Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Anders_St

Hjälp seriös CE märkare sökes ! Nån som har ett tips på en godkänd märkning till min D

Rekommendera Poster

Hittar inte tråden just nu. Men folk som försökt har kommit tillbaka med svaret Nej.

Det går inte att på ett ekonomiskt rimligt sätt i efterhand CE-märka en båt eftersom man t ex måste montera ur motorerna och göra prov i provbänk. Slutsats; skit i handelshindret CE, köp det man vill och kör med det.

Det är inte förbjudet att använda en CE-märkt båt. Men man får inte sälja den. Fast SweBoat säger på sin hemsida att:

För att få vara medlem ställer Sweboat upp några kriterier. Dessa är:

•1. Alla ska gå en konsumentjuridikutbildning även om företaget inte har konsumentkontakt.
•2. Nya båtar som säljs måste vara CE-märkta. Begagnade båtar som kostar mer än 50 000 kronor ska vara varudeklarerade.
•3. Företaget måste ha en ansvarsförsäkring.
•4. Det ska finnas en miljöpolicy för företaget.


SÅ: begbåtar behöver inte CE-märkning, bara nya??  Vilket var en nyhet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Fritidsbåtsdirektivet får ofta utstå en hel del kritik i media, men det är egentligen inte direktivet som är problemet, utan hur vissa personer, myndigheter och företag väljer att tolka det. Många gånger sker tolkningen på ett (felaktigt) sätt som syftar till att skydda finansiella intressen.


Johan, härligt att få det konfirmerat av en i branchen insatt person. Tycker att båtbranchens företrädare har uttryckt sig mycket obehagligt och hotfullt i flera sammanhang. Uppenbart har de en hel del pengar att förlora nu när det är så lätt att hitta båtar i andra länder till bättre pris.

Vi har problemet att vi bygger ett halvfabrikat där det säljande varvet inte kan ge oss CE-cerifikat efterom vi inreder och drar allt tekniskt själva. Samtidigt kan vi inte gå under självbygge som får certifikat efter 5 år eftersom vi inte har plastat skrovet själva, eller? Hur är det??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väl konstatera att CE-märkning är till för de som är med i klubben. Dvs riktiga tillverkare som godkänner sig själva och sätter på skylten.

Privatimportörer och hemmabyggare ska inte försöka få CE-märkning. Det är ingen ide' att lägga energi och tankemöda på att försöka begripa regelverket och tillämpa det eftersom man ändå saknar det viktigaste; upparbetade kontakter med och förtroende hos godkännande myndigheter.

Meningen är ju att just hålla privatimport ute från Europamarknaden. Hemmabyggen råkar bara komma i kläm av misstag?

Nå. Nu verkar ju CE-märkning inte ha någon större betydelse i praktiken.



Senast ändrad av Anders_St | 25 maj 2011 | 11:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt som du säger att varvet inte behöver CE-märka skrovet eftersom de säljer ett halvfabrikat till er. Det är också korrekt att ni inte kan tillämpa 5-årsregeln eftersom en stor del av tillverkningen anses ha skett av ett varv och att n iköpt ett halvfabrikat från dem.

 

För att uppfylla reglerna i direktivet kommer båten att behöva CE-märkas. I detta fall går det att göra en Post Construction Assessment då båten är färdigställd, enligt Article 8.1, precis som för importerade båtar. För att båten ska kunna bli godkänd krävs givetvis att den uppfyller alla Essential Requirements i Direktivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att båten ska kunna bli godkänd krävs givetvis att den uppfyller alla Essential Requirements i Direktivet.

Och där är den springande punkten.

Vem avgör detta. Finns det statligt auktoriserade besiktningsmän vars ord är lag? Eller är det mer eller mindre kunniga tjänstemän som ovant försöker tolka ett insänt pappersunderlag?

De riktiga båttillverkarna behöver ju inga auktoriserade besiktningsmän eftersom de godkänner själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett stort antal EU-direktiv; Maskindirektivet, Tryckkärlsdirektivet, Hissdirektivet etc. Inom vissa direktiv är självcertifiering tillåtet, medan i andra krävs en utomstående expert (anmält organ eller Notified Body) som undersöker produkten utifrån särskilda aspekter och utfärdar säkerhetsbevis.

Genom att EU har infört sk. ”New Approach” så är inte lägre statliga myndigheter involverade i provning och godkännande av specifika produkter. Detta sker nu via självcertifiering eller certifiering via Anmält Organ (Notified Body)

I Fritidsbåtsdirektivet kan en tillverkare i vissa fall och för vissa designkategorier göra självkontroll utan att blanda in ett anmält organ. Båtar som klassas i designkategori D kräver inte inblandning av ett anmält organ (båtar i denna kategori är avsedda för en våghöjd upp till 0,3m) Båtar som klassas i designkategori C och är 2,5-12 m kräver inget Anmält Organ om tillverkaren uppfyller alla harminiserade standarder (ISO-standarder). För designkategori A och B krävs Anmält Organ.

I praktiken väljer dock de allra flesta ”riktiga” båttillverkarna att göra certifieringen via Anmält Organ eftersom designkategori D sällan är ett alternativ och har man inte redan all kompetens kring ISO-standarderna är det oftast dyrare att bygga upp den kompetensen än att anlita ett Anmält Organ. Många nordiska båttillverkare certifierar tex. via DNV och de flesta amerikanska tillverkarena via IMCI.

När det gäller Post Construction Assessment är det krav på involvering av Anmält Organ.

Ett Anmält Organ är godkänt av respektive lands ackrediteringsinstitut. I Sverige är det SWEDAC som ansvarar för detta. Ackrediteringsinstitut gör kontinuerligt revisioner på de Anmälda Organen för att säkerställa att certifiering sker på rätt sätt och att de Anmälda Organen har erfoderliga kvalitetssystem etc. Att upprätthålla status som anmält Organ är relativt kostsamt eftersom revisioner som genomförs av ackrediteringsinstituten betalas av det Anmälda Organet.

Sverige har för närvarande inget Anmält Organ för Fritidsbåtsdirektivet. MCS är inget Anmält Organ, utan vi är sub-contractor till hollädnska ECB (Notified Body #0614)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. så det finns exempel på privatperson som importerat sitt nya fynd från USA till halva priset mot motsvarande båt här hemma. På vägen från hamnen svänger man förbi ett bra institut, betalar 5000 kr och hämtar en CE-skylt som man sätter i båten så är saken klar?

Hur lång tid tar processen, vad kostar det och hur får man garantier att båten i slutändan blir godkänd? Innan man betalar för att skeppa över den från USA?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast kommer vi ut till kunden och gör en inspektion av båten och tester i det fall det krävs. I normalfallet brukar det ta cirka 3-4 veckor från inspektion till att hela certifieringen är klar. Hur lång tid det tar beror till stor del på hur snabb kunden är med att genomföra eventuella åtgärder.

 

En amerikansk serieproducerad båt av nyare årsmodell kostar totalt cirka 20 000-25 000 kr inkl moms att certifiera inkl materialkostnader för eventuella modifieringar.

 

Vi rekommenderar alltid att kontakta ett Anmält Organ för rådgivning innan man importerar en båt för att säkerställa att denna kan bli CE-märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var kul!

När någon som verkligen VET vad som gäller, och inte som många andra, tror har -hört eller med egna funderingar som utalar sig helt utan vetskap!

Tack för bra FAKTA!!

Nu är det nog några som får spel, och går i taket angående denna eviga CE-Debatt.

Fortsättning följer..yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...