Amanda31 21 Postad 11 April , 2011 Hej, så visade det sig när jag började plocka ner täckställningen att någon hade snott mitt bruceankare. MInns inte vikten, kan ha varit 6 kg. Minns dock att jag draggade under en hårdvindsnatt i juli i Sthlm skärgård. Inte så kul... Nu när jag måste skaffa nytt undrar jag för och nackdelar med olika ankare. verkar som Bbruceankare är vanligast, men jag har sett andra typer också. Jag behöver också råd när det gäller kättinglängd. Båten som den ska bära är en segelbåt i Scampiklassen, one off halvtonnare, L:9,20m, B: 3,20 och vikt ca 3,5 .ton. Den har relativt höga fribord.. Tackam för tips snarast! /s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simbad 0 Postad 12 April , 2011 Här finns bra information om ankring. http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/index_ankring.htm Senast ändrad av Simbad | 12 april 2011 | 08:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 12 April , 2011 Skippa Bruce. Bara för att det är vanligast betyder inte att det är bäst. Eller ens bra. Utom möjligen i ren insjölera. Dessutom tillverkas inga orginal längre, bara kopior och de varierar från kass till dåligt i kvalitet och greppförmåga. Vi du ha mest ankare (eller snarare ankargrepp) för pengarna är nog Delta bästa valet. Exempelvis Rocna och Spade är bra eller bättre alternativ men till helt andra pengar. Tumregeln för ankardimensionering vid svajliggning är minimum 1,5 kg per meter båtlängd. Alltså runt 13-14 kg för din båt. Men detta gäller för svajliggning och i platser mer utsatta än våra skärgårdar och där man räknar med att lämna båten under viss tid. Akterankrar du huvudsakligen blir ju påkänningarna normalt mycket små och 10 kg kan räcka. Akterankrar man kan man ifrågasätta kättingens funktion i våra vatten. Vi har aldrig eller sällan bottnar som skaver av linor och om kättingen skall göra verklig nytta som fjäder och hjälp vid nedgrävningen skall den vara lång och tung. Och ohanterlig utan ankarspel. Varje kilo ökad vikt på ankardonen gör långt större nytta på ankaret än på kättingen. Satsa på kortast och lättast möjliga kätting alternativt skippa den helt och lägg vikt på ankaret istället. Svajligger du mycket och även i annat väder än somrigt högtrycksbleke får man däremot tänka annorlunda. Länken i inläggett härovan leder till en del matnyttigt men också till en hel del uråldrig information, stora brister och en del rena felaktigheter. Läs med eftertanke! Senast ändrad av Eilean | 12 april 2011 | 09:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 13 April , 2011 Tack för det. Var ju trots allt en positiv nyhet att det ankare som blev stulet var dåligt. Man kan ju hoppas att det släpper greppet när tjuven tror han ligger säkert för svaj... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 14 April , 2011 Grävde i garaget idag och då dök ankaret upp. Förmodligen har tjuven läst tråden, ångrat sig och lämnat tillbaks det. Eller också har den varit där hela tiden. Har dock förstått att ankaret är otillräcklig. Tror den väger 8 kg så jag köper ett nytt ändå - av annan typ - och använder Bruceankaret som extraankare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 April , 2011 Jag tror hellre på teorin att tjuven läst, ångrat sig och smugit sig in i ditt garage. Det blir liksom litet roligare så... I övrigt tycker jag din plan verkar bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 14 April , 2011 Så är det med all sannolikhet. Går det att spåra vilka som varit inne och läst tråden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 14 April , 2011 Vilket ankare du än väljer - se efter, om du har flera av samma sort att välja mellan, att du tar det som har de vassaste flypyntarna (spetsen/spetsarna) som skall gräva ner sig i botten. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 April , 2011 Gör en anmälan hos polisen. De borde kunna kräva MG på uppgifterna och göra en brottsutredning. Annars tycker jag naffatS är klart misstänkt - han har bevisligen läst och det är ju graverande att han insett vikten av vass pynt/spets/egg - Brucankarets svaga sida. Det kan bero på att han nyligen kommit i kontakt med en Brucekopia.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 April , 2011 Nu börjar jag bli orolig....jag har ju läst tråden på arbetstid, om mina nerver pajjar nu eftersom jag är mistänkt för brott, kan jag då lämna in en arbetsskadeanmälan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 15 April , 2011 Tjena, Jag snor tråden lite. Jag har 1 st 10kg orginal bruce, 1st rostfritt fulbruce på 8 kg 1st CQR på 15kg 1st Danforth på 6kg Bruce ankaren är lite för små som dom e bara att dumpa men är det värt att byta ut CQR mot Delta? Min tanke är att ha Danforthankaret som reservankare och ha CQR i fören då jag oftast förtöjer med aktern in. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 15 April , 2011 Ja naffatS/Staffan är huvudmisstänkt. Skulle tro att han inte var nöjd med hur spetsiga flyna var på det nystulna ankaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 April , 2011 Jag tycker vi låter bura in Naffats och Westjord får gå fri. För den här gången, men han bör betala tillbaks litet av lönen eftersom han surfar på arbetstid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 April , 2011 Jag hade CQR 25 kg i många år som huvud (stäv-) ankare, ligger mycket på svaj. Det var bra, men hade då och då litet problem att få fäste och gräva ner sig på hårda bottnar. Fick pröva att lägga om det emellanåt då det inte fått fäste vid backning. Draggat har det aldrig gjort, men i gengäld backar jag ju fast ankaret med stor kraft och jag låg nog aldrig i starkare vindar är kuling light. Så småningom bytte jag till ett Delta på 27 kg. Och efter 7-8 år och många hundra ankarnätter (gissningsvis runt 500) så kan jag erinra mig att jag tvingats lägga om det vid färre än 5 tillfällen. Greppvilligheten är klart bättre än CQR och mätningar har visat att greppet väl nedgrävt är avsevärt bättre. Har aldrig draggat trots åtskilliga kulingar och ett par tillfällen med vindar över 25 m/s. Så slutsatsen blir väl - ankrar du bara sällan på svaj och så kanske i relativt skyddade lägen och hyggligt väder, behåll ditt CQR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 15 April , 2011 Vilket infamt påhopp! Här gör man ett ärligt tillgripande av ett helt obevakat föremål och finner det snudd på omöjligt att använda på annat än mjuka bottnar. Styva leror, sandbottnar och gräsbevuxna bottnar gör att ankaret bara kasar utan att greppa. Om det åtminstone varit rostfritt så att jag kunnat ta vinkelslipen och vässa det. Men nej, galvat så att det rostar om man vill skärpa det. Men, man kanske kan skärpa det ändå och ha en burk zinkspray ombord. Jag känner mig lurad. Dessutom är det kort preskriberingstid på sådana här tillgrepp. Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser