Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
kjelle_power

Flytta batterier till fören?

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har/hade som plan att flytta mina batterier till fören för att få min båt att väga mer jämt, dvs ta bort vikt i aktern och flytta den föröver. Tanken är att helt enkelt placera dom i ruffen under sängarna där. Men sen tänkte jag lite å vill ha lite synpunkter, kanske nån av er provat det redan?

det jag funderar på är ju lukt och risken för knallgas, vidare så är bogpropellern där också, är det risk att dess kontaktor antänder ev knallgas rentutav, eller brukar de vara kapslade?

finns det mer anledningar att det kanske är rent olämpligt att ha batterierna i fören?

 

båten är en LS30, stålbåt 30 fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem som kan uppstå vid flytt av batterierna förutom knallgas och lukt som du nämde är väl den långa kabelvägen, hur långt blir det till startmotorn? det gäller att gå upp i area på kablaget för att undvika varmgång. Startmotorn drar väl ca. 100 A, så nöter du en liten stund blir kablarna mycket varma om de är underdimensionerade,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väl 6-7 meter... jag tänkte använda de som redan är dragna till bogpropellern till ett batteri, den ser dubbelt så tjock ut som 25 kvadrat så den är väl 40-50 och sen dubbla 25mm2, dvs 50 kvadrat till det andra batteriet. vidare är väl egentligen planen att tillföra ett tredje batter till bogpropellern eventiellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett det energimässiga abret så är det bättre att en planande båt är baktung än framtung. Har du powetrim och/eller trimplan får du alltid ner fören vid gång. Däremot kan du inte få upp fören (vilket du vill exempelvis vid medsjö) om båten är framtung, hur mycket du än trimmar ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det kan jag förstå. Men nu är den inte planande så det gäller nog inte i detta fallet.  Jag vill ha den att ligga plant i vatten, den ska ha mittmonterad motor egentligen, men nu sitter den i aktern så den ska ner ca 15cm i fören. Riktigt tråkigt med stekpannan på spisen tex, allt smör å all mat ligger i ena kanten ;)

men apropå trimplan och fart och med risk för att avvika från ämnet lite, den ska enl uppgift väga ca 6 ton, motorn är en MD32 på drygt 100hk, några har sagt mej att toppfarten borde ligga på 10-12 knop, men jag för bara upp den i ca 8. Nån som har nån erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om vi börjar med farten först.

Teoretisk maxhastighet för en deplacementbåt (för det är det väl ?) är likamed roten ur vattenlinjen gånger en konstant, som brukar ligga runt 2,5.

Enligt uppgifterna på båten i din sjöbod är vattenlinjen 9 meter alltså är den teoretiska maxhastigheten ca 7,5 knop.

Jag har flyttat eller kompleterat med batterier som jag satt  under kojerna i förpiken på tre av mina tidigare båtar. Grova kablar  tex 70 mm2. Startbatteriet lät jag i två av de tre fallen sitta kvar vid motorn. Det tredje fallet var motorn en MD1 på sju Hk och båten liten - Havsfidra.

På min nuvarande båt har jag satt in en extra batteribank under durken i däckssalongen.

När man har bogproppeller är det inte ovanligt att man placerar ett batteri strax in till bogproppellern pga den höga strömmen.

lycka till

 

tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad gäller ev. knallgas så kan du koppla avluftningsslangar på batterierna och leda ut den i det fria.

Vätgas är lättare än luft och stiger uppåt. Se därför till att den inte blir instängd under något så borde du inte få problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...