Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
bosv1

Koppla in varmvattenberdaren på en sjövattenkyld Mercrusier

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en bayliner 245 05:a med mercrusier 5,0l. Hur kopplar jag in varmvattenberedaren på motorn som är sjövattenkyld. Tacksam för alla tips.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har sjövattenkylning på motorn så har du ju ingen kylslinga att koppla in dig på, det går med andra ord inte. Du får uppgradera till slutet kylsystem också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo då det går allt att koppla in en varmvattenberedare på en sjövattenkyld Mercruiser. Jag har dock en Volvo Penta, men det är i princip samma sak.

Jag vet inte exakt hur tillverkaren har gjort för att åstadkomma detta. De flesta båtar som är tillverkade i USA levereras utan sötvattenkylning. Och de flesta levereras med varmvattenberedare. Så nog går det alltid.

Jag har för mig att min beredare är inkopplad på den stora slangen som går mellan vattenpumpen och termostathuset. (Detta måste vara retur vattnet) Sedan går den andra slangen från varmvattenberedaren till toppen av termostaten om jag inte minns helt fel? Skall kolla närmare på detta, då jag aldrig än så länge behövt greja med detta.

Denna inkoppling är inte optimal, då det tar lite längre tid att få upp värmen i beredaren. Men det spelar ju inge större roll. 20 min brukar räcka för att få upp värmen i beredaren, nu har jag en rätt liten beredare. Kanske bli mer påtagligt ju större beredare man har?

Om ingen annan har svarat på frågan till nästa helg, så kollar jag hur de gjort på min båt. 

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 11 april 2011 | 11:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar utmärkt, dock får man inte lika varmt vatten i beredaren. Lossa en av pluggarna på cirkulationspumpen och anslut värmebeständig slang TILL beredaren, returen kopplar du på ett T - kors i den tjocka slangen mellan undre delen av blocket och termostathuset. Finns troligen ett kit med alla anslutningar och slangklämmor du behöver.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar givetvis alldeles utmärkt:)

Dock så för du längre livslängd på VVb om du har intern vattenslinga.

Du kan jo kompletera med en separat värmeväxlare och pump och expansionskärl för att förlänga livet på VV beredaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar koppla slangarna till motorn genom att ta bort tempgivaren på insuget, montera ett T-rör stående, montera tempgivaren på toppen av T-röret, och slanganlutningen på sidan. Returen kopplas till en av pluggarna på cirkulationspumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, efter några vekors funderande cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...