jolov 0 Postad 11 April , 2011 Hej Har en Searay 268 (2.7 ton) med en nyrenoverad Mercruiser 454 (330 hk) som planar mycket dåligt och har en topphastighet av 26-27 knop. Vad jag kan läsa mig till ska den kunna gå i ca 35 knop. Jag har prövat med lite olika stigningar med dåligt resultat. Nu sitter det en propeller med stigningen 19 tum och den varvar då ca 4400 varv. Bravo 1 drev. Vad är orginalpropellern ? Alternativt vilken borde jag ha (har endast prövat 3-bladiga aluminiumpropellrar). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 April , 2011 Du ligger rätt ok med varvtalen. Tror max ligger runt 4500rpm. Det kan inte vara så att den kaviterar?? Lite fart i förhållande till varvtal och proppeller. Vad har du för utväxling i drevet? Vad hade du för fart och varvtal innan renoveringen? Hur som helst bör du nog ha en riktig stålpropp när du åker 454. Vad hade du för diam på din 19 propp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jolov 0 Postad 12 April , 2011 tack för svar Vad jag kommer ihåg så var varvtalet innan renoveringen ungefär detsamma ( trots att topplocket var sprucket) och topphastigheten likaså. Utväxlingen på drevet vet jag inte och det står väl inte på det, när det gäller diametern på propellern så har jag inte båten hemma men kan ta reda på det (om det står på propellern). Jag gick ned från 21 tum till 19 tum och trodde att accelerationen skulle bli bättre men tycker nästan att det blev tvärtom ? är det så ? Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 12 April , 2011 Hej! Jag tror inte ditt problem beror på kavitation eftersom båten inte övervarvar vid jämn maxfart. Antingen har du en propeller som skapar en för hög slip vilket normalt sett är 10-20%. Slip är skillnaden mellan teoretisk framdrift per varv och verklig framdrift. Läs gärna mer här: http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20100414/ny-propeller-i-var/?page=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser