStockholms Blästrings Service AB www.blastring.se ... underlaget var hårt och fint och det tog bara 2 timmar, sen va det klart (8,5 x 3,0 m båt) och ca 4000 kronor (fattigare). Sedan fick botten torka ut under vintermånaderna. Nu är det bara att spackla lite och sen tre (?) lager med epoxi .... sen kör jag giftfritt ... min dotter är lyrisk ... många poäng fick jag där. Jag har köpt NM 023 vit epoxi och kommer att få hjälp med detta jobb eftersom det är en hel vetenskap hur det ska utföras och hur lång tid det måste härda beroende på temperatur etc. etc. ... återkommer med bilder så ni kan se hur det ser ut ... Mats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jamtobo 0 Postad 13 April , 2011 Tack för svaren! Jag gick på med färgskrapa framme i fören igår för att testa lite och färgen släppte utan problem. Det svarta lagret hölls tyvärr inte intakt utan jag kom ner till gelcoaten. Jag har skrapat bort färgen på badbord sida på ett område 1m akteröver från stäven. Tycker ni att jag ska lägga i epoxi på de ställen där jag kommit ner till gelcoaten eller håller det sig med bottenfärgen en säsong? Jag håller med er om att det är bättre att göra det ordentligt till hösten, så jag haltar och fixar det hjälpligt nu. Nästa fråga, hur gör man det hjälpligt? När vi tog upp båten i höstas rengjorde vi botten med högtryckstvätt och borste. Då släppte bottenfärgen på en del ställen, ska jag slipa ner de områdena eller bara lägga på ett nytt lager International Cruiser ECO Blå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 13 April , 2011 ta bort det som släpper och på de ställen som gelcoaten kommer fram ska du tvätta med aceton och sedan lägga på epoxi ... minst tre lager ... sedan bara att måla på med bottenfärg ... tror jag ... eller är det så att du på epoxin ska lägga på primer för att sedan lägga på bottenfärg .... lite osäker här .... hoppas att det är någon som kan detta bättre än jag ... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser