Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Eastwood

Någon som utför blästring på Västkusten Göteborg/Halland?

Rekommendera Poster

Till hösten tänkte jag låta blästra skrovet på min Johnson 30, både botten och fribord iom att jag även skall måla om ovan vattenlinjen då det börjar se tråkigt ut.

Nu undrar jag om någon kan tipsa om vart man vänder sig för att få hjälp med mjukblästring på Västkusten (Göteborg/Halland), har båten i Kungsbackaområdet.

Det bästa vore att hitta en kille med mobil anläggning som kan ta det på plats.

Jag har läst i några gamla trådar om Vallins Service, han finns också med på Eniro men har inte lyckats få tag på honom, misstänker att han antagligen lagt av... Någon som vet?

Finns det andra??

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blästermäster i Gbg körde av botten på min 400.a när ja hade den. Bra utfört jobb.

Har en liten lastbil med all utrustning med sig

www.blastermaster.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon! precis sådan info jag behövde!

Har sett BlästerMästers annonser på nätet men fått för mig att de bara höll till i Stockholm.

Skall ringa honom imorgon och boka ett jobb till hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kostar det att få botten blästrad av dom? På ett ungefär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blästrar just nu hemma med egen bläster. Iofs en 22 fotare och en liten 2,5 hp kompressor. Vill bara säga, inget att rekomendera. Tar otroligt lång tid. Säkert det tredubbla mot vad proffesionella gör och jag kommer inte lika djupt heller. Men men, till nästa säsöng blir det att blåsa av hela skrovet och lägga på allt nytt igen. En 70-tals Windy :), så det behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på att jaga killen just nu, misstänker att han är lättast att få tag på på raster och kvällar med tanke på vad han sysslar medsmiley

Skall be honom om ett prisförslag på en helskrovsblästring och lägger upp info i tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga gärna vad bara blästring av botten skulle kosta också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick tag på blästermäster idag och han berättade att han inte ville ta sig an blästring av friborden. Han menade att det skadade gelcoaten under färgen jag vill ha bort. Spelar iofs mindre roll för mig då jag kommit på att båten är lackad med tvåkomponent, vilket innebär att det räcker att jag ruggar upp ytan, spacklar och lackar.

När det gäller bottenblästring så var det inga problem, killen har även bra referenser på detta. För min båt på 30 fot, långkölad, sade han att det ligger på ca 8000 kr.

Vad tycker ni om det, är det för dyrt???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hörde av en kompis (i Stockholm), som alldeles nyss fått detta gjort på en 29-fots motorbåt. Det gick på ett litet kick och kostade ca 3 000 riksdaler.
Företaget heter Blästerkungen http://www.blasterkungen.se/index.html 

Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok... känns med andra ord som att jag behöver leta vidare, tyckte nog att 8000 var en smula häftigt.

Vi öppnar mao. tråden igen; känner någon till någon firma/person som bottenblästrar båtar i Göteborgs/Kungsbacka/Varbergstrakten (mobil utrustning) och som har någotsånär humana priser?? (se ovan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla också att det är tillåtet att blästra där båten står, att blästra bort bottenfärg är väl inte direkt miljövänligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, det vet jag, ligger i en stor hamn och har fått löfte om att ställa upp båten lite undanskymt till hösten.

Jag fick till slut tag på Vallins som pratats om i tidigare trådar. Det visade sig att han sålt sin utrustning till en Wallén (Walléns Miljöservice). Sagt och gjort, jag ringde till honom och han erbjöd sig att ställa upp. Bottenblästringen trodde han rörde sig om 6000 kr, då får han dock köra 12 mil TOR för att komma till båten, vilket är inbakat i priset.

Tror faktiskt att jag tar det erbjudandet, har ringt runt såpass mycket att jag börjar ledsna nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak jag undrar över då det gäller bottenblästring/epoxibehandling är hur man gör om man som jag har köljärn.

Min Johnson 30 är försedd med en rejält tilltagen u-profil längs med hela kölen och där kommer man givetvis inte åt att vare sig blästra eller måla.

Det hade givetvis varit bra att plocka bort köljärnet, men dels vet jag inte om det behövs, dels vet jag inte hur jag skulle bära mig åt...

Tips och råd någon?smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar inte Walléns...kan du maila över telenummer till mig, vill också boka honom till hösten, tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...